پزشکی و سلامت

چند نکته مهم درباره ویار بارداری در بانوان

 

اختلالات روحی و روانی و ژنتیکی در بروز ویارهای بارداری در بانوان موثر است.

فریبا مس‌چی متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه مهمترین عامل ویار در بانوان باردار اختلالات روحی و روانی است، اظهار کرد: عوامل مختلفی شامل ترشح زیاد هورمون بارداری، چندقلوزایی، بارداری بار اول، بارداری مولی، بارداری‌هایی که زمینه ارثی در آن دخیل است، بارداری با نبود آمادگی کافی و بدون برنامه بر ویار بارداری موثر است.

مهمترین عامل ویار در بانوان باردار اختلالات روحی و روانی است.

وی افزود: ویارهای بارداری از هفته 6 یا 7 بارداری آغاز و تا هفته 14 بارداری ادامه دارد. در این حالت وضعیت نرمال است. اما اگر بیشتر از هفته 14 بارداری ادامه داشته باشد، باید به متخصص گوارش برای بررسی‌های بیشتر مراجعه کرد.

مس‌چی تصریح کرد: ویارهای شدید و غیراستاندارد به طور معمول پایین‌تر از 30 سالگی شیوع و با صحبت درمانی بهبود پیدا می‌کند. ممکن است این افراد دچار عارضه‌ها و بیماری‌های گوارشی به ویژه کبدی باشند.

این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: ویارهای شدید و غیراستاندارد در بانوان با اصلاح تغذیه و رژیم درمانی، تنظیم غذا در دفعات زیاد و حجم غذایی کمتر، پرهیز از مصرف غذایی که بانوان باردار مایل به خوردن آن نیستند، خوردن غذایی که با طبع آنها سازگار است، خوردن کمی نمک هنگام صبح و ناشتا، پرهیز از مصرف مواد افزودنی در غذا و فست‌فودها، استفاده از غذاهای نمک‌دار در حد استاندارد، مصرف غذاهای سلام، خوردن عسل در میان وعده‌ها و صبحانه در درمان این عارضه موثر است.

وی در پایان گفت: انجام آزمایشات مداوم بعد از 3 ماه اول بارداری، انجام آزمایش‌های کامل خون، سنجش آنزیم‌های کبد و املاح خون به ویژه سدیم، انجام پاتولوژی در ویارهای طولانی مدت، مصرف زیاد مایعات، الکترولیزه کردن در درمان ویارهای بارداری موثر است.

در حالت طولانی مدت ویارهای بارداری در ادرار بانوان باردار کتون دفع می‌شود و سطح پتاسیم پایین می‌آید و در بدن آنها با دیوم کتون اسیدون زیاد ترشح می‌شود.

اگر این عارضه با معالجات اولیه درمان نشود، می‌توان از طب سوزنی نیز استفاده کرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا