پزشکی و سلامت

چاقی و قرص‌های ضدبارداری خطر ام‌اس را افزایش می‌دهد

 

سلامانهتحقیقات اخیر دانشمندان، از عارضه جدیدی استفاده از قرص‌های ضدبارداری و چاقی خبر می‌دهد. بر این اساس این دو مورد، سیستم ایمنی بدن را به‌مرور ضعیف و احتمال ابتلا به ام‌اس را افزایش می‌دهد.
به گزارش پایگاه خبری سلامانه به نقل از health، چاقی در افراد جوان به‌خصوص در سن 20 سالگی احتمال ابتلا آن‌ها به ام‌اس را دو برابر می‌کند. درواقع در اثر چاقی علاوه بر اینکه هورمونی به نام لِپتین در بدن ترشح می‌شود که اشتها انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، سطح ویتامین D در بدن نیز کاهش پیدا می‌کند. به دنبال این موضوع احتمال ملتهب شدن اعصاب فرد افزایش می‌یابد و او را در برابر ام‌اس آسیب‌پذیر می‌کند.
از طرف دیگر زنانی که از قرص‌های ضدبارداری به‌منظور جلوگیری استفاده می‌کنند، 35 درصد بیشتر از سایر خانم‌ها در معرض ام‌اس قرار دارند. عامل چنین اتفاقی هورمون‌هایی است که در این قبیل قرص‌ها وجود دارد. اگرچه در هر دو این تحقیقات ارتباط ترشح هورمون‌های خاصی با ابتلا به ام‌اس به اثبات رسیده است، اما وجود یک رابطه علت معلولی میان این دو هم چنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
ام‌اس یکی از بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن است که تاکنون دلیل اصلی ابتلا به آن مشخص نشده است. مشکلات بینایی، اختلال سیستم حرکتی بی‌حسی یا گزگز دست‌وپا از علائم شایع این بیماری است. البته فعالیت‌های فیزیکی و داشتن رژیم غذایی سالم تا حد بسیاری بر جلوگیری از مشکلات حرکتی اثر گذار است.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا