روانشناسی

چگونه با همسر درون گرا ( Introvert)زندگی کنیم؟

با مرضیه احمدی ،کارشناس ارشد روانشناسی عمومی درباره روش رفتار با همسر درون گرا به صحبت نشستیم. اگر شما زنی درونگرا دارید یا شوهری درونگرا دارید مطلب زیر را از دست ندهید.

خصوصیات افراد درونگرا و برون گرا چیست؟

افراد به دودسته برونگرا ودرونگرا تقسیم می شوند.منظور از درونگرایی یک نفر این است که اوتمایل بیشتری دارد که توی لاک خودش باشد.درون گراها معمولا احساسات و فکرهای خود را تجزیه و تحلیل می کنند و منبع انرژیشان را از تنهایی و خلوت به دست می آورند،یعنی وقتی حالشان خوب نیست و نیاز به تجدید قوا دارند،تنهایی برایشان حکم منبع تجدید قوا را دارد.درست برخلاف افراد برون گرا که مرتب به سمت دنیای بیرونی کشیده شده و انرژی لازم برای تجدید قوا را از حضور در جمع به دست می آورند.

تفاوت زوج های درون گرا و برونگرا  چیست؟

برونگراها و درونگراها علاوه بر مواردی که گفته شد تفاوت های اساسی دیگری نیز دارند . برای نمونه افراد برون گرا در جامعه تحت عنوان”اجتماعی”یا”خونگرم”شناخته می شوند.این افراد متکلم وحده جمع هستند.آنها بسیاری مواقع نیاز به تایید شدن ازجانب جمع را دارند، حوصله ماندن در خانه را ندارند،تمرکزشان روی مسائل زیاد نیست و مرتب از این شاخه به آن شاخه  می پرندو در همین حین به نکات تازه دست می یابند.درونگراها درست برخلاف این افرادند.آنها تمرکز بسیار بالایی دارند،قدرت رهبریشان بی نظیر است، بدون این که بلند بلند فکر کنند می توانند نکات تازه ای کشف کنند و تصمیم بگیرند. این افراد معمولا در جمع زیاد به چشم نمی آیند اما این حالت زیاد طول
نمی کشد .

برونگرا بهتر است یا دورن گرا؟

درافکار عامه مردم ممکن است به نظر برسدکه برونگرایان از درونگرایان برترند. یکی از دلایل اصلی این شیوه تفکر به تبلیغات رسانه ای برمی گردد چراکه رسانه بیشتر به نشان دادن وجوه مثبت و موفقیت های برونگرایان وکمتر به افراد درونگرا می پردازد و درصورت پرداختن آنها را افسرده و بسیار منزوی نشان می دهد، نه افرادی تحلیلگر و عمیق. درحال حاضر محققان عرصه روانشناسی نشان داده اند هیچ یک از دوگروه بر دیگری برتری ندارد و هردوی این گروه ها ویژگی های انحصاری خود را دارند و در شرایط مختلف،عملکرد مناسبی خواهند داشت.

عشق درونگرا و برونگرا به هم

شاید شما هم اطراف خود زوج هایی را دیده اید که یکی خجالتی است و دیگری معاشرتی و اهل بگو بخند. شاید هم شما و همسرتان ازین دسته هستید. اول از همه این را بدانید که بسیاری از زوج ها به دلیل شخصیت های متفاوتشان جذب یکدیگر  می شوند و به اعتقاد عده ای، ویژگی های شخصیتی متفاوت، می تواند نقش تکمیل کنندگی داشته باشدومنجر به پیشرفت شخصیتشان بشود، اما واقعیت هایی هم وجود دارد. چنین زوج هایی ممکن است اختلافاتی را تجربه کنند که زوج های شبیه به هم کمتر درگیرشان هستند. به همین خاطر مهارت شما و همسرتان برای کنارآمدن باهم و استفاده از تفاوت ها در جهت پیشرفت بسیار مهم است.

روشهای رفتاری با همسر درون گرا و برونگرا چیست؟

می توانید طور دیگری باشید….

قبلا به عدم برتری این دو گروه اشاره کردیم، پس همین جا تصمیم بگیرید در ذهنتان عبارت های”ما برونگراها“و”شمادرونگراها“را از بین ببرید. همین نگاه ما و شمایی میتواند بین زوج ها فاصله بیندازد و ناخودآگاه شمارا نسبت به افرادی که ازنظر شخصیتی شبیه همسرتان هستند،حساس کند. حال نوبت به دانستن این واقعیت می رسد که هیچیک از ما صددرصد برونگرا یا درونگرا نیستیم. هرفرد می تواند مواقعی را تجربه کند که کاملا برخلاف شخصیت معمولش عمل کرده است. نکته مهم این است که زوج ها بدانند چه زمانی لازم است از وجه دیگرشان استفاده کنند. تمام اوقاتی که تنهایید، فرصت دارید توی لاک خودتان بروید یا کاملا معاشرتی برخورد کنید، اما وقتی کنار همسرتان هستید لازم است سعی کنید چیزهای تازه ای را برای حفظ رابطه تان تجربه کنید. اشتباه نکنید! قرار نیست برای هم نقش بازی کنید! فقط با یکدیگر راه بیایید. اگر درونگرایید زمانی را به مهمانی رفتن با همسرتان اختصاص دهید و سعی کنید دنیا را از دریچه نگاه او ببینید. اگر برونگرایید بد نیست گاهی سعی کنید به همسرتان هم فرصت صحبت و اظهارنظر بدهید، علایقش را کشف کنید و در آنها سهیم شوید.

با هم حرف بزنید

اول از همه به خاطر داشته باشید اختلاف میان تمام زوج ها وجود دارد. زوج هایی موفقند که روی اختلافاتشان کار کنند و سعی کنند به نقاط مشترک برسند. بهترین راه برای درک متقابل، صحبت کردن است.این نکته را به خصوص درونگراها مدنظر داشته باشند. شما تا زمانی که افکارتان را روی زبان نیاورید نمی توانید همسرتان را از خواسته های خود مطلع کنید. اگر با حرف زدن رابطه  خوبی ندارید، می توانید همه را روی کاغذ بیاورید و از همسرتان بخواهید آن را مطالعه کند . برونگراها نیز بهتر است میان تندتند حرف زدنشان نفسی چاق کنند و به واکنش ها یا صحبت های همسر درونگرایشان توجهی کنند ، چراکه یکی در این میان انرژی کسب کرده و دیگری بالعکس!

به هم اعتماد کنید

سوء تعبیر یکی از ساده ترین اتفاقات میان زوج ها با تیپ شخصیتی متفاوت است. به همین خاطر لازم است به احساسات یکدیگر توجه کرده و احترام بگذارند و زمانی که متوجه می شوند همسرشان از ارتباطات گسترده آنها خوشش نمی آید و مایل است وقت بیشتری را در کنار هم باشند ، بد نیست از خود بپرسند اولویتشان کدام است ؟ همسر یا دوستان؟

همچنین بخوانید

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام به تازگی با آقایی درون گرا نامزد شدم.خودم برونگرایی هستم.چند نکته و اختلاف نظر وجود دارد.ایشون بر خلاف من مایل به بیرون رفتن و گشت و گذار نیستن و این کار و سخت انجام میدن.نکته دیگه کم پیام میدن و کم تماس میگیرن از محبتشون نسبت به خودم مطمئنم ولی نمیدونم در قبال این رفتارشون منم باید مثل خودشون عمل کنم یا باید هر روز پیام یا تلفن بزنم?یا منتظر پیام ایشون باشم?

    1. سلام. اول اینکه در مورد بیرون رفتن می تونید شما به خواسته ی خودتون عمل کنید و بیرون برید و همسرتون در تنهایی خود لذت ببرند البته با توافق طرفین.
      در مورد پیام و زنگ هم، چون این از شخصیت درونگرایان هست شما میتونید پیش قدم بشید. چون این افراد هم نیاز به محبت دارند و خیلی بیشتر باید به این افراد ابراز محبت کرد و اگر از احساسشان نسبت به خود مطمئن هستید شما بیشتر اقدام به پیام یا زنگ کنید و منتظر او نباشید چون در غیر این صورت باعث سرد شدن رابطه تان خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا