روانشناسی

پارانویا نابود كننده زندگی / مراقب افکار خود باشید

پارانویا نابود كننده زندگی / مراقب افکار خود باشید

پارانویا نابود كننده زندگی / مراقب افکار خود باشید

در جامعه ی بشری افرادی با بیماری های روانی متفاوتی یافت می­شوند، که بعضی از آن ها میتواند بسیار خطرناک بوده و آسیب های جدی برای خانواده ایجاد کند. ازجمله بیماری پارانویا، یا روان‌گیسختگی پارانوئید که در آن فرد نسبت به افراد، اشیاء، و یا به طور کلی جامعه احساس بدگمانی پیدا می کنند. باید توجه داشت که سوء ظن به تنهایی باعث ایجاد پارانویا نمی شود به ویژه اگر بر اساس تجربیات شخصی و یا تجربیاتی که دیگران با شما در میان گذاشته اند باشد. مشکل زمانی به پارانویا تبدیل می شود که شک و تردیدها بی پایه و اساس می شوند. بیماری در مراحل اولیه خود تاثیر ناچیزی بر زندگی افراد می گذارد، اما حالت شدید آن زندگی فرد را زجرآور می سازد و او قادر نیست از شدت استرس دست به هیچ کاری بزند. در این حالت شخص در آن با اهمیت فوق‌العاده و خارج از اندازه‌ای که به سلامت جانی و مالی خود می‌دهد، خود را شکنجه می‌دهد. این گونه از افراد مدام در این فکر هستند که عواملی انسانی، طبیعی یا ماورا طبیعی خودشان، دارایی و افراد خانواده‌شان را تهدید می‌کنند و همه، در فکر توطئه چینی بر ضد آنها هستند. پارانویا، در معنای اصیل یونانی خود، به معنای دیوانگی است.

افراد پارانویایی تا آنجایی که امکان داشته باشد خود را از سایر افراد جامعه جدا می کنند. زمانی که در یک جمع قرار می گیرند سعی می کنند در گوشه ای آرام بنشینند تا مبادا کسی متوجه حضور آنها شود. چهره های آنها معمولا سرد و بی­روح است و هیچ نوع احساسی از خود نشان نمی دهند. نـگـرانی شـمـا را بیـمـار می کند، اضطراب شما را عصبی مـی کند، تـرس می تواند شما در همان جایی که قـرار داریــد فلج کند و این احساسات روی هم رفته چندان خـوشاینـد بـه نـظـر نمی رسند. اینطور نیست؟ البته نکته جـالـب این جـاست که ایـن احـساسـات معـمـولا مـوقتــی هـستند و خـیـلی زود از هـم می پاشند. اگرچه شرایـطی وجــود دارد کـه در آن وجـود نــگــــرانـی، اضـطـراب و تـــرس همیشگی شده و بـاعـث بـروز نـوعـــی بـیـمـاری بــه نــام پارانویا می گـردد.

پارانویا نابود كننده زندگی / مراقب افکار خود باشید

آیـا کسـی تا به حال به شما گفته “تو خیلی پارانویایی” هستی ؟ در حال حاظر بسیاری از مـا دچـــار این بیماری هستیم اما در بعضی افراد پارانویا بـه صـورت یـک بیماری مزمن در می آید. اکثریت افراد برای مـدت زمـان بسـیـار کـوتـــاهی دچار کج خیالی می شوند و بعد از چندی به حال عادی و آرام قبل باز می گردند. هرچند برای عده ای بیماری در سراسر زندگی وجود خواهد داشت.

بعضی از افراد بیش از سایرین در معرض ابتلا به پارانویا قرار دارند. افرادی که در محیط هایی با فشار و استرس بالا زندگی می کنند و یا مشغول به کار هستند بیش از دیگران دچار بدگمانی و سوء ظن می شوند. این فراد شامل مهاجرین، گروه های اقلیت، اسیران جنگی، سربازها، کارگاه های پلیس، سیاستمداران، وکلا و آموزگاران می باشد. البته باید توجه داشت که ممکن است پارانویا به دلیل عوامل وراثتی بروز کند و تشویش و استرس تنها به عنوان جرقه آن باشند.

همانطور که مطلع شدید زندگی کردن در کنار این افراد بسیار سخت و گاهی زجر آور خواهد بود. در چنین حالتی به همسران این افراد توصیه می­شود که بدانند شخص پارانویا ریشه مشکلش کاملا در درون خودش هست. باید توجه داشته باشید عامل اصلی شما نیستید. در واقع اینطور نیست که صرفا عدم اعتماد به شما منجر به این مشکل شده باشد. در بدترین حالت ممکن است بعضی رفتارهای ابهام آمیز شما محرک رفتار فرد شود و این مسئله را شدت بخشد.

پارانویا نابود كننده زندگی / مراقب افکار خود باشید

توصیه های زیر را در مورد این افراد مدنظر داشته باشید:
۱ – از مجادله با این اشخاص پرهیز کنید و سعی در تغییر افکار آنان نداشته باشید.
۲ – سعی در مقابله به مثل با آنان نداشته باشید.
۳ – در زمینه هایی که او حساسیت دارد، رفتاری حساسیت برانگیز نداشته باشید.
۴ – رابطه خود را در دیگر زمینه ها با بیمار تقویت کرده و سعی کنید
رضایت خاطر او در آن زمینه ها را فراهم کنید.

به هر حال این اقدامات در اصل درمان کننده این بیماری نیست. به ویژه اگر با شخصیت پارانوئید مواجه باشید؛ اما این گونه اقدامات تا حدی می تواند از تحریک بیشتر بیمار جلوگیری کند

پارانویا نابود كننده زندگی / مراقب افکار خود باشید

پارانویا نابود كننده زندگی / مراقب افکار خود باشید

نویسنده : مریم رجالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا