آشپزی و آشپزخانه

پای مرغ و سبزیجات؛ مناسب برای سوزش معده

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به غذاهای فرنگی و فانتزی علاقه‌مندید و در عین حال سالم، کم چرب و مقوی بودن غذا هم برایتان اهمیت دارد، پای مرغ و سبزیجات حتما می‌تواند در منوی غذایی شما جایی برای خود باز کند. همان‌طور که می‌دانید غذاهای پرچرب ممکن است باعث سوزش معده شوند. این پای برای همه و بخصوص برای افرادی که سوزش معده دارند مناسب است. با طرز تهیه پای مرغ و سبزیجات در این مقاله ما را همراهی کنید.

تاریخچه‌ی پخت پای مرغ و گوشت به امپراتوری رومی‌ها و مهمانی‌های مجلل و ریخت‌و‌پاش‌های آنها برمی‌گردد که بعدها در قرن شانزدهم میلادی انگلیسی‌ها آن را در اروپا ادامه دادند. طرز تهیه این پای مرغ و سبزیجات با نوع کلاسیک آن کمی متفاوت است. دلیلش هم مواد اولیه‌ای است که برای تهیه‌ی آن استفاده می‌کنیم. قرار است در تهیه این پای از سینه‌ی مرغ و شیر کم‌چرب یا فاقد چربی استفاده ‌کنیم تا مشکلی برای افرادی که دچار این بیماری هستند ایجاد نشود.

پخت پای مرغ و سبزیجات برای ۴ نفر

خب برویم سراغ مواد لازم برای پخت پای مرغ و سبزیجات‌ در کمتر از یک ساعت:

سینه‌ی مرغ (بدون استخوان): ۴۵۰ گرم؛
نمک: یک ‌دوم قاشق چای‌خوری؛
روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری؛
هویج پخته شده: یک فنجان؛
نخود فرنگی پخته شده: یک فنجان؛
ذرت پخته شده: یک کنسرو کوچک ( ۵۰۰ گرمی)؛
شیر کم‌چرب/فاقد چربی: سه چهارم فنجان؛
بیسکوییت ترد/پتی‌بور (خرد و میکس شده): ۱ فنجان.

دستور پخت

پیش‌گرمایش فر را به‌مدت ۱۰ دقیقه با دمای ۴۰۰ درجه‌ی فارنهایت (۲۰۰ درجه‌ی سانتیگراد) انجام بدهید.

سینه‌ی مرغ‌ را به قطعات کوچک خرد و به نمک آغشته کنید.

روغن زیتون را در یک تابه یا قابلمه روی شعله‌ی ملایم گاز قرار بدهید. تکه‌های مرغ را به آن اضافه کنید و کمی تفت بدهید تا رنگ آن طلایی شود.

مرغ‌های تفت داده شده را در یک ظرف پیرکس بریزید و هویج، نخودفرنگی و ذرت را به آن اضافه کنید. درپوش ظرف را بگذارید و آن را به مدت ۲۵ دقیقه داخل فر با دمای ۲۰۰ درجه‌ی سانتیگراد بپزید.

نکته: به‌جای آماده‌سازی و پخت جداگانه‌ی سبزیجات این غذا و نیز برای صرفه‌جویی در زمان می‌توانید از یک کنسرو سبزیجات مخلوط استفاده کنید که حاوی هویج، نخود فرنگی و ذرت باشد.

در این فاصله بیسکوییت ترد را کاملا خرد کنید تا حالت پودری پیدا کند (با میکسر یا گوشت‌کوب این کار را انجام بدهید). پودر بیسکوییت را در یک کاسه بریزید و شیر کم‌چرب را به آن اضافه کنید. این مخلوط را خوب هم بزنید تا یک خمیر نرم حاصل شود.

ظرف پیرکس‌تان را از فر خارج کنید و درپوش آن را بردارید. حالا خمیرتان را خوب روی محتویات آن پخش کنید طوری که تمام سطح آنها را بپوشاند.

حال ظرف پیرکس را بدون درپوش و برای مدت ده دقیقه داخل فر بگذارید و شعله‌ی بالای آن را روشن کنید (یا از منوی گریل مایکروفر استفاده کنید) مراقب باشید روی بیسکوییت‌ها نسوزد؛ رنگ آنها باید فقط کمی طلایی بشود.

غذای شما آماده‌ی سرو است. نوش جان!

ارزش غذایی

کالری: ۴۳۰؛
چربی: ۱۲ گرم؛
کربوهیدرات: ۴۹ گرم؛
پروتئین: ۳۴ گرم.

مجله اینترنتی زندگی سالم

بهدیس سلطانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا