بانوان

چرا زایمان در آب؟

زایمان در آب، موضوعی است که خانم‌های باردار درباره آن سؤالات زیادی دارند، این روش درواقع به دنیا آوردن نوزاد در وان یا یک استخر آب گرم است. درباره این روش زایمان، دکتر ندا مقتدری بورد تخصصی جراحی زنان، زایمان و نازایی به سؤالات ما پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:

**برای انجام زایمان در آب، زن باردار چه شرایطی باید داشته باشد؟

زایمان در آب مزایا و معایب خود را دارد و قبل از هرگونه تصمیم‌گیری باید وضعیت جسمی زن باردار کنترل شود. به‌عنوان‌مثال، فرد مبتلا به دیابت، فشارخون و بیماری قلبی ممکن است نتواند به‌طور طبیعی در آب زایمان کند. پس از بررسی کامل وضعیت جسمی فرد، پزشک می‌تواند این نوع زایمان را به بیمار پیشنهاد کند.

**برای انجام زایمان در آب چه شرایطی باید فراهم شود؟

 در اتاق زایمان یک وان مخصوص با آب‌گرم حدود ۳۷ تا ۳۸ درجه پر می‌شود. هنگام قرار گرفتن بیمار در آب، نظر وی را درباره دمای آب می‌پرسند تا به خواسته او دمای آب تنظیم شود، همانند زایمان طبیعی به زن باردار آموزش زایمان در آب داده می‌شود. این کار یا از طریق شرکت در کلاس یا اطلاع‌رسانی پزشک به زوجین انجام می‌شود تا آمادگی کامل پیدا کنند.

** زایمان در آب چه مزایایی دارد؟

برخی از خانم‌ها ترجیح می‌دهند، با شروع دردهای زایمانی وارد آب شوند زیرا آب یک حالت بی‌وزنی ایجاد می‌کند و درد را کاهش می‌دهد، به‌طور کلی احساس درد در حالت زایمان فیزیولوژیکی طبیعی و در محیط خشک، فقط به لگن وارد می‌شود درحالی‌که در آب این درد به تمام قسمت‌های بدن پراکنده می‌شود و در نتیجه فرد درد کمتری را تجربه می‌کند.

مزایای دیگر این روش این است برای زایمان در آب به داروی کمتری نیاز است، از طرفی میزان برش‌هایی که برای خروج جنین انجام می‌شود در زایمان در آب کمتر است زیرا تمام عضلات لگن برای خروج جنین فشار وارد می‌کند و خروج جنین در آب راحت‌تر انجام می‌شود، ازآنجاکه در این روش زایمان، بچه در آب به دنیا می‌آید، این ایراد وجود دارد که آب زیادی وارد ریه نوزاد شود اما در صورت حضور کادر مجرب، آب وارد دهان نوزاد نمی‌شود.

**آیا در این نوع زایمان امکان بروز عفونت وجود دارد؟

در صورت آلودگی آب با خون یا مدفوع نوزاد یا مادر، بلافاصله آب تعویض شده و برای هر بار استخر ضدعفونی می‌شود تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود.

**آیا همراهی همسر می‌تواند در انجام راحت‌تر زایمان مؤثر باشد؟

 پزشکان سایر کشورها معتقدند اگر زایمان با همراهی همسر زن باردار باشد، می‌تواند یک زایمان بسیار خاطره‌انگیز و آرامش‌بخش باشد.

**قبل از زایمان چگونه سلامت مادر بررسی می‌شد؟

در صورت داشتن اضافه‌وزن، لازم است مادر برای این نوع زایمان وزن خود را پایین بیاورد، زیرا عوارض چاقی مانند فشارخون و دیابت، زایمان در آب را ناممکن می‌کند؛؛ بنابراین در تمامی دوران بارداری باید وزن مادر کنترل شود. همچنین در روز قبل از زایمان باید روده‌ها تخلیه شود. کیسه آب مادر نیز نباید پاره شده باشد در غیر این صورت زایمان در آب انجام نمی‌گیرد.

**زایمان در آب نسبت به بقیه روش‌ها درد کمتری دارد؟

زنانی که در آب زایمان می‌کنند، نسبت به سایر افراد نیاز کمتری به آرام‌بخش و مسکن دارند، کاهش احتمال نیاز به تزریق داروی بیهوشی اپیدورال، کاهش استرس، هورمون‌های استرس کمتر در بدن مادر تولیدشده و فشارخون مادر در حین تولد کاهش می‌یابد. خوابیدن و نشستن در آب موجب تولید اندورفین می‌شود که مهارکننده درد است، کاهش احتمال نیاز به انجام اپیزیاتومی یا همان برش پرینه در زایمان طبیعی و در نهایت انجام زایمان طبیعی که قطعاً سالم‌تر از سزارین است.

همچنین زایمان طبیعی در آب می‌تواند دردهای انقباضی شکم را کاهش دهد (این روش از زایمان، تفاوتی با زایمان طبیعی نداشته و تنها در کاستن از درد مؤثر است و نباید توقع زایمان بدون درد داشت). این نوع زایمان برای کسانی که دوره بارداری سالم و عادی را گذرانده‌اند و بیماری ثانویه‌ای ندارند پیشنهاد می‌شود.

**آیا این نوع روش زایمان عوارضی هم دارد؟

مرگ بی‌دلیل نوزاد، احتمال خفگی، مسمومیت با آب (هیپوناترمی)، ورود آب به ریه‌های نوزاد و آسپیراسیون آب که می‌تواند منجر به بیماری تنفسی شود، پارگی بند ناف و عفونت‌های دیگر ازجمله سودوموناس باکتریمی را می‌توان از عوارض احتمالی این روش نام برد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا