اجتماعی

چگونه ترس از دندانپزشکی را از بین ببریم؟

چگونه ترس از دندانپزشکی را از بین ببریم؟

حتما تا به حال در دندانپزشکی با کودکانی روبرو شده اید که حتی از آمدن به مطب دندانپزشک هم میترسند. اما دلیل این موضوع چیست؟ شاید شما هم جزو افرادی باشید که از دندانپزشکی و محیط آن میترسید. دلایلش شاید صدای وحشتناک آن و چرخش دستگاه در دهان یا حتی تزریق آمپول بی حسی دندان است.

در مطلب زیر روش هایی را برای غلبه بر ترس در دندانپزشکی توضیح میدهیم.

ترس درد سوزن بی حسی:

اگر از دردی که لثه تان از سوزن بی حسی میگیرد میترسید این موضوع قابل رفع است زیرا اگر پزشک در زدن سوزن از تکنیک درستی استفاده کند یا از ماده بی حسی مناسب استفاده کرده و تعداد تزریق هایش به اندازه کافی باشد نه بیشتر این مسئله قابل حل میباشد. پس درد سوزن را میتوان بوسیله دندانپزشک کم و یا حتی از بین برد. اگر دندانپزشک از سوزنهایی استفاده کند که آلیاژ پوشاننده سطح سوزن صاف، نازک و تیز باشد بدون مقاومت سوزن وارد بافت شده و درد خیلی کم حس میشود. اگر دندانپزشک تزریق بی حس کننده به لثه را خیلی آرام و صبورانه انجام دهد تزریق بدون دردی را خواهیم داشت. میتوان قبل از ورود سوزن به بافت دهان آن قسمت را ژل بی حسی یا اسپری بزنید تا کاملا بی حس شود و درد سوزن حس نشود.

دستگاههای چرخشی و صدای آنها

میتوان برای نشنیدن این صدای گوش خراش با موبایلتان و هدفون موسیقی مورد علاقه خودتان را گوش دهید یا اگر در مطب موسیقی پخش میشود به آن گوش دهید.

ترس از اینکه بعد از درمان درد داشته باشیم.

یکی از ترس ها و دغدغه های بیماران ترس بعد از جراحی دندان عقل، ایمپلنت، عصب کشی و تورم است که میترسند بعد از هرکدام از این کارها دندان درد بگیرند. اگر قبل از جراحی از داروهای پیشگیرانه استفاده شود و جراح تکنیک درستی پیش گیرد و بیمار خودش در خوردن ، استراحت کردن و حرف زدن مراعات کند میتوان تورم و درد ناشی از جراحی را کاهش داد. اگر به دنبال راهی برای تسریع ترمیم زخم هستید از لیزر تراپی استفاده کنید.

رعایت نکردن بهداشت در دندانپزشکی

یکی از مواردی که افراد دوست ندارند به دندانپزشکی های مراجعه کنند این است که میترسند به بیماریهایی مثل ایدز و هپاتیت دچار شوند. باید دقت کنید  اتوکلاب‌های نوع ‌B و ‍C و  پک دندانپزشکی استریل شده باشد، از لوازم یکبار مصرف استفاده شود، پرسنل تمیز باشند، بخش استریل کردن از بخش درمان جدا باشد، زباله به صورت صحیح دفع شوند و پرسنل واکسن زده باشند. بیمار باید این مسائل را از دندانپزشک بپرسد و ببیند آیا رعایت کرده است.

ترس از  ورود به محیط  دندانپزشکی

برای کاهش استرس بیمار باید مطب های دندانپزشکی از رنگهای آرامش بخش که به افراد آرامش میدهند استفاده کنند تا بیمار استرسش کم شود.

برخورد غیر اخلاقی پرسنل
برای کاهش اضطراب بیمار پرسنل باید به نظرات بیمار گوش کنند و حرفه ای رفتار کنند.اگر استرستان زیاد است با تجویز پزشک میتوانید از آرام بخش های خفیف استفاده کنید. همچنین استفاده از هیپنوتیزم  هم استرس بیمار را کم میکند.

 ترس از دندانپزشکی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا