آشپزی و آشپزخانه

چطور ادویه پلو درست کنیم؟

 مواد لازم

 برنج ۳ پیمانه

 سیب زمینی متوسط ۱ عدد

 زعفران دم کرده غلیظ و ادویه پلویی به مقدار کافی

روغن ۴ قاشق غذاخوری

 پیاز سرخ کرده، زرشک ،خلال پسته و بادام برای مصرف در کنار پلو به میزان لازم

مرغ یا ماهیچه گوسفند  چهار تکه

زعفران دم کرده یک گرم

 آبلیمو ، آبغوره و رب گوجه فرنگی به میزان لازم

روش پخت

برنج رو حداقل از ۸ ساعت قبل خیس می کنیم. قبل از آبکش کردن برنج، سیب‌زمینی را با رنده به صورت چیپسی ورقه ورقه کرده می گذاریم کاملا خشک شود. سپس برنج را آبکش می کنیم . در قابلمه روغن ریخته  ورقه های سیب زمینی را بعد از گرم شدن روغن کف قابلمه می چینیم. بعد برنج را به تدریج داخل قابلمه ریخته ادویه پلویی و زعفران را لابه لای آن اضافه می کنیم . آخر، روغن را روی برنج ریخته اجازه می‌دهیم تا کاملا دم بکشد . در این فاصله مرغ یا گوشت را که پختیم با سس تهیه شده از مخلوط زعفران، آبلیمو و آبغوره و آب و مقداری روغن ، آماده کرده می گذاریم موقع کشیدن غذا مقداری از پلو را با مواد تزیینی شامل پیاز داغ ، زرشک ،خلال پسته و بادام مخلوط کرده روی برنجی که در دیس کشیده ایم می ریزیم و قطعات مرغ روی آن می‌چینیم سس را روی قطعات مرغ می ریزیم.

* نکته:  چربی های قابل رویت گوشت تا حد امکان جدا شود .

*نظر متخصصان تغذیه

۱/ زعفران در گذشته برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گرفته است و امروزه دریافته اند که این گیاه برای کاهش چربی خون و امراض قلبی می تواند مفید باشد همچنین این گیاه اثرات ضد سرطانی دارد .

۲/ به مبتلایان به دیابت توصیه می‌شود که در صورت مصرف سیب زمینی در مصرف مقدار مصرف آن احتیاط کنند تا از نوسانات قند خون پیشگیری گردد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی مفید برای سلامتی هستند این ترکیبات بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را به تاخیر انداخته از بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی عروقی دیابت و انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌کنند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا