فرهنگ و هنر

پشت پرده حذف «در حاشیه» از آنتن سیما / شکست مدیری از پزشکان یا کیفیت سریال

سریال «در حاشیه» مهران مدیری پس از 27 قسمت از آنتن سیما خداحافظی می‌کند.

زمانی که مهران مدیری پس از سال‌ها دوری از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به این رسانه بازگشت، خیلی‌ها انتظار همه‌چیز را داشتند، جز یک شکست تمام‌عیار.نه حاشیه‌هایی که پزشکان برای مهران مدیری و تیم تولید مجموعه «در حاشیه» ساختند، اتفاق تازه‌ای بود و نه مخالفت‌های جسته‌وگریخته مخالفان همیشگی این کارگردان 48 ساله.

مهران مدیری در تمام سال‌های فعالیتش با حاشیه‌های ریزودرشت بسیاری مواجه بوده و درنهایت هم توانسته با کمک خلاقیت ذاتی و محبوبیتی که نزد مخاطبانش دارد، این حاشیه‌ها را پشت سر بگذارد. چه آن زمان که او کارگردان و بازیگر جوانی بود و سیر صعودی محبوبیتش داشت دردسرساز می‌شد و چه زمانی که کار مجموعه «قهوه تلخ» اش نیمه‌تمام ماند و مخاطبان همیشگی کارهایش را عصبانی کرد.

ماجراهای یک سریال طنز

پیش از آن‌که «در حاشیه» روی آنتن شبکه سوم سیما برود و تکیه ‌کلام «واس ماس» روی زبان مردم بیفتد، حاشیه‌ها به پیشواز سریال مهران مدیری آمده بودند.

پزشکان جسته و گریخته اعتراض‌هایی به رویکرد مهران مدیری در مجموعه طنز جدیدش داشتند و معتقد بودند که او تصویری نادرست از پزشکان ترسیم کرده. وزیر بهداشت کابینه تدبیر و امید، در قامت یک پزشک اما ماجرا را رسمی کرد و با نگارش نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما از او خواست که مانع پخش سریال «در حاشیه» شود.

پاسخ صداوسیما به درخواست جناب وزیر اما منفی بود، صداوسیمای دوره سرافراز ‌به دنبال حل و فصل ماجراهای سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی بود، برخلاف رویه مرسوم در زمان ضرغامی، پشت تولیدکنندگان این مجموعه ایستاد تا «در حاشیه» از 6 فرودین روی آنتن برود.

انتخاب ایام تعطیلات نوروز برای پخش سریال «در حاشیه» اما چندان باب میل تولیدکنندگان این مجموعه نبود. آن‌ها این سریال 90 قسمتی را برای پخش در ایام تعطیلات نساخته بودند و به همین خاطر دوست داشتند که سریالشان در زمان دیگری روی آنتن برود.

بااین‌حال اما «در حاشیه» روی آنتن رفت و برخلاف تصور عمومی که از کارهای مهران مدیری وجود داشت، کیفیت مجموعه نه توانست منتقدان را راضی کند و نه عامه مردم را. البته این سریال هم طرفداران خودش را داشت، اما محبوبیت مجموعه‌هایی مثل «شب‌های برره» و «مرد هزار چهره» کجا و محبوبیت «در حاشیه» کجا؟

پس از پایان تعطیلات، مردم ترجیح دادند که در رویارویی بین پزشکان و مهران مدیری طرف این بازیگر و کارگردان را بگیرند و از پزشکان به خاطر مخالفت با پخش یک سریال طنز انتقاد کنند.

کمک مدیری به مخالفانش

مدیران سازمان صداوسیما که پشت مهران مدیری ایستاده بودند، از هفته گذشته گویا دلیلی برای حمایت از این سریال نداشتند. کیفت پایین مجموعه مدیری و فیلمنامه ضعیف آن، بیش از تلاش پزشکان برای حذف این مجموعه از روی آنتن کارگر افتاد و درنهایت بدون سروصدای اضافه به عمر سریال مدیری روی آنتن سیما پایان داد.

این مجموعه که قرار بود به سبک و سیاق مجموعه‌های 90 شبی، در 90 قسمت روی آنتن برود، پرونده‌اش در 27 قسمت بسته شد.

مدیران سیما تبلیغ سریال «شمعدانی» به کارگردانی سروش صحت را آغاز کردند تا معلوم شود که مجموعه صحت قرار است جایگزین مجموعه مهران مدیری شود.

البته دراین‌بین گویا توافقی با مهران مدیری صورت گرفته تا این مجموعه به سه فصل 30 قسمتی تقسیم شود و اعلام گردد که پخش فصل اول آن پایان‌یافته و تیم تولید سریال در حال کار برای آماده کردن فصل دوم و سوم سریال است.

مهران مدیری در تمام سال‌هایی که به‌عنوان کارگردان برای سیمای جمهوری اسلامی ایران سریال تولید کرده، تابه‌حال چنین شکستی را روی آنتن تجربه نکرده بود.

او که در شبکه نمایش خانگی، پس از آغاز موفق سریال «قهوه تلخ» با برادران گلیان به مشکل خورد و نتوانست آن‌طور که باید این مجموعه را جمع‌وجور کند، با ساخت سریال «ویلای من» و «شوخی کردم»، عملاً شکست را در حوزه شبکه نمایش خانگی تجربه کرد.

بازگشت او به تلویزیون به عقیده برخی، وامدار ناکامی در حوزه نمایش خانگی بود، اما این بازگشت، آآنگونه که باید برای مهران مدیری و تیم همراهش خوش یمن نبود.

تطبیق با ذائقه مخاطب

کارنامه کاری مهران مدیری نشان می‌دهد که او توانایی زیادی در پیدا کردن رگ خواب مخاطب دارد. پیش‌ازاین هم در کارنامه این کارگردان بودند سریال‌هایی که شروع سردی داشتند، اما مدیری توانست پس از پخش چند قسمت، مسیر تازه‌ای برای سریالش طراحی کند و مخاطبان را پای تلویزیون بنشاند. «پاورچین» و «نقطه‌چین» دو سریالی بودند که توانستند پس از پخش چند قسمت ضعیف، دوباره احیاء شوند.

مخاطبان «در حاشیه» هم با همین ذهنیت منتظر بودند تا سریال جدید مدیری چنین روندی را پشت سر بگذارد، اتفاقی که درنهایت رخ نداد.حالا باید منتظر ماند و دید که آیا دو فاز بعدی این سریال ساخته می‌شوند یا نه؟ و اگر ساخته می‌شوند، مدیری این بار چه مسیری را در پیش خواهد گرفت.

غلامرضا میرحسینی مدیر شبکه سوم سیما توضیحاتی را در مورد ساخت فاز دوم سریال مدیری ارائه کرده است. او به خبرگزاری مهر گفته:«فاز دوم به گونه ای طراحی می شود که جذاب تر باشد. در این فاز شخصیت های اصلی قصه به دلیل اینکه مردم آنها را پذیرفته اند دوباره در کنار هم قرار می گیرند و حدود چهار موقعیت داستانی یا موضوع برای نگارش این فاز در نظر گرفته شده است.»

او با اشاره به اشکالات مورد نظر در فاز اول و برطرف کردن آنها در فاز دوم ادامه داده:«در فاز اول بیشتر حضور افراد مرتبط با یک شغل و یک قصه را داشتیم و خانواده ها کمتر حضور داشتند. به طور مثال حضور پررنگ تر خانواده دکتر عشقی در طول داستان انجام گرفت و حالا در فاز دوم فضا به گونه ای طراحی می شود تا بتوانیم محیط های بیشتری را نمایش دهیم و داستان های دیگری را هم داشته باشیم.»

مدیر شبکه سوم سیما درباره تغییرات متن در طول کار با اشاره به واکنش ها و فیدبک‌ها هم گفته: «یکی از محاسن آثاری که تولید و پخش همزمان دارند این است که می توان فیدبک‌ها را در روند تولید در نظر گرفت. ما با توجه به استقبال مردم و فیدبک هایی که داشتیم نقش های جواد رضویان و مهران غفوریان را تقویت کردیم وگرنه این نقش ها در ابتدا به این پررنگی نبودند.»

تی وی پلاس

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا