پزشکی و سلامت

چه غذاهایی برای معده خالی ضرر دارند؟

صبحانه بخش مهمی از روزمرگی‌های شماست. اگر روزتان را با یک صبحانه کامل شروع کنید در تمام طول روز احساس انرژی خواهید داشت. اول صبح معده‌تان خالی است و باید خیلی مراقب باشید چه می‌خورید. برخی از غذاها را بهتر است با معده خالی بخورید؛ اما برخی دیگر با معده خالی ضرر دارند.اگر یکی از چیزهایی که برای صبحانه می‌خورید مناسب معده خالی نباشد ممکن است تمام روز باعث ناراحتی معده‌تان شود. پس وقتی می‌خواهید انتخاب کنید برای صبحانه چه بخورید حتما چیزهایی را انتخاب کنید که به نفع گوارشتان باشند.

یک صبحانه سالم باعث می‌شود مواد مغذی بهتر جذب بدنتان شوند. شاید نسبت به خیلی از غذاهایی که می‌توانید با معده خالی بخورید آگاه باشید اما آیا این را هم می‌دانید که چه غذاهایی برای معده خالی شما ضرر دارند؟

مرکبات

مرکبات بی‌نهایت مفیدند اما باید در زمان درست مصرفشان کنید. مرکبات سرشار از اسیدهای میوه‌ای هستند و خوردن آنها با معده خالی می‌تواند ترشح اسید معده را افزایش بدهد و منجر به سوزش معده شده و حتی زخم معده ایجاد کند. توصیه می‌کنیم صبح اول وقت مرکبات مصرف نکنید به‌خصوص پرتقال.

فلفل‌ها

خوردن انواع فلفل با معده خالی می‌تواند دردسرساز شود، چون به مخاط معده آسیب‌زده و آن را ملتهب می‌کند. ضمنا مصرف فلفل با معده خالی، ترشح اسید معده را افزایش می‌دهد.همچنین ممکن است دچار اختلالات گوارشی هم بشوید. توصیه می‌کنیم در طول روز نیز زیاد فلفل نخورید تا سیستم گوارشتان سالم بماند.

موز

موز غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما یکی از خوراکی‌هایی است که نباید با معده خالی مصرف شود. خوردن موز با معده خالی، مقدار منیزیم را در بدن افزایش می‌دهد و از این رو موجب به‌هم خوردن تعادل سطح منیزیم و کلسیم در خون می‌شود که می‌تواند عملکرد مناسب قلب را مختل کند.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی یکی از مضرترین خوراکی‌ها برای معده خالی است. گوجه‌فرنگی حاوی مقدار زیادی اسید تانیک است که با اسیدهای گوارشی در معده ترکیب شده و ژل غیرمحلولی تشکیل می‌دهد که می‌تواند منجر به توده‌های سنگ سانی در معده شود که به آنها سنگ معده نیز می‌گویند.

نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌های گازدار پُر از قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی‌‌اند که مضر هستند، به‌خصوص اگر با معده خالی مصرفشان کنید. این نوشابه‌ها، اسیدهای گازدار زیادی دارند که در ترکیب با اسید معده مشکلاتی مانند تهوع و سوزش معده ایجاد می‌کنند. نوشابه‌های گازدار اگر با معده خالی مصرف شوند می‌توانند به غشای مخاطی آسیب وارد کنند و فرایند گوارش را کُند کنند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا