پزشکی و سلامت

پوستی بدون منافذ داشته باشید

بسیاری از زنان و مردان از عارضه‌ای به نام “باز شدن منافذ پوست” رنج می‌برند. علت اساسی بروز این عارضه، التهاب‌های ناشی از جوش‌های سرسفید (جوش جوانی) است. به همین دلیل است که اینگونه التهاب‌ها را باید سریعاً درمان کرد تا باعث بروز ضایعات عمقی پوست نشود. اگر دچار عارضه جوش جوانی هستید، سریعاً به فکر درمان باشید زیرا احتمال دارد به عارضه منافذ باز پوست مبتلا شوید.

علت باز شدن منافذ پوست چیست؟
علت اول:

علت اول باز شدن منافذ پوست ارث یا ژنتیک است. بعضی از افراد بطور سرشتی منافذ بازتری دارند و بخصوص در هنگام بلوغ به علت تغییرات هورمونی که ترشحات چربی پوست بیشتر می‌شود این حالت بیشتر بروز می‌کند. این افراد معمولا پوست چرب دارند ولی مواردی هم وجود دارد که پوست شخص خشک بوده ولی منافذ پوست باز است.

علت دوم:

دومین علت باز شدن منافذ پوست استفاده بیش از حد از کرم‌های چرب کننده یا کرم پودر وسایر مواد آرایشی می‌باشد که به علت اینکه این مواد سطح پوست ومنافذ را می‌بندند سبوم ترشح شده از پوست نمی‌تواند از سطح آن خارج شود لذا منافذ پوست گشاد وباز می‌شود تا بتواند سبوم زیر پوست را به سطح پوست برساند.

در خیلی موارد جوش‌های زیر پوستی بصورت آکنه‌های سرسفید یا سر سیاه هم ایجاد می‌شود، لذا در این موارد اکیدا توصیه می‌شود که کمتر انواع کرم‌های آرایشی وچرب کننده استفاده کنند و اگر نیاز دارند از کرم‌های آرایشی مناسب وفاقد چربی استفاده کنند. در افرادی هم که پوست خشکی دارند یا کرم پودر خوب روی پوست پخش نمی‌شود می‌توانند کرم‌های مرطوب کننده کم چرب قبل از پخش کرم پودر استفاده نمایند.

درمان‌ خانگی عارضه منافذ باز پوست

نسخه‌ها و معجون‌های متعددی برای درمان منافذ باز شده پوست وجود دارد که می‌تواند شما را در درمان این عارضه یاری دهد.

چکیده روش‌های درمان عارضه مذکور بدین شرح است:

عارضه منافذ باز پوست را می‌توان به روش لایه برداری درمان کرد. بدین منظور پوست خود را هر شب قبل از خواب با صابون گوگرد شستشو دهید. سپس محل عارضه را به آرامی با روغن گندم ماساژ دهید. پس از گذشت دو هفته ، تاثیر این روش را خواهید دید.

در ادامه با چند روش درمان خانگی عارضه منافذ پوست همراه ما باشید.
گلاب و نشاسته

یک پیمانه گلاب را با یک چهارم پیمانه نشاسته مخلوط کنید و سپس روی شعله حرارت کمی داده و مخلوط کنید. پس از سرد شدن معجون می‌توانید آن را روی پوست بگذارید. صبر کنید تا معجون کاملا خشک شود انگاه پوست را با آب ولرم شستشو دهید. حداقل هفته‌ای چند بار این روش را اجرا کنید تا شاهد تغییرات شگرف آن شوید.

آلوئه‌ورا در ترمیم منافذ پوست

ژل آلوئه‌ورا منبع غنی ویتامین‌هایی است که به ترمیم پوست و رفع آثار لکه و منافذ باز پوست کمک می‌کند. از بابت استفاده از این گیاه بر روی پوست حود نگران نباشید زیرا آلوئه‌ورا همچون یک مرطوب کنند طبیعی و شگفت انگیز با پوست شما رفتار می‌کند. فراورده‌های حاوی آلوئه‌ورا را می‌توان در داروخانه‌ها یافت اما آلوئه‌ورای تازه مناسب‌تر است. گیاه آلوئه و را را می‌توان در یک ظرف معمولی و بدون نیاز به مواد شیمیائی پرورش داد.

روش استفاده:

آلوئه‌ورای مناسب برای رفع آثار جوش جوانی را انتخاب کنید. قطعه کوچکی از برگ را بریده و پوسته آن را جدا کنید تا به ژل آلوئه‌ورا دست یابید. این ماده را با ملایمت روی پوست خود بمالید. برای کسب بهترین نتیجه، اجازه دهید تا ژل به مدت حداقل ۳۰ دقیقه روی پوست شما باقی بماند و سپس پوست را شستشو دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین که در هر آشپزخانه‌ای می‌توان آن‌را یافت حاوی بلورهای بیکربونات سودیم است و اگر این ماده به نرمی بر پوست مالش داده شود باعث لایه برداری پوست و ترمیم آثار برجای مانده از جراحات پوست می‌شود.

روش استفاده:

چند قاشق کوچک جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کرده و هم زنید تا مایع غلیظی بدست آید. این معجون را بر روی قسمت‌های آسیب دیده پوست بمالید و ۱ تا ۲ دقیقه صبر کنید تا سودیم باعث ترمیم منافذ پوست شود. آنگاه پوست را با آب فراوان شستشو دهید. در آخر نیز پوست خود را با ماده مرطوب کننده طبیعی نظیر روغن گردو یا روغن زیتون، مرطوب کنید. برای دستیابی به نتیجه سریع و فعال، روزی یکبار از این جوش شیرین استفاده کنید.

درمان‌های گیاهی برای عارضه منافذ باز پوست

برخی از گیاهان در درمان عوارض پوستی از جمله باز شدن منافذ پوست بکار گرفته می‌شود. یکی از این گیاهان، سیر است. دو حبه سیر را پوست کنده و روی قسمت‌های آسیب دیده پوست خود بمالید. مردان برای درمان منافذ باز شده پوست می‌توانند پوست پرتقال را بصورت آرد درآورده و با آب مخلوط کرده و روی پوست قرار دهند.(متخصصان پوست این روش را موثر‌ترین روش درمان گیاهی عارضه منافذ باز پوست دانسته‌اند.)

آبلیمو

آبلیمو نوعی اسید الفاهیدروکسی طبیعی (AHA) است که می‌توان از آن در رفع منافذ باز پوست، ترمیم جراحات، نشاط بخشیدن به پوست و رشد سلول‌های جدید استفاده کرد. در نهایت سادگی کافیست مقداری آبلیمو را در ظرف کوچکی ریخته و اگر دارای پوست حساسی هستید کمی آب به آبلیمو اضافه کنید. به کمک تکه‌ای پنبه، آبلیمو را به پوست بمالید و صبر کنید تا خشک شود. آنگاه پوست را با آب سرد شسته، خشک کرده و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

از این روش می‌توانید هر دو یا سه روز یکبار استفاده کنید به یاد داشته باشید که آبلیمو پوست شما را در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید حساس تر می‌کند. بنابرین بعد از استفاده از آبلیمو برای مدتی از نور مستقیم خورشید پرهیز کنید.

شکر

شکر را می‌توان ماده‌ای موثر در رفع منافذ پوست و آثار برجای مانده از جوش‌های سرسفید بشمار آورد. شکر حاوی اسید گلیکولیک (AHA) است و باعث زدودن سلول‌های مرده و تولید سلول‌های جدید می‌شود.

دو قاشق شکر را بخوبی با یک قاشق روغن زیتون و چند قطره آبلیمو مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی قسمت آسیب دیده پوست‌تان ماساژ دهید. سپس پوست را با آب شستشو داده خشک کرده و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. به منظور از جلوگیری از حساسیت پوست، از این روش هر دو روز یکبار استفاده کنید.

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی بیش از تمام میوه‌ها حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی است و در درمان بافت‌های آسیب دیده پوست بکار می‌رود. برش‌های نازک سیب‌زمینی روی پوست بگذارید و حداقل ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس پوست را با آب گرم شستشو دهید. برای کسب نتیجه بهتر، روزانه یکبار از این نسخه استفاده کنید.

روغن نارگیل

از روغن نارگیل می‌توان در ترمیم منافذ باز پوست کمک گرفت. تنها کاری که باید بکنید آن است که به اندازه یک چهارم قاشق چای‌خوری از روغن نارگیل را کف دست ریخته و اجازه دهید تا حرارت بدن باعث ذوب آن شود. سپس با کمک نوک انگشتان خود روغن را روی پوستتان ماساژ دهید.

ضرورتی به شستن پوست وجود ندارد زیرا روغن نارگیل حاوی ویتامین‌ها و اسید‌های چرب مورد نیاز پوست است و تا زمانی که آثار روغن بر پوست موجود است به ترمیم و بازسازی پوست کمک می‌کند. اما اگر وجود روغن روی پوستتان شما را آزار می‌دهد حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس پوست خود را شستشو دهید.

خیار

خیار از جمله معروف‌ترین گیاهانی است که در درمان و ترمیم پوست بکار گرفته می‌شود. خیار دارای خاصیت مرطوب کنندگی و حاوی ویتامین A، ویتامین C و منگنز است. تمامی این مواد برای فعالیت پوست ضرورت دارد.

روش استفاده:

برش‌های نازک خیار را روی قسمت‌های آسیب دیده پوست بگذارید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید. آنگاه پوست خود را شستشو دهید. روزانه یکبار از این روش استفاده کنید.
گفتنی است در روش طبی از دو تکنیک “دریما‌رول” و “فرانکشل” در ترمیم منافذ پوست استفاده می‌شود. فرانکشل نوعی لیزر است که به منظور فعال سازی ماده کولاژن پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش تاثیر شگرفی بر درمان عارضه باز شدن منافذ پوست دارد. دریما‌‌رول نیز نوعی سوزن بسیار ظریف است که باعث افزایش فعالیت کولاژن می‌شود.

عارضه باز شدن منافذ پوست هیچگاه بطور ۱۰۰ درصد درمان نخواهد شد اما به کمک روش‌های درمانی می‌توان به میزان ۸۰ درصد از ضایعات پوست را ترمیم کرد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مجید حسین زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا