آموزش

چه کنیم کمردرد نگیریم؟

خط قرمزی برای انجام کارهای منزل

در تمام کارهای منزل باید توجه کنید که بدن برای مدت زیادی در یک وضعیت قرار نگیرد و ستون فقرات انحنا پیدا نکند. کارهای منزل معمولا خیلی سنگین نیستند مگر در شرایط خاصی مانند تعمیر وسایل، تغییر دکوراسیون و … . با این حال به علت یکنواختی و قرار گرفتن بدن در وضعیت های نامناسب می توانند فشار زیادی به کمر وارد کنند.

حال روش صحیح انجام تعدادی از کارهای منزل را بیان می کنیم:

*برای انجام کارهایی مثل آشپزی، شستن لباس و … که نیاز به ایستادن طولانی است باید کاملا راست بایستید. هنگام ایستادن، زانوهای شما باید صاف باشند و حالت خمیدگی نداشته باشند. البته برای شستن ظرف یا پختن غذا بهتر است چهارپایه ای کوتاه زیر یکی از پاهای خود قرار دهید. به این شکل که یک پای شما روی زمین و پای دیگر روی چهار پایه قرار گیرد. هر چند دقیقه یک بار جای پاهای خود را عوض کنید یعنی پایی که روی زمین بوده را روی چهار پایه قرار داده و پایی که روی چهار پایه بوده را روی زمین قرار دهید. همچنین در بین کار سعی کنید فرصت هایی را برای استراحت قرار دهید.

* هنگام پاک کردن  و خرد کردن سبزی، پوست گرفتن سیب زمینی، تهیه سالاد و … چنانچه به حالت ایستاده  در کنار میز  و … به انجام کار مشغولید مانند مورد  بالا عمل کنید. بهتر است که انجام این کارها را به حالت نشسته  روی زمین یا پشت میز انجام دهید تا مدت کمتری را در حالت ایستاده بمانید.

*اگر می خواهید وسایلی را در منزل جابه جا کنید به وزن آنها توجه کنید. اگر وزن آنها سنگین است سعی نکنید فشار زیادی به آنها وارد کنید بلکه با کمک گرفتن از سایر افراد خانواده  کار را انجام دهید.

اگر می خواهید وسیله ای را هل دهید یا روی زمین بکشید توجه کنید که  در این حالت ها  باید کمر شما ثابت باشد و به وسیله حرکت پاها آن وسیله را روی زمین هل داده یا به طرف خود بکشید. برای این کارها نباید به  قسمت ماهیچه ای کمر فشار وارد کنید. همچنین هنگام این حرکات نباید کمر خمیده شود بلکه باید به وسیله سفت کردن  عضلات شکم و کمر حالت راست و ثابت کمر را حفظ کرد. چنانچه قصد دارید اثاث زیادی  را جابه جا کنید بهتر است قبل از شروع کار با کمی قدم زدن و انجام چند حرکت نرمشی، بدن خود را گرم کنید.

*برای انجام کارهایی مانند جارو کردن، تمیز کردن شیشه ها، گردگیری و … توجه کنید  که کمر شما مدت زیادی به حالت قوس دار باقی نماند. هنگام گردگیری یا تمیز کردن قسمت های پایین، به حالت نشسته درآیید تا مجبور به خم کردن کمر خود نشوید. به جای این که بدن خود را به سمت چپ و راست  قوس دهید تا شیشه ها را پاک کرده یا گردگیری کنید به سمت چپ  یا راست حرکت کرده  و در حالی که کمر شما صاف  و مستقیم است به انجام این کارها مشغول شوید.

* برای چرخ خیاطی، اتو و … میز مناسبی تهیه کنید که نیازی به خم کردن کمر نداشته باشید.

*برای تمیز کردن قسمت های بالای منزل، نصب پرده، برداشتن چیزی از قفسه های بالا و سایر کارهایی که در بالا انجام می شود از چهارپایه یا نردبان مطمئن استفاده کنید تا مجبور نشوید بدن خود را به سمت بالا بکشید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا