نکات روزانه حقوقی

پروانه زناشویی چیست؟

مراحل و شرایط اخذ پروانه زناشویی

به استناد ماده ۱۰۶۰  قانون مدنی «ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجه در مواردی هم که مانع قانونی ندارد موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است». براساس این قانون زن ایرانی می بایست برای ثبت ازدواج با مرد خارجی نسبت به دریافت این اجازه نامه که «پروانه زناشویی» نامیده می شود.

پروانه زناشویی چیست ؟

بر طبق ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی، موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت ایران است. با این وصف کلیه زنان تبعه ایران چه در خاک ایران و یا در خارج از کشور اگر بخواهند با تبعه کشور خارجی ازدواج رسمی کنند موظف هستند که اجازه مخصوص دولت ایران که به آن “پروانه زناشویی” گفته می شود را اخذ کنند.

قانون مذکور شامل همه زنان ایرانی، گذشته از مذهب آنان می باشد از این رو اگر یک زن ایرانی ارمنی نیز بخواهد با تبعه خارجی حتی ارمنی ازدواج نماید می بایستی پروانه زناشویی اخذ کند.

اما بر طبق ماده ۱۰۵۹ قانون مدنی زن مسلمان نمی تواند به ازدواج مرد غیر مسلمان در آید. با توجه به مواد مذکور، پروانه زناشویی برای ازدواج زن مسلمان ایرانی برای با تبعه خارجی در صورتی صادر خواهد شد که مرد خارجی مسلمان باشد و مدارکی دال بر اسلام ارائه نماید.

علاوه بر موارد پیش گفته اخذ پروانه زناشویی دارای شرایطی است که در آیین نامه اجرایی ازدواج بانوان ایرانی با اتباع خارجی مصوب ۱۳۴۵/۷/۶ هیأت وزیران آمده است از جمله این که کشور متبوع مرد می بایستی ازدواج آن مرد با زن ایرانی را به رسمیت بشناسد.

برای دریافت پروانه زناشویی در صورتی که متقاضیان در خارج از کشور می باشند می بایستی به سفارت یا کنسولگری ایران در آن کشور مراجعه کنند و در ایران نیز می بایستی به وزارت کشور یا استانداری های محل اقامت مراجعه می شود.

اما در خصوص ازدواج مرد ایرانی با زن تبعه خارجی محدودیتی وجود ندارد مگر این که بر طبق ماده ۱۰۶۱ قانون مدنی دولت ازدواج بعضی از مأمورین، کارمندان یا محصلین با زن تبعه خارجی موکول به اجازه دولت کرده باشد.

مدارک و شرایط اخذ پروانه زناشویی

به استناد ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی «ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجه در مواردی هم که مانع قانونی ندارد موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است». براساس این قانون زن ایرانی می بایست برای ثبت ازدواج با مرد خارجی نسبت به دریافت این اجازه نامه که «پروانه زناشویی» نامیده می شود از سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مونیخ اقدام نماید.

مدارک لازم اخذ پروانه زناشویی

  • تکمیل فرم ضمیمه توسط زن و مرد در دو نسخه
  • اصل شناسنامه زن
    دارندگان شناسنامه های المثنی باید از طریق بستگان خود در ایران و مراجعه به حوزه صادر کننده شناسنامه فرد و اداره کل ثبت احوال امور خارجه (واقع در خیابان امام خمینی، چهار راه شیخ هادی) و اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه (واقع در میدان امام خمینی، جنب موزه پست، ساختمان شماره ۳) نسبت به تهیه و ارایه گواهی تجرد نیز اقدام نمایند
  • اصل گذرنامه ها و اقامتهای مرد و زن و دو سری کپی از صفحات مشخصات
  • گواهی نامه بهداشتی مبنی بر سلامتی جسمی و روحی و نداشتن هرگونه بیماری واگیردار و یک نسخه فتوکپی آن سلامتی مرد و زن
    درصورتی که زوجین دارای فرزند می باشند نیازی به ارائه گواهی نامه بهداشتی نمی باشد

    درخصوص گواهی نامه بهداشتی کافیست از پزشک یا بیمارستان یک گواهی همانند نمونه زیردریافت نمایید:
    نمونه گواهی پزشکی جهت ثبت ازدواج:
    (بدینوسیله گواهی می شود طبق آزمایشات انجام شده از آقای ……….. فرزند ………… و خانم ………فرزند ………….. علایمی مبنی بر ابتلا به بیماری‌های تالاسمی، ایدز و مقاربتی و هم‌چنین مصرف مواد مخدر و اعتیاد مشاهده نمی شود)

  • اصل گواهی تشرف مرد (در صورتی که مرد غیر مسلمان باشد) به دین مبین اسلام از مراکز اسلامی مورد تایید این نمایندگی و دو سری کپی آن
  • اصل ازدواج شرعی صادره از مراکز اسلامی مورد تایید این نمایندگی و دو سری کپی آن
  • اصل گواهی تولد بین المللی مرد (Internationale Geburtsurkunde) و دو نسخه کپی آن
    افرادی که در خارج از آلمان متولد شده اند ، می بایست گواهی ولادت را از کشور مربوطه اخذ و به تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور برسانند.
  • تعداد ۱۱ قطعه عکس جدید برای هر نفر (عکس زن با حجاب اسلامی)
  • گواهی ازدواج محل (ازدواج آلمانی) و دو سری کپی آن

    متقاضیانی که ازدواج خود را در خارج از آلمان ثبت کرده‌اند لازم است گواهی ازدواج محلی خود را به تأیید و ترجمه سفارت کشور محل ازدواج در آلمان و سپس وزارت امور خارجه آلمان و یا سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور برسانند

  • اصل گذرنامه ایرانی زن و دو سری کپی از صفحه مشخصات آن
  • پرداخت هزینه های مربوط به ثبت ازدواج و صدور پروانه زناشویی برابر جدول تعرفه هزینه های کنسولی که در بخش مربوطه ذکر شده است.

    با همراه داشتن کارت بانکی (EC-Karte) می توانید هزینه های مربوطه را در محل سرکنسولگری پرداخت نمایید. پرداخت هزینه ها از طریق واریز بانکی (Überweisung) به حساب جاری سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران- مونیخ و ارایه رسید (Überweisungsbeleg) آن نیز ممکن می باشد.

  • رضایتنامه رسمی پدر خانم ، مبنی بر موافقت با ازدواج وی با مرد موردنظر در اولین ازدواج چنانچه ولی زوجه مقیم خارج از کشور باشد با مراجعه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به تنظیم سند اجازه نامه اقدام شود.
    چنانچه ولی مقیم ایران می باشد، با مراجعه به دفاتر رسمی نسبت به تنظیم سند اجازه نامه اقدام گردد. در صورت فوت ولی زوجه، ارائه اصل خلاصه سند ثبت فوت صادره از سازمان ثبت احوال کشور ضروری است.
  • اصل گواهی عدم سوء پیشینه زوج و گواهی اشتغال به کار و داشتن استطاعت مالی زوج و نیز تعهد زوج مبنی بر پرداخت نفقه و بلیط مراجعت زوجه و فرزندانش به ایران (درصورت درخواست زوجه، در غیر اینصورت فرم ضمیمه در پایین توسط زن تکمیل گردد)

نکته مهم:

  • حضور زوجین جهت امضای اسناد و دفاتر ازدواج در محل نمایندگی ضروری است.

ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

نکته مهمی که در رابطه با ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مطرح است ، مسأله دین مردان اتباع خارجی است زیرا طبق بند ۳ این آیین نامه در صورتی که مرد متقاضی ازدواج با زن ایرانی غیر مسلمان و زن ایرانی مسلمان باشد، مرد متقاضی باید گواهی تشرف به دین مبین اسلام و یا استشهاد مربوط به آن را به وزارت کشور تقدیم کند والا ازدواج زن مسلمان ایرانی با مرد غیر مسلمان خارجی ممکن نخواهد بود.

مساله تشرف به دین مبین اسلام با مراجعه به مراجع یا علما و یا مراکز اسلامی و فرهنگی داخل و یا خارج از کشور امکان پذیر است.

علاوه بر موارد فوق مردمتقاضی ازدواج با زن ایرانی باید مدارک ذیل را نیز تقدیم وزارت کشور کند:

۱) گواهینامه ای مبنی بر این که مرد مجرد است یا متاهل از مراجع رسمی محلی یا مأمورین سیاسی و کنسولی کشور متبوع مرد در کشور اقامت زن.

۲) گواهی نداشتن پیشینه بد (گواهی عدم سوء پیشینه) و محکومیت کیفری از مراجع رسمی محلی یا ماموران سیاسی و کنسولی کشور متبوع مرد و همچنین گواهی عدم سوء پیشینه کیفری از مراجع مربوط به کشور متبوعه زن در صورتی که مرد بیگانه در ایران اقامت داشته باشد.

۳) گواهی از مراجع محلی یا ماموران سیاسی و کنسولی کشور متبوع مرد مبنی بر وجود استطاعت و توانایی مالی زوج و همچنین تعهد نامه ثبتی از طرف مرد دائر بر این که مرد بتواند هزینه و نفقه زن و اولاد و هر گونه حق دیگری که زن نسبت به او پیدا کند را در صورت بد رفتاری یا ترک زوجه و طلاق پرداخت کند.

ضمناً وزارت کشور می تواند جهت رفاه حال زنان ایرانی برای حسن انجام وظایفی که طبق مقررات قوانین ایران مرد خارجی در قبال زن ایرانی دارد مانند داشتن روابط حسنه و حسن سلوک و امثال آن در تمام مدت زناشویی و همچنین جهت اداره درست مالی زوجه و فرزندان تحت حضانت او و مسائل دیگری که ممکن است.

طلاق زن ایرانی و مرد خارجی

هنگام جدایی یا طلاق برای زن ایرانی پیش آید و یا برای پرداخت هزینه مراجعت همسر ایرانی مطلقه تا محل سکونت او به ایران تضمین های مناسب و لازم را از شوهر خارجی مطالبه کند،

و مرد خارجی باید فرمهایی را که در این رابطه توسط وزارت کشور تهیه شده است پر کند و تضمین لازم را ارائه دهد.

در صورت رعایت مقررات فوق و اخذ تضمین های لازم و مناسب وزارت کشور به استانداریها و فرمانداریها و همچنین پس از کسب اجازه یا موافقت وزارت امور خارجه به بعضی از نمایندگان سیاسی و کنسولی ایران درخارج از کشور اجازه خواهد داد پروانه زناشویی زنان ایرانی با مردان خارجی را در محل مربوطه به صورت مستقیم صادر و سپس مراتب را جهت ثبت در دفاتر مخصوص ازدواج به ادارات ثبت احوال اعلام کنند.

پس از طی این مراحل و کسب اجازه ازدواج از سوی مقامات صلاحیتدار دستور العملی برای ثبت ازدواج اتباع خارجی با اتباع ایرانی وجود دارد که باید از سوی طرفین رعایت شود.

این دستور العمل می گوید اگر زن خارجی دارای دفتر چه پناهندگی و یا گذرنامه و اقامت مجاز در ایران باشد، مراحل ثبت ازدواج از طریق نیروی انتظامی انجام و برای بانوی خارجی پس از ثبت قانونی ازدواج شناسنامه ایرانی صادر می شود اما اگر طرف خارجی مردی باشد که بخواهد با زن ایرانی ازدواج کند که در این رابطه پروانه از طریق استانداری صادرمی شود.

به این صورت که مرد متقاضی ازدواج با زن ایرانی که دارای گذرنامه است بعد از حضو زوج و زوجه نزد کارشناس مربوطه گذرنامه مرد خارجی مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که پاسپورت او دارای اعتبار بوده و علاوه بر این شرط دارای اقامت مجاز در کشور ایران نیز باشد،

به همراه سایر مدارک زوجه و فرمهای مربوطه که از سوی دو طرف متقاضی ازدواج و پر و تکمیل شده باشد، پروانه زناشویی صادر می گردد.

پروانه زناشویی در ۷ نسخه صادر می شود

لازم به توضیح است پروانه زناشویی پس از بررسی دقیق کلیه مدارک و پر کردن و فرمهای و همچنین مکاتبه با اداره اطلاعات و نیروی انتظامی استان مربوطه و اخذ موافقت ادارات مذکور دائر بر بلامانع بودن این ازدواج با امضای استاندار که به نمایندگی از سوی وزیر کشور امضا می کند در ۷ نسخه صادر می شود

که برگ اول آن به متقاضی ازدواج با زن ایرانی تحویل می شود تا جهت اخذ پروانه اقامت ازدواجی به نیروی انتظامی استان مراجعه کند و پس از اخذ پروانه مذکور هر دو پروانه را یعنی پروانه زناشویی و پروانه اقامت ازدواجی را به عاقد رسمی ازدواج ارائه و عقد رسمی انجام می پذیرد.

شش برگ دیگر نیز به مراجع مربوطه دیگر مانند اداره ثبت احوال، اداره اطلاعات و ادارات دیگر مثل وزارت خارجه، وزارت کشور و نیروی انتظامی ارسال خواهد شد و یک نسخه نیز در استانداری نگهداری می شود و بدین صورت پس از طی این مراحل زن ایرانی به عقد و ازدواج مرد خراجی در می آید .

نکته :

نکته ای که زنان ایرانی باید هنگام ازدواج با مردان خارجی از آن غفلت نکنند این است که اگر مرد خارجی قبلاً ازدواج کرده باشد باید برای ازدواج مجدد سند قانونی طلاق و یا فوت همسر اول خود را ارائه کند و گواهی مجرد بوده خود را از سفارت یا کنسولگری کشور خود ارائه دهد،

مگر آن که مرد خارجی متقاضی ازدواج پناهنده بوده و چون شخصی پناهنده هیچ گونه رابطه ای با سفارت کشور خود ندارد لذا ارائه گواهی تجرد و امثال آن در خصوص چنین شخصی منتفی است.

مراجع صلاحیتدار ایرانی موظف هستند به جای مدارک مذکور تعهدی از زوجه بگیرند که استانداری هیچ گونه مسئولیتی در قبال عواقب بعدی این ازدواج نخواهد داشت و در صورتی که مرد متقاضی ازدواج با زن ایرانی که پناهنده است، دارای همسر قبلی بوده باشد عواقب آن بر عهده زوجه ایرانی است که این ازدواج را پذیرفته است. در پایان این مقاله لازم است به چند نکته ضروری اشاره کنم.

  • ازدواج اتباع افغانی دارای کارت آبی رنگ با اتباع ایرانی به طور کامل ممنوع است.
  • ازدواج اتباع عراقی داری کارت سبز بااتباع ایرانی پس از انجام مراحل مندرج در دستور العمل شماره ۵۲۶۸/م پ مورخه ۷۰/۶/۲۳ ارسالی به کلیه استانداری ها بلامانع است. طبق این دستور العمل رسیدگی به در خواست های ثبت ازدواج تا صدور پروانه بر عهده استانداریها گذاشته شده است.

منبع : مجله اینترنتی دلگرم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا