مذهبی

پرسش و پاسخ(درس هایی از قران)

بســم اللّه الرّحمن الرّحــیم 
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی 

سؤال اول : با عرض سلام و تشكر از حضور حاج آقا : كارهایی كه موجب خوشنودی امام زمان(علیه السلام) و وظائف ما در زمان غیبت چیست ؟
جواب : خیلی سؤال مهمی است .
بعضی از یاران امام حسین(علیه السلام) كه در روز عاشورا به زمین افتاده و حضرت سر او را به دامن می‌گرفت خطاب به آن حضرت می‌گفت : (أَرْضَیْتَ عَنِّی) آیا از من راضی شدی ؟
من در این رابطه چیز تازه‌ای نمی‌دانم ، همین مقدار كه باید خدا و پیامبر را از خود راضی كنیم . قرآن می‌فرماید : »وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ« التوبه(62) خدا و رسولش ذی حق‌تر و سزاوارتر هستند كه ما آنها را راضی كنیم .
در قرآن می‌فرماید: »رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ« المائده(119) خدا از آنها و آنها از خدا راضی هستند .
برویم در قرآن سراغ كلمه رضایت كه اگر خدا از انسان راضی باشد حتماً رسول و امام زمان(علیهما السلام) هم از ماراضی هستند .
قرآن دنبال(رضی اللّه) می‌فرماید : »ذلِكَ لِمَنْ خَشِیَ رَبَّهُ« البینه(8) تقوا و ترس از خدا موجب رضایت او می‌شود .
سؤال : چكار كنیم امام زمان(علیه السلام) از ما راضی باشد ؟
جواب : تقوا . چون رضایت آن حضرت در رضایت خداوند در تقوا و ترس از اوست .
حدیث : «هركس منتظر امام زمان(علیه السلام) است تقوا و ورع پیشه كند» .
پس مجرم و گنهكار نمی‌تواند منتظر باشد ، كسی كه منتظر مصلح است باید خود صالح باشد .
و دعا كردن برای فرج آن حضرت(علیه السلام) .
گوش دادن به حرف كسی كه آن حضرت سفارش كرده كه :
در زمان غیبت من اطاعت كنید از یك مجتهد بدون هوس و عادل
برای رضایت آن حضرت(علیه السلام) ، سهم امام بدهیم ، تجارت كرده‌ام اضافه بر خرج سال یك پنجم آن را بدهیم برای خرج در راه اهداف حضرت مهدی(علیه السلام) .
الان میلیونها انسان هستند كه آن حضرت را نمی‌شناسند و اگر سرمایه باشد در این راه انسان مصرف می‌كند ؛ چون امكانات تبلیغی كم است . چون قرآن تا حال به زبان چاپ شده و كتاب مسیحی‌ها به زبان ، ما نتوانسته‌ایم اسلام را خوب به مردم دنیا برسانیم .
بودن كتاب درباره زندگی امام زمان(علیه السلام)
توجه به امام زمان(علیه السلام) از طریق دعای ندبه و عهد
صدقه دادن برای سلامتی جان امام زمان(علیه السلام)
خواندن دعای معروف(اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ حُجة بن الحسن فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلًا)
سؤال دوم : با عرض سلام و آرزوی قبول طاعات و عبادات : حقّ اللّه و حقّ النّاس چیست ؟ از نظر شرعی چه تفاوتهایی دارند ؟
جواب: «حقّ اللّه » آن است كه مدعی آن خداست مثل نماز ولی «حقّ النّاس » غیر از خدا مردم هم مدعی هستند وطرف با دادگستری ، البته هر دو مهم است .
درباره «حقّ النّاس » امام سجاد(علیه السلام) در سحرهای ماه رمضان در ضمن دعا می‌فرماید :
(وَ مِنْ أَیْدِی الْخُصَمَاءِ غَداً مَنْ یُخَلِّصُنِی) بحارالأنوار ج95 ص87- روز قیامت در مقابل خواسته‌های به حق مردم چه كسی مرا خلاص خواهد كرد . اگر فقرا ، پابرهنگان ، طلبكاران مدعی شوند كه از مال ما در اموال تو بود و تو خوشگذرانی كردی چگونه خلاص شوم ؟ چون جلسه روز آخر ماه رمضان شاید باشد بگویم .
برادران در كشور جمهوری اسلام خبری از زكات نیست ، و اگر پول زكات جمع شود دهها میلیارد تومان است ، و اگرپرداخت شود دختر بی جهازیه نخواهیم داشت ، كشاورزان نان حلال بخورید ، خمس : بیست درصد از اضافه هزینه سال را باید بپردازیم .
حدیث : آبروی مردم «حقّ النّاس » است و شما آبروی مردم را برده‌ای ، چرا ؟
حدیث : افرادی را به پای حساب آورده و می‌گویند حقّ فلانی را خورده‌ای باید بپردازی ، می‌گوید : من كه چیزی ندارم ، می‌گویند : عبادات خود را به او بده به جای طلبهای او ، و اگر عباداتی نداشته باشد ، می‌گویند : از گناهان او بایدقبول كنی .
حدیث : در تفسیر آیه »وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ« التکویر(5) وحشی‌ها هم محشور می‌شوند ، روایتی است كه اگر حیوانی به حیوانی شاخ زده ، خداوند آنها را مبعوث ، شاخ را پس زده دوباره خاك می‌شوند .
كه از قول كافر هم خداوند می‌فرماید : »وَ یَقُولُ الْكافِرُ یا لَیْتَنی‏ كُنْتُ تُراباً« النباء(40) كافر می‌گوید : من هم خاك شده و عذاب تمام می‌شود . داستانی از مرحوم شیخ عباس قمی .
كه ایشان صاحب مفاتیح الجنان و رابطه خلق و خالق و برای دعا و گریه ، بعد از فوت به خواب پسرش آمد كه من كتابی را به امانت گرفته و در كتابخانه فلان قفسه و ردیف است ، یادم رفته به صاحبش برگردانم ، می‌گوید : از خواب بیدار شده كتاب را پیدا ، رفتم تا به صاحبش برگردانم كتاب از دستم افتاده ، خاكی شد ، كتاب را تمیز كرده تحویل دادم ، شب بعد پدرم را به خواب دیدم فرمود : كتاب را بردی ولی چرا نگفتی و عذرخواهی نكردی كه كتاب افتاده وخراشیده شده ، حق مردم از بین رفته ، او را راضی كن .
«حقّ النّاس » مهم است ، من كه حرف می‌زنم آنها كه گوش به حرف می‌دهند حقّ النّاس است كه اگر حرف بافایده نزنم فردای قیامت گرفتار می‌شوم . و آنكس كه كتاب می‌نویسد و كاغذ و وقت مردم را صرف می‌كند همچنین .
سؤال سوم : با عرض سلام و خسته نباشید خدمت حاج آقا قرائتی و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مسلمین در ماه مبارك رمضان
آیا مبارزه با فساد موجب تاخیر در ظهور امام زمان(عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) نمی‌شود ؟
جواب : این سؤال از آنجا پدید می‌آید كه :
حدیث داریم : زمانی امام زمان(علیه السلام) ظهور می‌كند كه زمین پر از فساد و ظلم شود . پس باید مبارزه با فسادنكرده ، جهان پر از فساد شود تا آن حضرت(علیه السلام) بیاید .
نماز و امر به معروف و نهی از منكر برای زمان خاصی نیست ، همیشه بر ما واجب است ، و «نهی از منكر» یعنی مبارزه بافساد ، نه این است كه در زمان غیبت «امر به معروف و نهی از منكر» واجب نیست .
اینكه می‌گویند : پر شود از فساد نه اینكه ما هم كمك كنیم و در فساد غوطه ور شویم .
مثال : شب شده ، لامپ روشن نكرده ، بلكه لامپها را هم خاموش كنید تا خورشید بیاید .
معنای اینكه هوا تاریك است و بناست خورشید بیاید این نیست كه ما در تاریكی مانده و به فكر روشنایی نباشیم ، ماباید با فساد مبارزه كنیم ، منافات هم ندارد كه دنیا به علت پیشرفت تكنولوژی پر از فساد شود . و معنای پر این نیست كه یعنی هیچ مصلحی نباشد ، باید چنین افرادی هم در آن زمان در جامعه باشند ، كه آنها ناله زده و مردم گوش نمی‌دهد ، كه خود موجب پر شدن فساد می‌شود .
مثال : معنای اینكه بعد از سرما و زمستان و بهار ، تابستان و گرما خواهد آمد این نیست كه ما سرما بخوریم و تحمل كنیم . ما به فكر وسائل گرما هستیم ، البته بهار هم خواهد آمد .
سؤال چهارم: شرط قبولی عمل نزد خداوند چیست ؟ و چه عملی پذیرفته می‌شود؟
جواب : قرآن دراین باره می‌فرماید : »قالَ إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ« المائده(27) افراد باتقوا عملشان قبول است .
مثال : شما از چه كسی آب قبول می‌كنی ؟ می‌گویی از كسی كه لیوانش تمیز باشد .
داستان : به امام صادق(علیه السلام) گفتند فلانی آدم خوبی است ، روزی بر امام(علیه السلام) عبور می‌كرد ، حضرت دید رفت دكان بقالی دو انار دزدید و دكان نانوایی هم دو نان ، حضرت فرمود : فلانی این چه كاری است كه می‌كنی ، گفت دو تا انار دزدیده دو گناه و دو نان هم دو گناه می‌شود چهار گناه ، من این دو انار و نان را در راه خدا صدقه می‌دهم خداوند می‌فرماید برای هریك ثواب ده پاداش می‌دهم . این چهار صدقه می‌شود چهل پاداش . بعد چهار گناه از آن كم می‌شود ، 36 ثواب برای من می‌ماند .
حضرت فرمود : شنیده‌ای كه كار خوب ده برابر ولی كار خوب از چه كسی ؟ خداوند می‌فرماید : » قالَ إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ« فقط از متقین عمل خوب قبول می‌شود .
مثال : انسان بی تقوا مثل استخر شكست خورده ، هرچه هم در آن بریزند خالی می‌شود .
در دعا امام(علیه السلام) از خداوند می‌خواهد : خدایا مرا سدسازی كن .
برادران و خواهران می‌شود باتقوا بود از روزه‌هایی كه گرفتید ثابت می‌شود ، كه روز از مال خود نخوردید و سیگارنكشیدید و به احترام ماه رمضان ناسزا كمتر گفتید و غیبت و .  .  . و رفتید مسجد رونق گرفت(خانه خدا) بعد از ماه رمضان هم می‌شود ، این ماه الگوی خوبی است .
مثال : همانطور كه در دنیا جنس استاندارد معتبر و قابل مصرف است و در قیامت هم عمل از افراد باتقوا قبول می‌شود .
سؤال : عامل قبولی چیست ؟
جواب : تمبر قبولی تمامی كارها نماز است چون :
حدیث : (فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا) اگر نماز قبول شود بقیه كارها هم قبول خواهد شد .
بقول آیة اللّه جوادی آملی : «نماز هم عمود است و هم امام » .
حدیث : (الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ) وسائل‏الشیعة ج4 ص27 حدیث : علی(علیه السلام) به استاندار می‌فرماید : (وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَیْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِكَ فَمَنْ ضَیَّعَ الصَّلَاةَ فَإِنَّهُ لِغَیْرِهَا أَضْیَعُ) همه كارهایت دنبال نماز است ، پس نماز امام همه كارهای دیگر است .
در هر كجا محور باید نماز باشد تا بقیه كارها قبول شود .
بعد می‌فرماید : (وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا) و اگر نماز رد شود بقیه كارها هم قبول نمی‌شود .
مثال : پلیس راه به راننده می‌گوید : گواهینامه را بده ، اگر راننده انواع گواهینامه‌های لیسانس و دكتری و مهندسی ونمایندگی مجلس و گذرنامه سیاسی ، پروانه ساختمان و هر رقم لوح و لایحه به او بدهی ، می‌گوید : من گواهینامه رانندگی می‌خواهم .
من مدالهای طلا در كاراته و كشتی و .  .  . قبول نمی‌شود ، فقط گواهینامه رانندگی مورد قبول است .
ما كه با هر كس و ناكسی حرف می‌زنیم چند دقیقه هم با خدا حرف بزنیم ، همّت كنید .
البته : یك آقایی بالای منبر گفت : همّت كرده صلوات ختم كنید ، یكی از پای منبر گفت آقا صلوات كه همت نمی‌خواهد . نماز كه دیگر گیر ندارد و همّتی نمی‌خواهد . وضو گرفتن و با خدا حرف زدن .
مثال : تمبر كوچك را به پاكت بچسبانید تا پاكت رد شود . و نماز تمبر صادرات است .
سؤال پنجم : وظیفه ما نسبت به توهینی كه به مقدسات درجلسات می‌شود چیست ؟
جواب : اولین وظیفه ترك مجلس است :
قرآن می‌فرماید : »وَ إِذا رَأَیْتَ الَّذینَ یَخُوضُونَ فی‏ آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فی‏ حَدیثٍ غَیْرِهِ وَ إِمَّا یُنْسِیَنَّكَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ« الانعام(68) اگر دیدی كه در جایی آیات مامسخره می‌شود اعراض كرده جلسه را ترك تا تبدیل به جلسه دیگری شود .
این غیرت دینی می‌خواهد .
مثال : اگر در جلسه‌ای به پدر ما ناسزا بگویند ساكت می‌نشینیم .
مقدسات دین ما كه از پدر مهمتر است . البته باید ریشه یابی كرد . درباره آنها كه توهین می‌كنند .
بعضی نمی‌دانند : باید به آنها آگاهی داد ، روی خیال ناسزا می‌گوید ، غرضی ندارد .
بعضی مغرض هستند : حكومت اسلامی است باید با آنها برخورد انقلابی شود .
مثل : برخورد امام خمینی(رحمة الله علیه) با سلمان رشدی ، توهین به مقدسات قابل قبول نیست .
ما هم موعظه داریم و هم شمشیر .
خدایا ، به آبروی محمد و آل محمد(علیهم السلام) نعمتهایی كه به ما داده‌ای توفیق شكرش را عطا فرموده و از ما نگیر .
خدایا ، طاغوت ایران شكستی ، طاغوتهای جهان بشكن .
خدایا ، معرفت ، علم ، اخلاق ، عمق و بركت و نورانیّت را در ما و نسل ما روز به روز زیادتر بفرما .
خدایا ، منحرفین هدایت ، و به بی مسكنها مسكن خوب و به مریضان شفا و به بی همسرها همسر خوب و به بی فرزندان فرزند خوب مرحمت بفرما .
خدایا ، توطئه‌ها خنثی ، توطئه گران نابود فرما .
خدایا ، قلب آقا حضرت مهدی(علیه السلام) را برای همیشه از ما راضی و خشنود و رفتار ما را مورد رضای او و ما رامشمول دعای او قرار بده .
خدایا ، تمام آنها كه در طول تاریخ به گردن ما حق داشته ، انبیاء ، اوصیاء ، اولیاء ، شهداء ، مراجع ، علماء ، پدران و مادران و اساتید و هركس در مسلمانی مؤثر بوده جزای خیر مرحمت بفرما .
خدایا ، نسل ما را تا آخر تاریخ از شیعیان امیرالمؤمنین(علیه السلام) قرار بده .
خدایا ، اول مرگ اول راحتی ، و روز قیامت روز رو سفیدی و سرافرازی ما قرار بده .
خدایا ، مكتب و رهبر و امت و دولت و وطن ، آب و خاك ، و جوانان ما حفظ بفرما .
خدایا ، شرّ اشرار ، به خصوص اسرائیل و آمریكا به خودشان برگردان .
در این ایّام خیلی‌ها نامه و تلفن درباره گفتن بعضی از كلمات ومطالب دیگر ، بنده به سهم خودم هركس برای من چیزی گفته همه حلال ، و اگر لغزشی داریم شما ما را حلال كنید .
والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا