اخبارپزشکی و سلامتشگفت انگیز

پیوند کلیه یک فرد به خودش

پیوند کلیه یک فرد به خودش برای اولین بار در اصفهان انجام شد

برای اولین بار عمل اتوترانسپلانت کلیه (پیوند کلیه یک فرد به خودش) در بیمارستان عسکریه اصفهان با موفقیت انجام شد. چندی پیش بیمار ۴۹ ساله ای که بر اثر آسیب شدید حالب چپ تشخیص انجام عمل پیوند برای وی داده شده بود به مدت هفت ساعت تحت جراحی نادری قرار گرفت که برای اولین بار در اصفهان انجام میشد.

برای اطلاع بیشتر از انجام این جراحی که با همکاری دکتر محمد رضا قرائتی و دکتر کیا نوری مهدوی از جراحان پیوند کلیه و تیم اتاق عمل بیمارستان عسکریه صورت گرفت. مجله اینترنتی زندگی سالم گفتگویی با دکتر محمد رضا قرائتی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:

پیوند کلیه یک فرد به خودش
پیوند کلیه یک فرد به خودش برای اولین بار در اصفهان

ابتدا در مورد وضعیت اولیه بیمار توضیح دهید.

بیمار مرد ۴۹ ساله ای بود که حدود۳ماه قبل طی یک عمل جراحی در ناحیه شکم،حالب چپ او آسیب جدی دیده و قسمت زیادی از آن از بین رفته و فقط حدود۱۰سانتیمتر ابتدای حالب، سالم باقی مانده بود.

چرا تصمیم به انجام پیوند کلیه بیمار به خودش گرفته شد؟

در چنین بیمارانی،اگر کلیه مقابل سالم باشد،در اغلب مواردکلیه آسیب دیده از بدن خارج میشود و راهی برای حفظ کلیه آسیب دیده نیست.راههای دیگری مثل استفاده از روده بجای حالب آسیب دیده هم هست ولی به قدری پرعارضه هستند که معمولا از خیر آن گذشته و کلیه را خارج میکنند.در مواردی که طول کافی از حالب باقی مانده باشد ،روشهای دیگری هم قابل انجام هستند ولی در این بیمار،چون فقط قسمت کوچکی از ابتدای حالب باقی مانده بود،هیچکدام از این روشها قابل انجام نبودند.

درباره مراحل این جراحی نادر و اینکه بیمار چگونه راضی به این عمل شد توضیح دهید.

روش دیگری که به علت مشکل و پردردسر بودنش تا کنون در اصفهان انجام نشده بود و در کل کشور هم بسیار به ندرت انجام شده “عمل اتوترانسپلنت”یا پیوند کلیه فرد به خودش است.

ایده را با دکتر نوری مهدوی که در تیم پیوند کلیه هستند در میان گذاشتم که مورد استقبال قرار گرفت .برای بیمار نیز توضیح داده شد که در هر مرحله ازعمل(چه برداشتن کلیه و چه پیوند آن) ممکن است کلیه از دست برود و بیمار شرایط را پذیرفت.طی یک عمل ۷ساعته، ابتدا کلیه چپ توسط دکتر نوری مهدوی با شریان و ورید سالم و با همان قطعه باقیمانده حالب چپ، برداشته شد.

به علت عمل قبلی، چسبندگی شدید حالب وجود داشت و برداشتن کلیه بسیار سخت بود. کلیه خارج شده در بیرون بدن شستشو و از خون تخلیه و سرد شد. سپس پوزیشن عمل تغییر کرد و کلیه چپ که حدود یک ساعت در بیرون بدن حفظ شده بود در سمت راست لگن و به عروق لگنی پیوند شد.

خوشبختانه بلافاصله پس از پایان پیوند عروق،کلیه دوباره شروع به کار کرد و تولید ادرار شروع شد.

اکنون حال عمومی بیمار چگونه است؟

بیمار اکنون در سمت چپ بدن کلیه ای ندارد و در سمت راست دو کلیه دارد.یکی در محل طبیعی و دیگری در لگن.حال بیمار خوب است و در سونوگرافی داپلر از عروق کلیه پیوندی،جریان خون در کلیه پیوندی کاملا نرمال و مشابه کلیه طبیعی است.

این بیمار چه درمان دارویی را فعلا نیاز دارد؟

چون پیوند کلیه از فرد به خودش بوده نه از دوفرد با دوساختار ژنتیکی متفاوت،بنابراین به داروهای سرکوب کننده ایمنی که در پیوند کلیه و سایر اعضا مرسوم است ،نیازی نیست و بجز آنتی بیوتیک به مدت کوتاه نیاز به هیچ دارویی ندارد.

خبرنگار: لادن سلطانی – مجله اینترنتی زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا