پزشکی و سلامت

پیچ خوردگی تخمدان(تورشن torsion) چیست؟

پیچ خوردگی تخمدان(تورشن torsion) باعث درد شکم خانم ها میشود که باید هرچه سریع تشخیص و درمان شوند. اکثر جراحی های اورژانسی به  علت پیچ خوردگی تخمدان است.اگر این بیماری درمان نشود احتمال مرگ بالاتر میرود. اگر درمان را دیر شروع کنید تخمدان مبتلا شده از دست میرود.

ممکن است گاهی در زیر دل خود بشدت احساس درد کنید به حدی که نمیتوانید کاری انجام دهید و حتی نمیتوانید بایستید و شاید نیاز به اورزانس داشته باشید.

این حرف ها شاید ما را به یاد پیچ خوردگی تخمدان بیندازد. بیماری پیچ خوردگی تخمدان یکی از بیماریهای زنانه است که احتمال ابتلا به آن در هر خانمی وجود دارد.

تخمدان

تخمدان دو عمل اصلی تخمک گذاری  و ترشح هورمون استروژن را  انجام میدهد.  اگر به هر دلیل تخمدان خانمی فعالیت نداشته باشد، در بیمار عوارضی در اثر کمبود هورمون استروژن ایجاد میشود. تغییراتی در ظاهر بیمار بوجود می آید و جوانی و شادابی پوست از بین میرود .

از عوارض فعالیت نکردن تخمدان ها میتوان به خشکی واژن ، اختلال در تخمک گذاری ،پوکی استخوان ، گرگرفتگی و نازایی اشاره کرد.

علت پیچ خوردن تخمدان ها چیست؟

وجود کیست بزرگ یا توده های خوش‌خیم و بدخیم ممکن است یه صورت اتفاقی در اثر فعالیت های سنگین یا ورزش و … باعث پیچ خوردگی دور پایه خودش شود. تعداد پیچ خوردگی تخمدان ها مختلف است ممکن است  یک دور یا دو دور یا حتی بیشتر باشد. پیچ خوردگی سبب اختلال در جریان خون وریدی و بعد شریانی تخمدان شود و در نتیجه به تخمدان خونرسانی انجام نشود. که پیچ خوردگی تخمدان نام دارد.

گاهی خوردن داروهای محرک تخمک گذاری، کیست های بزرگ در فرد ایجاد میکند که طی چند ماه خود به خود خوب میشود. اما هنگامی که کیست ها بزرگ وجود دارند و هنوز  خوب نشده اند بایدمواظب باشیم، چون احتمال پیچ خوردگی بالا میباشد.  می توان گفت پیچ خوردگی تخمدان در فردی که در تخمدانش توده های بدخیم یا خوش‌خیم مانند کیست وجود دارد، بیشتر اتفاق می افتد.

پیچ خوردگی تخمدان ها را از کجا بفهمیم؟

اصلی ترین نشانه پیچ خوردگی تخمدان ، درد شکم به صورت ناگهانی و غیر متوالی است و حتی قادر به ایستادن هم نیستید . هر چه درد بیشتر شود تهوع و استفراغ هم اضافه میشود. گاهی بیمار با لمس شکمش میتواند توده را حفظ کند.

این بیماری قابل پیشگیری نیست و حتی کسی که تخمدانش هم سایز نرمال دارد هم ممکن است مبتلا به پیچ تخمدان شود، اما احتمال ابتلا در کسی که کیست دارد بیشتر است.

احتمال ابتلا به تورشن در خانم هایی که کیستشان بالای 5 سانت است از خانمهایی که سایز کیست آنها زیر 5 سانت است یا اصلا کیست ندارند بیشتر است و باید تحت نظر پزشک باشند و اگر نیاز به جراحی دارند جراحی شوند.

بهترین روش برای درمان پیچ خوردگی چیست؟

در گذشته توصیه میشد  توسط عمل جراحی لوله و تخمدان بیمار برداشته شود.  اخیرا بخاطر اهمیت  نقش لوله و تخمدان در بارداری  این کار را نمیکنند و نیز ترشح هورمون استروژن روی کیفیت زندگی خانم ها تاثیر زیادی دارد، در نتیجه تنها پیچ خوردگی را باز میکنند.

بهترین روش باز کردن پیچ خوردگی به کمک روش لاپاراسکوپی میباشد که کمترین عوارض را برای فرد دارد. با این روش احتمال چسبندگی بعد از عمل کم میشود  که برای دخترانی مجرد یا خانم هایی که هنوز باردار نشده اند مهم است.

لاپاراسکوپی چیست؟

یک روش جراحی کم تهاجمی میباشد که  دوره نقاهت فرد کمتر است و  در مدت کوتاهی میتواند فعالیت های روزمره اش را انجام دهد . نسبت به روش جراحی باز  در لاپاراسکوپی درد  و عفونت بعداز عمل کمتر است.

آیا با از دست رفتن تخمدان دیگر باردار نمیشویم؟

اگر یکی از تخمدان‌ها  فعالیت نداشته باشد، روی تخمدان دیگر می توان حساب کرد. اما احتمال بارداری این فرد نسبت به فردی که 2 تخمدان سالم دارد کمتر است.

پیچ خوردگی تخمدان

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا