پزشکی و سلامت

چربی خون چیست؟چه فعالیتهایی چربی خون را پایین می آورد؟

چربی خون چیست؟چه فعالیتهایی چربی خون را پایین می آورد؟

چربی خون، عبارت است از بالا رفتن مقدارکلسترول یا تری گلیسرید از مقدار طبیعی آنها در خون که باعث بیماری چربی خون می‌شود. افزایش چربی خون با تجمع در دیواره رگ ها، تنگی آنها را به دنبال دارد و به همین دلیل باعث افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی، درد قفسه سینه و گرفتگی عروق می‌شود. درمان به موقع و مناسب افزایش چربی خون، نه تنها قادر است از تنگی عروق قلبی جلوگیری کند، بلکه می تواند از پیشرفت آن نیز جلوگیری کرده و حتی باعث بهبود آن شود.

برای کنترل چربی خون از روش های زیر استفاده کنید:

انجام دادن ورزش منظم:ورزش منظم، کمک به بهبود سطوح کلسترول خون می کند . با صلاحدید پزشک خود روزانه 30 تا 60 دقیقه فعالیت بدنی در روز داشته باشید. روزانه پیاده روی تند داشته باشید . دوچرخه سواری و شنا کنید .
کاهش وزن:دقت کنید که افراد لاغر هم دچار افزایش چربی خون می شوند و نباید از اندازه گیری چربی خون غافل شوند، اما در افراد چاق کاهش 5/2 تا 5 کیلوگرم اضافه وزن می تواند کمک به کاهش سطح کلسترول خون کند.
غذاهای سالم بخورید:چیزی که شما می خورید، اثر مستقیم بر سطح کلسترول خون شما دارد . در حقیقت در برخی افراد یک رژیم غذایی غنی از فیبر و دیگر غذاهای کاهنده کلسترول به همان میزان داروهای کاهش دهنده کلسترول کمک به کاهش کلسترول می کنند.سیب، جو،هویج،سیر،گریپ فروت،سبوس ولوبیاسویاکاهش دهنده چربی هستند.
چربی های سالم تر را انتخاب کنید:مصرف چربی‌های اشباع و چربی های ترانس ، کلسترول را افزایش می دهند. چربی غیر اشباع تک زنجیره ای که در روغن زیتون ، بادام زمینی و روغن کانولا یافت می شود، بهترین انتخاب چربی است .
چربی های ترانس را حذف کنید:چربی های ترانس که در مارگارین، شیرینی ها و کیک های قنادی یافت می‌شوند، اثر منفی بر سطوح کلسترول خون دارند.

کاهش چربی خون
چربی خون چیست؟چه فعالیتهایی چربی خون را پایین می آورد؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا