پزشکی و سلامت

ویروس خطرناک در کمین نوزادان

«سیتومگالوویروس» (CMV) که به طور معمول یک ویروسی بی‌خطر است در برخی شرایط و به ندرت برای نوزادانی که مادرانشان در دوره بارداری به آن آلوده می‌شوند یک تهدید جدی محسوب می‌شود.

 آسیب مغزی، نابینایی و دیگر نارسایی‌های مادرزادی از جمله اختلالات و مشکلات احتمالی هستند که این ویروس در صورت انتقال از مادر به جنین در دوران بارداری موجب می‌شود. همچنین از آنجا که این قبیل نارسایی‌ها نادر هستند بسیاری از افراد از سیتومگالوویروس آگاهی ندارند.

سیتومگالوویروس از خانواده ویروس‌های آبله مرغان و تبخال است. این ویروس از طریق قرار گرفتن در معرض ترشحات بدن فرد آلوده منتقل می‌شود. این عفونت معمولا بدون علامت است اما می‌تواند موجب گلودرد و خستگی شود. این ویروس می‌تواند برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند از جمله مبتلایان به ویروس ایدز و دریافت‌کنندگان عضو پیوندی بسیار خطرناک باشد. همچنین این ویروس ممکن است در رشد مغزی جنین اختلال ایجاد کند.

احتمال آلوده شدن به این ویروس در دوران بارداری پایین و احتمال انتقال آن به جنین بسیار کم است. از میان حدود چهار میلیون تولد در سال در آمریکا 30 هزار نوزاد یعنی کمتر از یک درصد با عفونت سیتومگالوویروس متولد می‌شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد درمان زودهنگام با مصرف داروهای ضدویروسی می‌تواند درصد ناشنوایی را محدود و به رشد سالم کودک کمک کند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا