تغذیه سالم

چگونه با رژیم فستینگ لاغر شویم؟ (معرفی انواع رژیم فستینگ)

رژیم فستینگ یک روش جدید مشابه روزه‌داری در ماه رمضان است و به شما اجازه خوردن غذاهای مختلف را در ساعات محدودی از شبانه‌روز می‌دهد. به‌همین‌دلیل، از آن با عنوان روزه‌داری متناوب نیز یاد می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌اند که علاوه‌بر کاهش وزن، رژیم فستینگ روی کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی، سکته، سنگ صفرا و کبد چرب نیز موثر است. چراکه همزمان به کاهش کالری دریافتی و تحریک چربی‌سوزی بدن کمک می‌کند. درحالی‌که سایر انواع رژیم غذایی، صرفا روی این مسئله که چه چیزهایی بخورید و چه چیزهایی نخورید تاکید دارند.

مطمئنا اثربخشی رژیم فستینگ با ورزش منظم چندین برابر می‌شود. در ادامه قصد داریم به انواع رژیم فستینگ بپردازیم و به شما یک چالش جالب، برای کمک به پیروی از آن تحت نظر حرفه‌ای‌ترین متخصصان تغذیه معرفی کنیم.

مکانیسم رژیم فستینگ در لاغری

مکانیسم رژیم فستینگ

در اصل این رژیم با روزه‌داری متناوب، بدن را وادار می‌کند که وضعیت متابولیک خود را تغییر دهد و شروع به چربی‌سوزی کند. چراکه ثابت شده است که پس از گذشت 10 تا 16 ساعت بی‌غذایی و به‌تبع تمام شدن ذخایر قند، راهی جز سوزاندن توده‌های چربی برای کسب انرژی باقی نمی‌ماند. چرا که بدن ما برای انجام تک تک مکانیسم‌ها و عملکردهای طبیعی خود نیاز به انرژی دارد.

در اغلب موارد می‌توان با رعایت رژیم فستینگ و ورزش روزانه به مدت حداقل 30 دقیقه، در هفته انتظار کاهش یک کیلوگرم از وزن اضافی بدن را داشت. پس بهتر است از همین امروز دست به کار شوید!

نکات قابل توجه در طول رژیم فستینگ

این نوید را به شما می‌دهیم که پیروی از این رژیم، به اندازه روزه‌داری در ماه رمضان برای شما سخت نخواهد بود. زیرا در بازه‌های زمانی که اجازه ندارید هیچ نوع غذایی بخورید، نوشیدن آب، قهوه، چای و نوشیدنی‌های بدون کالری ایرادی ندارد. توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامتی خود و کاهش وزن سریع‌تر، در ساعاتی که اجازه خوردن غذا را دارید، غذاهای سالم و کم‌کالری بخورید.

انواع رژیم فستینگ

بهتر است بدانید که رژیم فستینگ انواع مختلفی دارد و شما باید طبق وضعیت بالینی، میزان اضافه وزن یا چاقی و تشخیص متخصص تغذیه به‌سراغ یکی از آن‌ها بروید.

رژیم 12 ساعته

ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین نوع رژیم فستینگ است و برای اجرای آن لازم است 12 ساعت از شبانه‌روز را ناشتا باشید. پس با در نظر گرفتن 8 ساعت خواب شبانه، فقط کافی است که در 4 ساعت از طول روز غذا نخورید.

رژیم 16:8

اگر رژیم 12 ساعته کمکی به کاهش وزن شما نکرد، توصیه می‌کنیم از این رژیم پیروی کنید. طبق دستورالعمل آن، مردها باید 16 ساعت و زن‌ها 14 ساعت از شبانه‌روز را بدون غذا سر کنند. به‌عنوان یک راهکار عالی، می‌توانید قبل از ساعت 8 شب شام خود را بخورید و تا ساعت 12 ظهر روز بعد از خوردن امتناع کنید.

رژیم 5:2

برای پیروی از این رژیم، لازم است 5 روز از هفته را غذاهای سالم بخورید و برای 2 روز باقی‌مانده، کالری دریافتی روزانه را تا حد 500 تا 600 کالری کاهش دهید. به عنوان مثال، روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و جمعه را ساده و سالم غذا بخورید و روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه به دریافت حداقل کالری رضایت دهید.

رژیم کامل 1 یا 2 روزه

این رژیم کمی محدودتر است و طبق دستورالعمل آن باید 1 تا 2 روز در هفته و هربار به مدت 24 ساعت از خوردن غذا پرهیز کنید. معمولا توصیه می‌شود که بعد از گرفتن رژیم 16:8 یا رژیم 5:2، از این نوع رژیم فستینگ پیروی کنید.

رژیم یک روز درمیان

رژیم یک روز درمیان، یک نوع دشوار از انواع رژیم فستینگ است. زیرا باید یک روز درمیان از خوردن غذاهای جامد خودداری کنید یا کالری دریافتی روزانه را به میزان 500 کالری کاهش دهید. اگر به‌تازگی وارد فرآیند کاهش وزن شده‌اید یا مشکلات پزشکی خاصی دارید، با احتیاط به‌سراغ آن بروید!

رژیم جنگجو

رژیم جنگجو به‌دلیل سختی زیاد، این عنوان را گرفته است. چراکه باید 20 ساعت از روز را فقط چند وعده میوه و سبزیجات خام بخورید و برای 4 ساعت باقی‌مانده از شب یک وعده غذایی حجیم شامل کربوهیدرات، پروتئین،  و چربی‌های سالم مصرف کنید.

معرفی یک چالش جذاب برای کمک به لاغری با رژیم فستینگ

چالش مجازی لاغری 5 کیلوگرم در 5 هفته

نمی‌توان انکار کرد که پیروی از این رژیم برای مدت طولانی (یک تا دو ماه) کمی دشوار است. زیرا قرار است چندین ساعت از شبانه‌روز را بدون غذا خوردن سر کنید و احتمالا در روزهای اول گرسنگی شما را کلافه می‌کند. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم خودسرانه وارد این مسیر نشوید و از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. شاید اصلا با توجه به وضعیت سلامتی خود، کاندیدای مناسبی برای پیروی از این رژیم نباشید!

مونوپی، به‌عنوان پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش، تغذیه، اجتماع و محیط ‌زیست، مدتی است که با برگزاری چالش مجازی ۵ کیلوگرم لاغری در ۵ هفته (مونوپی دایت) تلاش می‌کند روند کاهش وزن شما را آسان‌تر کند. زیرا معتقدیم که فرآیند لاغر شدن، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و علمی، امیدبخشی و نظارت کامل دارد!

برای شرکت در این چالش، لازم است ابتدا از طریق این لینک ثبت نام کنید. به‌محض اتمام فرآیند ثبت نام، تقویم چالش 5 هفته‌ای با توضیحات کامل برای شما نمایش داده می‌شود.

این چالش‌ توسط متخصص تغذیه، طبق تجربه پزشکی و مطالعات علمی طراحی شده‌ است. به ‌همین ‌دلیل، در صورت انجام آن‌ها مطمئنا به نتیجه مطلوب خواهید رسید. خوشبختانه مطالعه کامنت‌های شرکت‌کنندگان قبلی نیز نویدبخش این ادعا است. مشاوران مونوپی در طی چالش، ناظر بر عملکرد شما هستند و می‌توانید به‌صورت تلفنی یا آنلاین با آنها در تماس باشید.

تولید محتوای این رپورتاژ توسط مجله اینترنتی زندگی سالم صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا