بانوان

چگونه از ملاقات با پزشک بیشترین استفاده را ببریم؟

مراقبت استاندارد پس از زایمان

در هنگام بارداری و زایمان، پزشک یا ماما یا کارمند مراکز بهداشتی درمانی که از شما مراقبت می کرد پس از زایمان نیز به مراقبت از شما ادامه خواهد داد.

اگر برای زایمان به متخصص زنان مراجعه کرده باشید باز هم شما را پس از زایمان خواهد دید و در صورت نیاز، فرزندتان را به پزشک متخصص کودکان و نوزادان ارجاع می دهد.

کودکان برای مراقبت معمول به متخصص نیاز ندارند و می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت مراقبت های معمول را دریافت کند. اگر ضرورت داشته باشد نوزاد یا کودک به پزشک متخصص بیماری های نوزادان و کودکان ارجاع داده شود، شش هفته پس از زایمان در مراکز بهداشتی درمانی توسط پزشک در مطب انجام می شود. در این ملاقات باید در مورد روش پیشگیری از بارداری در این زمان که فرزندتان تازه به دنیا آمده از پزشک یا مراقب سلامتی خود بپرسید و به خاطر داشته باشید که شیردهی روش مطمئنی برای پیشگیری از بارداری نیست.

اگر پزشکتان می‌خواهد نوزاد را هفته اول تولد یعنی بین سه تا پنج روزگی ببیند به این دلیل است که هنگام این ملاقات، پزشک معاینه عمومی انجام می دهد و وزن نوزاد را اندازه گیری می کند، از نظر زردی، نوزاد را کنترل می‌کند و قطره ویتامین را طبق برنامه تجویز می نماید، تغذیه او را ارزیابی می‌کند و پاسخگوی سوالات شما خواهد بود.

اگر شما برای این ملاقات آماده باشید ممکن است چند روز ابتدایی پس از زایمان با شماری از مسائل روبرو باشید اما لازم است فهرست کوتاهی از مهمترین مسائل و سوالات خود را تهیه کنید.

ملاقات بعدی برای کودک شما به طور معمول برای ۱۴ تا ۱۵ روزگی و ۱۵ تا ۳۰ روزگی ۲، ،۴ ،۶ ،۹ و ۱۲ ماهگی تنظیم می‌شود. این ملاقات ها برای ارزیابی رشد و تکامل فرزند شما انجام می شود. در این ملاقات ها به سوالات شما و مشکلات احتمالی در فرایند فرزندپروری پاسخ داده می شود و همچنین توصیه های لازم ارائه خواهد شد. اگر بین قرارها با مشکلی روبرو شدید باید با ارائه دهندگان خدمات بهداشتی یا پزشک خود تماس گرفته و در صورت لزوم به آنها مراجعه کنید.

در صورت مراجعه به پزشک

 ۱٫ اکثر مادران در طول بارداری چندین نوبت با پزشک خود ملاقات داشته اند و تا زمان زایمان با پزشک ارتباط مناسبی برقرار کرده‌اند. توانایی گفتگو با پزشک و در میان گذاشتن مسائل به روشنی، امری مهم در ارتباط شما با پزشک است.

۲٫ پیش از ملاقات، اغلب تهیه فهرستی از مهمترین مسائلی که شما و فرزندتان با آن روبه‌رو بوده‌اید موثر خواهد بود. ممکن است تمایل داشته باشید مسائل زیادی را با پزشکتان در میان بگذارید. ولی مدت زمان ملاقات با پزشک محدود است توصیه می کنیم ابتدا در مورد مهمترین مسائل صحبت کنید اگر مسائل باقی ماند که نتوانستید آن را مطرح کنید در مراجعات بعدی حتماً سوال کنید.

۳٫ با توجه به اینکه کتاب معتبر و ساده فراوانی هم اکنون در دسترس مادران باردار وجود دارد، توصیه می شود قبل از باردار شدن نسبت به تهیه آنها اقدام نمایید و در طول بارداری به مطالعه کتب مربوط به بارداری و در اواخر بارداری کتاب مربوط به نوزادان اقدام نمایید.

۴٫ از این کتب می‌توان به «آموزش های دوران بارداری و پس از زایمان» و کتاب« قدم نو رسیده مبارک» که به تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رسیده‌اند اشاره کرد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا