روانشناسی

چه عواملی به آی کیو آسیب میرساند؟

چه عواملی به آی کیو آسیب میرساند؟

مطلب زیر درباره عوامل آسیب زننده به آی کیو میباشد که در حافظه شما اختلال ایجاد میکند. به گفته محققان عواملی نظیر شیوه زندگی، فناوری و عادتهای غذایی روی کارایی مغز اثر میگذارند . کاهش فدرت تفکر و کاهش عملکرد مغز در اثر عادت های غلط ایجاد میشود.

به گفته محققان استفاده زیاد از اسیدهای چرب اشباع منجر به اعتیاد میشود و روی کارایی مغز اثر زیادی میگذارد. آی کیو افراد از سال 1930 به دلیل افزایش آگاهی ، تحصیل، بهبود تغذیه و بهبود شرایط زندگی بهتر شده است. محققان میگویند در سالهای گذشته هوش افراد کاهش یافته بود. همچنین در پنجاه سال اخیر با افت هوش اجتماعی هم روبرو بوده ایم.
به گفته پژوهشگران برای حفظ آی کیو، افراد هم باید مهارت تازه یاد بگیرند هم به نکات دیگری توجه کنند که در زیر این نکات را شرح داده ایم.

خستگی ناشی از پرواز:

بعد از پرواز فرد تا یک روز بعد گیج است. فرد تا چند هفته ممکن است در این حالت بماند. طبق نتایج حاصل از نمونه های آزمایشگاهی کارایی هیپوکامپ با اختلال ریتم شبانه روز کاهش پیدا میکند. اگر شغل شما به صورت شیفتی است و گردش شبانه دارد یا اگر مسافرت های هوایی زیاد میروید دچار اختلالات رفتاری میشوید.

انجام چند کار با هم به طور همزمان:

به گفته محققان مغز برای اینکه چند کار را با هم انجام بدهد طراحی نشده. وقتی فرد همزمان چندکار را انجام میدهد و از یک کار تمرکزش را روی کار دیگر میبرد باعث آسیب به قسمت شناختی مغز میشود. در چنین شرایطی سریعتر سوخت مغز استفاده میشود و مغز زود خسته میشود. ما با انجام همزمان چند کار به تفکر خلاق و عمیق نمیرسیم.

غذاهای پرچرب:

دوپامین منتقل کننده عصبی حیاتی میباشد اگر از چربی های اشباع شده مثل تخم مرغ نیمرو، کره و .. زیاد استفاده کنیم از کارایی دوپامین مغز جلوگیری میکند. استفاده از غذاهای چرب باعث اختلال در عملکرد شناختی میشود.

 

سرچ  اینترنتی:

این مسئله غیر مستقیم روی کارایی مغزتان اثر میگذارد. امروزه با دسترسی راحت به اینترنت دیگر لازم نیست چیزی را به ذهنتان بسپارید. زیرا اگر به دنبال دستور غذا، رویدادها، اسمها، آدرس، شماره تلفن و … باشید از طریق جستجو در اینترنت به آنها دست میابید از این رو اطلاعاتی را به حافظه نمیسپارید. پس اینترنت دارای تاثیر غیر مستقیم روی مغز ماست. ما راحتتریم تا اطلاعات را از کامپیوترمان دربیاوریم تا اینکه به مغزمان فشار وارد کنیم . طبق گفته متخصصان مایکروسافت میزان تمرکز ما در طی 15 سال به طور میانگین از دوازده ثانیه به هشت ثانیه کاهش پیدا کرده است.

همزمان جویدن آدامس و راه رفتن:

در گذشته ها تصور میشد جویدن آدامس ورزش است که باعث افزایش جریان خون به مغز میشود. آزمایش های انجام شده در این اواخر نشان میدهد آدامس جویدن فرد را چند ساعت به حواس پرتی دچار میکند.

مصرف میوه:

توانایی انسولین با مصرف بیش از اندازه میوه، به دلیل تجمع زیاد قند میوه(فروکتوز) کم میشود. با خوردن امگا 3 باید از مغزمان محافظت کنیم.

عوامل آسیب زننده به مغز کدامند؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا