اجتماعی

چرا جوان‌ها ناگهان سکته قلبی می‌کنند؟

مرگ ناگهانی ناشی از سکته قلبی در افراد زیر 35 سال در تمام دنیا در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری سلامانه، خیلی از این مرگ و میرها به دلیل نقایص پنهانی قلب و یا ناهنجاری های مادرزادی اتفاق می افتد. البته ناگفته نماند که اغلب در طول فعالیت بدنی سنگین مثل برخی ورزش ها، مرگ ناگهانی در سنین پایین ممکن است رخ دهد.

میلیون ها نفر در دنیا از کودکان در سنین ابتدایی مدرسه گرفته تا دبیرستان و دانشگاه، مشغول انجام ورزش های رقابتی بدون حادثه هستند. اگر فرزند شما جزو این میلیون ها نفر است، می توانید با اقداات احتیاطی از قبیل تست های غربالگری نقص قلب، از بروز مرگ ناگهانی در آنها جلوگیری کنید.

اما مرگ ناگهانی در افراد جوان چطور بروز می کند؟
اکثر مرگ و میر ناشی از ایست قلبی ناگهانی در افراد مسن است و تنها برخی از این جوانان از ایست قلبی ناگهانی می میرند. اما علل مرگ ناگهانی قلبی در افراد جوان متفاوت است. ریتم غیر طبیعی قلب را می توان یکی از این دلایل دانست.

بعضی از علل خاص مرگ ناگهانی قلبی در افراد جوان عبارتند از:

ضخیم شدن عضله قلب (میوکارد): این علت شایع ترین علت مرگ ناگهانی مربوط به قلب در افراد زیر 30 سال بخصوص ورزشکاران است.

اختلالات عروق کرونر: در این اختلال سرخرگ ها می تواند در طی ورزش فشرده شده و مانع جریان خون مناسب برای قلب شوند.

ضربان قلب سریع: این اختلال ممکن است منجر به غش یا حتی مرگ شود. در افراد جوان این اختلال بسیار شایع است.

علل دیگر مرگ ناگهانی قلبی در افراد جوان عبارتند از اختلالات ساختاری قلب، از جمله بیماری های مادرزادی قلب، التهاب عضله قلب، ختلالات سیستم الکتریکی قلب، مثل سندرم بروگادا.

در خیلی از این اختلالات هشدارهایی نیز وجود دارد از قبیل غش کردن غیر قابل پیش بینی (سنکوپ). غش کردن ناگهانی و غیر قابل پیش بینی در طول فعالیت فیزیکی رخ می دهد و می تواند نشانه ای از وجود مشکل در قلب شما باشد. البته تشنج نیز همین خاصیت را دارد.

سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی قلبی: علامت هشدار دهنده مهم دیگر سابقه خانوادگی مرگ در سن قبل از 50 سال است.

البته سیگار کشیدن، کلسترول بالا، فشار خون بالا، چاقی شکمی، دیابت، سندرم متابولیک، عدم ورزش، پرخاشگری، و … از عللی هستند که همگی در بروز مرگ ناگهانی قلبی در افراد زیر 30 سال نقش عمده دارند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا