پزشکی و سلامت

ویتامین یادآور خواب

براساس نتایج یک مطالعه‌، استفاده از یک ویتامین خاص می‌تواند به شما در به یاد آوردن خواب‌هایتان، کمک کند.

ممکن است یکی از آن دسته افرادی باشید که هر شب خواب می‌بینید و صبح که از خواب برمی‌خیزید حس می‌کنید در طول شب ذهنتان جای دیگری بوده است؛ با این حال این مسئله آزاردهنده است که از خواب بیدار شوید و در حالیکه بدانید خواب جذابی دیده‌اید ولی هر چه تلاش کنید که آن را به خاطر بیاورید، خواب شما همانند دانه برفی آب شود و شما چیزی به خاطر نیاورید.

براساس نتایج یک مطالعه‌ جدید، استفاده از یک ویتامین خاص می‌تواند به شما در به یاد آوردن خواب‌هایتان، کمک کند. در این مطالعه که در ژورنال Perceptual and Motor Skills منتشر شده است، نشان داده شد مقادیر زیاد از مکمل ویتامین B6 قبل از رفتن به رختخواب، کمک می‌کند تا افراد خواب‌های خود را به یاد بیاورند.

پژوهشگران دانشگاه آدلاید روی ۱۰۰ نفر آزمایشی انجام دادند. به نیمی از این ۱۰۰ نفر برای چند روز متوالی مقدار ۲۴۰ میلی‌گرم ویتامین B6 دادند در حالیکه بقیه یک قرص بدون اثر دریافت کردند.

این یک مطالعه‌ کوچک بود؛ اما نتایج نشان می‌داد افرادی که این ویتامین را مصرف کرده بودند نسبت به بقیه، بهتر می توانستند خواب‌های خود را به خاطر بیاورند (البته هیچ کدام از گروه‌ها نمی‌دانستند به آن‌ها چه قرصی داده شده است).

شرکت‌کنندگان در این مطالعه در مورد تجربیاتشان اینطور گفتند که آن‌ها نسبت به قبل، خواب‌هایشان را آسان‌تر و واضح‌تر به خاطر می‌آورند و دیگر بخش‌هایی از خوابشان مثل قبل، از یادشان نمی‌رفت. یکی از آن‌ها می‌گفت خواب‌هایم واقعی‌تر بودند و من منتظر رفتن به تخت خواب و دیدن خواب بودم.

اسپای، نویسنده‌ این مطالعه گفت: ویتامین B6 روی ویژگی‌های خود خواب یعنی زیبایی یا رنگی بودن خواب اثر نداشت و دیگر جنبه‌های الگوی خواب را متاثر نمی‌ساخت.

او اضافه کرد که این نخستین بار است که در مورد اثرات این ویتامین و دیگر ویتامین‌های گروه B روی خواب افراد مختلف و زیادی چنین مطالعه‌ای انجام شده است.

خواب هدفمند

طبق گفته‌ اسپای به‌طور میانگین افراد شش سال از عمرشان را در حال خواب دیدن هستند و اگر بتوانیم این حالت را کنترل کنیم به این معناست که از آن‌ها به‌صورت مفیدتر می‌توانیم استفاده ببریم. ا

و گفت: رویای شفاف، که در آن شما می‌دانید خواب هستید ولی هنوز خوابتان ادامه دارد، دارای مزایای بالقوه زیادی است. برای مثال ممکن است از رویای شفاف بتوان برای غلبه بر کابوس، درمان ترس‌ها، حل مشکلات مربوط به خلاقیت، تصحیح مهارت‌های حرکتی و حتی کمک به توانبخشی آسیب‌های حرکتی استفاده کرد.

اما به‌منظور موثر بودن خواب، نخست باید قادر باشید که آن را به‌طور مداوم به خاطر بیاورید. اضافه کردن مقدار بیشتر ویتامین B6 به رژیم غذاییتان بر اساس مطالعه‌ حاضر، یکی از راه‌های ممکن است. این ویتامین در دانه‌ کامل غلات، حبوبات، موز، آووکادو، اسفناج، سیب زمینی، شیر، پنیر، تخم مرغ، گوشت قرمز و ماهی وجود دارد.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در ژورنال Scientific American منتشر شده است، یادآوری خواب‌ها به این علت دشوار است که فرایند درگیر در ایجاد خاطرات بلند مدت، در هنگام خواب اتفاق نمی‌افتد. به‌عنوان مثال سطح ماده‌ نوراپی نفرین، پیام‌رسان عصبی که برای یادآوری مهم است، زمانی که در حال خواب هستیم، بسیار پایین است.

همچنین اگر خوابی منطقی‌تر یا عاطفی‌تر باشد، احتمال یادآوری آن برای ما بیشتر است.

در مورد خواب‌های کابوسی یا عاطفی، مغز و بدن بیشتر تحریک می‌شود و این به معنای این است که احتمال بیدار شدن فرد هم بیشتر است و بیدار شدن درست وسط یک خواب به معنای این است که احتمال به یاد آوردن آن خواب نیز بیشتر است.

تکنیک‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شما در به یاد آوردن خواب کمک کنند، مانند اینکه شما درست قبل از خواب به خود یادآوری کنید که می‌خواهید خواب هایتان را به خاطر بسپارید. همچنین داشتن یک دفترچه‌ یادداشت و خودکار در محل خواب که بتوانید فورا پس از برخواستن از خواب هر چه را به یاد می‌آورید، در آن بنویسید.

باریت نویسنده‌ کتاب The Committee of Sleep (کتابی در مورد این که چگونه افراد از خواب برای حل مشکلاتی همچون مسائل ریاضی استفاده می‌کنند)، می‌گوید: انجام همین مراحل ساده موجب می‌شود کل خواب به ذهنتان برگردد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مریم صفدری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا