اجتماعی

پرستاران قشر مظلوم جامعه/ پرستاران یا بی پناهان

پرستاران قشر مظلوم جامعه/ پرستاران یا بی پناهان

این روزها بیش از هرزمان دیگری صدای اعتراض سفید‌جامگانی به گوش می رسد که گفته می شود سال‌های سال است به نوعی مورد بی مهری و تبعیض‌های گوناگون قرار گرفته اند و حالا دیگر از فرط وعده وعیدهای عمل نشده به قول معروف «کاسه صبرشان لبریز شده و ترمز بریده اند»؛ پرستاران و حرفه های مختلف پیراپزشکی که به جرئت می توان گفت بیشترین بار مسئولیت درمان و سلامت بردوش آنها نهاده شده است. عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که حدود 8 سال ازتصویب آن می گذرد، ازعمده ترین گلایه هایی است که اخیرا از سوی گروه های مختلف پرستاری فریاد زده می شود  و البته اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور در حیطه پرستاری، اجرای کامل قانون ارتقای بهره‌وری در بیمارستان‌های خصوصی و پرسنل مرکز 115، اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد پرستاران، پیگیری تبدیل بیمه دوران طرح آن دسته از پرستارانی که دوران طرح خود را بیمه تامین نبوده اند، استخدام پرستاران و نیروهای شرکتی از دیگرمطالبات پرستاران می باشد. آنچه درادامه می خوانید بخشی از دهها درخواست پرستاران سراسرکشور از جمله شهر اصفهان است که خواهان رسانه ای شدنش هستند.

تعرفه گذاری خدمات پرستاری، نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر

یکی از پرستاران فعال دربیمارستان های دولتی اصفهان که نخواست نامش فاش شود گفت: بار دیگر این خواسته را با تمام وجود فریاد می زنیم. تعرفه گذاری خدمات پرستاری، نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر. بارها و بارها قول پیگیری و برطرف کردن موانع را دادند اما فقط شعار بود.

مشکلات پرستاران را درک کنید

پرستاری دیگر از جامعه سلامت و درمان اصفهان هم با مروری بررسالت این حرفه بیان کرد: حرفه  پرستاری ترکیب عجیبی است؛ از یک سو ترکیبی است از رحمت و عطوفت و از سوی دیگر دانش و معرفت و تجربه و مهارت. پرستاران به عنوان خط مقدم جبهه سلامت تمام مشکلات را به جان می خرند تا با افزایش سطح سلامت، لبخند رضایت را بر چهره مردم کشورشان بنشانند؛ لذا از وزارت بهداشت به عنوان متولی بخش سلامت انتظار دارند که مشکلات پرستاران را درک و در جهت رفع آنها اقدام کند. اما متاسفانه در طی اجرای طرح تحول نظام سلامت آنچنان که انتظار می‌رفت توجهی به مشکلات پرستاران نشد و این مشکلات هم چنان پابرجاست؛ مشکلاتی که درصورت حل شدن آنها انگیزه از دست رفته جامعه پرستاری باز خواهد گشت.

عدالت برای پرستاران بی معنا شده است

یکی دیگر از پرستاران هم با گلایه از نگاه تبعیض‌آمیز وزارت بهداشت به پرستاران گفت: در طی اجرای طرح تحول نظام سلامت دریافتی پزشکان بارها و بارها و در طی چندین مرحله چند برابر شده، ولی دریافتی پرستاران مبلغی ناچیز تغییر داشته است. ما پرستاران خواهان پیگیری اجرای قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور برای پرستاران ، اعطای مجوز صلاحیت حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری مثل سایر سازمان ها، پرداخت معوقه های پرستاران پس از ۹ماه که هنوز پرداخت نشده است و بسیاری دیگر از مشکلات ریز و درشتمان هستیم. واژه عدالت مدت‌هاست برای پرستاران واژه ای بی‌معنا و غریب شده و امیدواریم به معنای واقعی کلمه تحقق پیدا کند.

آقای هاشمی! صدای ما را می‌شنوید؟

پرستاری دیگراز جامعه پرستاری اصفهان که بربیان کامل شکواییه اش اصرار دارد اونیز به نمایندگی از سایر همکارانش چنین می گوید: استیضاح در لغت به معنی توضیح خواستن است. ملت حق دارند مسئولان را استیضاح کنند و ما پرستاران به طریق اولی حق داریم وزیر بهداشت را بخاطر ده‌ها مورد اتهامی استیضاح کنیم. آقای دکتر هاشمی ! چهار سال دوره وزارت شما مانند برق وباد گذشت و نه تنها در باغ سبزی که با طرح تحول نظام سلامت نشان می‌دادی سرابی بیش نبود، بلکه هر روز بر بحران‌های این حوزه افزوده شده و امروز بیش از پیش حقانیت  اعتراضات و انتقادات منتقدین معلوم می‌شود.شما نه تنها اعتنایی به نظرات جامعه پرستاری نکردید، بلکه مقابل آن ایستادید و از تمسخر و استهزا تا برخوردهای بی سابقه دریغ نکردید.طرد شده های جامعه پرستاری را در مجموعه معاونت خود متصدی امور پرستاران کردید و منتخبین و معتمدین آنها را کنار گذاشتید .شما متهمید قانون رسمی و مصوب مجلس در مورد پرستاران که به ام‌المطالبات پرستاری تبدیل شده است، اجرا نکرده و طرح‌های وزارت خود را که از نظر ارزش و اعتبار قانونی در مرتبه پایین‌تر از قانون مصوب مجلس است، در اولویت قرار دادید.شما متهم به قانون گریزی هستید . شما متهم به صنفی گری در جایگاه مدیریت کلان حوزه سلامت کشور هستید و در نهایت شما متهم به ارائه گزارش کذب از میزان دریافتی کارانه پزشکانتان هستید .اجازه بدهید در این مورد آخر توضیح بدهم. شما و معاونینتان بارها و بارها گفتید که دریافت‌کنندگان کارانه های چند ده میلیونی معدود هستند و اکثریت قریب به اتفاق پزشکانتان کارانه زیر 10 میلیون می‌گیرند، اما امروز شاهد اعتراض و تقابل و عدم پذیرش تعیین سقف 20 میلیونی کارانه برای پزشکان هستیم .با همین استدلال ساده می‌توانیم ادعا کنیم دریافت کنندگان کارانه بالای 20 میلیون هم تعداد زیادی بوده اند؛ چون تقریبا اکثریت پزشکان به این سقف کارانه معترض هستند.
آیا من و همکارانم که کارانه زیر یک میلیون دریافت می کنیم، به تعیین سقف 5 میلیون کارانه برای پرستار معترض خواهیم بود؟ مسلما جواب منفی است چون این سقف ضرری به حال من نخواهد داشت. شما متهم به بی عدالتی در دوره مدیریت خود در وزارت بهداشت هستید؛ چون دستمزد کار پرستاران را به جیب برخی پزشکان سرازیر کردید.
همکاران شما که دستورات پزشکی را می‌نویسند، گاهی 100 برابر همکاران من که این دستورات را اجرایی می کنند، بابت این کار دریافتی دارند و اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری  زمینه این تبعیض را از بین می برد. چرا با اجرایی شدن آن مخالفت می کنید؟

چرا تاخیرها وجود دارد؟

این در حالی است که  برخی از متولیان امرنیز تلاش می کنند تا جانب انصاف را نگه داشته و به قول معروف اگر کاری هم از دستشان برنمی آید یا اجازه نمی دهند که بربیاید ،حداقل با نیش و کنایه های خود نمک هم برزخم نپاشند. محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزیر بهداشت دراین رابطه چندی پیش طی سخنانی گفته بود «به علت تاخیر 5 تا 12ماهه بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، هر پرستار حدود نیمی از درآمدش در دست بیمه ها مانده است و به این خاطر کاسه صبر پرستاران در حال لبریز شدن است». محمد آقا‌جانی معاون درمان وزارت بهداشت هم از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از آذر ماه در بیمارستان‌های منتخب خبر داده و اظهار داشته است : از آنجایی که تاکنون نمونه اجرا شده این قانون در ایران یا سایر کشور‌ها وجود نداشته است، ضروری است برای اجرای این قانون مدل اجرایی مناسبی طراحی شود؛ بنابراین براساس دستور ابلاغی وزیر بهداشت مقرر شد این قانون به شکل آزمایشی در چند بیمارستان اجرا شود.
وی البته به این موضوع هم اشاره کرده که بعد از حصول نتایج استقرار این قانون در بیمارستان‌های منتخب، نتایج مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای اتخاذ تصمیم در مورد نحوه اجرای قانون، نتایج حاصله و بار مالی ناشی از آن به اطلاع دولت و مجلس می رسد.با این همه، صحبت ها و گلایه های عنوان شده  درحالی است که به نظر می رسد اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به طور کلی دارای محاسنی چون ارتقای انگیزش نیروی انسانی و مقایسه سالم افراد براساس عملکردشان خواهد بود و البته معایبی نظیر ایجاد نیازهای القایی و نوعی رقابت کاذب یا رفتار تجاری در ارائه خدمات پرستاری به نوعی موازی‌کاری‌هایی به همراه خواهد داشت.

پرستاران مظلوم
پرستاران قشر مظلوم جامعه/ پرستاران یا بی پناهان

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا