آموزشمشاوره

پس از خوردن وعده سحری تا ٢ ساعت نخوابید

سلامت دستگاه گوارش انسان متضمن سلامت سایر سیستم‌های بدن است لذا در طول حیات اگر انسان به نوع غذا و نحوه و مقدار غذا خوردن خود دقت کند هم بیماری‌های گوارشی و هم بیماری‌های سایر ارگان‌های بدن به شدت کاهش خواهد یافت. یکی از مواقعی که با بی‌احتیاطی خود انسان، سلامت دستگاه گوارش به خطر می افتد ماه مبارک رمضان است و درصورتی‌که موارد صحیح رعایت شود نه‌تنها روزه‌داری برای دستگاه گوارش، مفید که سلامت سایر اعضاء را فراهم می‌آورد.

اینکه چه نکاتی را باید در ماه رمضان رعایت کنیم تا سلامت دستگاه گوارش به خطر نیفتد موضوع گفتگوی نسل فردا با دکتر محسن شریفی، فوق تخصص گوارش و کبد است که در ادامه می‌خوانید:

*افرادی که مشکل گوارشی دارند و همچنین دیگر افراد چه نکاتی را هنگام روزه‌داری باید رعایت کنند؟

به‌طور کلی توصیه می‌شود افرادی که قصد روزه‌داری دارند و مشکل قبلی گوارشی یا کبدی دارند یک ماه قبل با پزشک خود مشورت کنند تا دستورات لازم را از پزشک اخذ و در صورت لزوم به درمان بیمار، از راهکارهای درمانی بهره‌مند شود. به‌طورکلی توصیه می‌شود در ماه مبارک رمضان موارد ذیل رعایت شود:

۱٫ بدون میل کردن سحری روزه نگیرید، خالی ماندن معده به‌طور طولانی قطعاً آسیب‌رسان خواهد بود.

۲٫ از خوردن غذاهای چرب و سرخ‌کرده در وعده سحری بپرهیزید.

۳٫ پرخوری نکنید: کاهش دفعات غذا خوردن را با افزایش حجم جبران نکنید، در صورت عدم رعایت این مورد قطعاً بعد از ماه مبارک رمضان مبتلابه ریفلاکس و سوءهاضمه خواهید شد.

۴٫ بین غذا آب نخورید و از نوشابه‌های گازدار استفاده نکنید، این موضوع تخلیه معده را کند، ریفلاکس را تشدید و هضم را مشکل‌تر کرده و در طول روز احساس خوبی نخواهید داشت

۵٫ بعد از خوردن وعده سحری تا ٢ ساعت نخوابید یا نیمه نشسته بخوابید، رعایت این امر در بیماران ریفلاکسی به‌ویژه اهمیت زیادی دارد

۶٫ در صورت استعمال سیگار، در ماه رمضان ترک کنید، با توجه به نازک شدن لایه مخاطی معده شانس خونریزی معده و اثنی عشر زیاد خواهد شد.

۷٫ باز کردن روزه هنگام افطار بهتر است با آب ولرم باشد و از مصرف شیرینی‌هایی چون بامیه و زولبیا به شدت پرهیز شود.

۸٫ بهتر است برای کاهش هجوم خون به دستگاه گوارش و پرهیز از ایجاد عوارض قلبی عروقی و سرگیجه افطار و شام در دو نوبت و با فاصله باشد، در این صورت شما حجم کمتری هم غذا خواهید خورد. این موضوع به‌ویژه در افراد مسن از اهمیت خاصی برخوردار است.

۹٫ فراموش نکنید که مصرف آب بین افطار و سحر به میزان حداقل ٨ لیوان الزامی است، مصرف آب سلامت کلیه شما را ضمانت خواهد کرد.

۱۰٫ از مصرف غذاهای کنسروی یا چرب یا پر ادویه در این ایام بپرهیزید، این غذاها علاوه بر افزایش تشنگی باعث سوءهاضمه خواهد شد.

*چه بیماران گوارشی نباید روزه‌بگیرند؟

در بسیاری از بیماری‌های گوارشی منعی برای روزه‌داری وجود ندارد مثل ریفلاکس معدی مروی. ولی اگر خود بیمار با رعایت کامل موازین ذکرشده در پاسخ سؤال قبلی باز با روزه‌داری بدتر می‌شود نباید روزه بگیرد.

*چه بیماری‌های گوارشی و کبدی، روزه‌داری برایشان مضر است؟

 برخی بیماری‌های گوارشی و کبدی هستند که به هر صورت روزه‌داری برایشان مضر است که عبارت‌اند از:

۱٫ کولیت یا التهاب روده فعال و خون‌ریز (در صورت کنترل می‌تواند روزه بگیرد).

۲٫ زخم فعال معده و اثنی عشر که توسط اندوسکپی اثبات‌شده باشد.

۳٫ سیروز یا نارسایی پیشرفته کبدی.

۴٫ سرطان‌ها در هر قسمتی از بدن که اثبات‌شده باشد.

۵٫ کبد چرب شدید تا بهبود کبد.

بقیه موارد با مشاوره پزشک گوارش فرد می‌توانند روزه‌بگیرند.

مجله اینترنتی زندگی سالم/ دکتر محسن شریفی  فوق تخصص گوارش و کبد

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا