پزشکی و سلامت

ویتامین های مهم برای خانم های باردار کدامند؟

ویتامین های مهم برای خانم های باردار کدامند؟

 

یکسری از ویتامین ها برای خانم های حامله مهمند. ویتامین های مهم باید از طریق بدن مادر به جنین برسد تا نوزاد سالم به دنیا بیاید. مهم ترین ویتامین ها برای مادران باردار در زیر آورده شده است. مطالب زیر گفته های دکتر مجید حاجی فرجی است.

ویتامین B6( پیریدوکسین)

ویتامین ب 6 از جمله ویتامین های محلول در آب است که مصرف آن در بارداری باید به 9.1 میلی گرم در هر روز افزایش یابد. این ویتامین به سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها،پروتئین و چربی ها کمک شایانی میکنند. خانم هایی که باردار نیستند 3.1 میلی گرم در روز باید این ویتامین را مصرف کنند. این ویتامین برای رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد لازم است و  در تولید سلول‌های قرمز خون ،انتقال دهنده‌های عصبی و آنتی بادی‌ها نقش مهمی دارند.  این ویتامین برای حالت تهوع در بارداری مفید است که میزان آن برای حالت تهوع باید طبق نظر پزشک باشد. گوشت، حبوبات و مغزها سرشار از ویتامین B6 هستند.

ویتامین C (آسکوربیک اسید)

این ویتامین که آسکوربیک اسید نام  دارد، برای سلامت پوست، التیام زخم، رشد استخوان و ساخت و ترمیم بافتها لازم است. این ویتامین سلولها را محافظت میکند و در برابر عفونتها از بدن دفاع میکند. توصیه میشود به همراه وعده های غذایی از ویتامین ث استفاده شود زیرا خوردن ویتامین سی باعث میشود آهن بهتر جذب شود.

مقدار ویتامین C که در زمان بارداری باید استفاده شود 10 میلی گرم در هر روز باید بیشتر از قبل حاملگی باشد. حداکثر 2000 میلی گرم ویتامین سی باید در روز مصرف شود. اگر بیش از حد از این ویتامین استفاده کنیم احتمال به دنیا آمدن نوزاد نارس زیاد میشود. برای تامین این ویتامین در طول روز از سبزی و میوه استفاده کنید. مادر حامله با مصرف 5 واحد میوه ویتامین سی مورد نیاز خودش و کودک را تامین میکند.

مرکبات ویتامین سی زیادی دارند. فلفل دلمه، سبزیحات با برگ های سبز، کلم، بسیاری از میوه ها مثل کیوی ویتامین C زیادی دارند. ویتامین C با گرما از بین میرود. مواد غذایی حاوی ویتامین سی را تازه تازه استفاده کنید.

ویتامین E

این ویتامین در مغزها، روغن آفتابگردان،روغن سویا و روغن ذرت میباشد و این ویتامین محلول در چربی میباشد. خانم های باردار به ویتامین ای بیشتری نسبت به قبل از حاملگیشان نیاز دارند. بیشتر مکمل هایی که در زمان بارداری استفاده میشوند مقدار کافی از این ویتامین را به بدن میرسانند و اصولا خانم های باردار در تامین این ویتامین مشکلی ندارند. مقدار ویتامین E قبل و زمان بارداری 15 میلی گرم د روز میباشد.

ویتامینK

این ویتامین شامل دو نوع K1 و K2 است و به صورت محلول در چربی میباشد. ویتامین k1 در گیاهان به صورت طبیعی وجود دارد. سبزیجاتی که برگ سبز دارند پر از ویتامین K1 هستند. باکتری هایی که در روده انسان هستند مقداری ویتامین k2 درست میکنند. برای اینکه خون لخته شود ویتامین K لازم است. اگر فردی کمبود شدید
ویتامین K داشته باشد خطر خونریزی در او افزایش میابد. کمبود این ویتامین بندرت پیش می آید و بیشتر مادران باردار نیازی به مصرف مکمل آن ندارند. در صورت استفاده از داروهای کولیت زخم، داروهای ضد تشنج و  بیماری های روده شدید ویتامین k کمتر جذب میشود و مادر حامله باید مکمل ویتامین K استفاده کند تا از بروز خونریزی جلوگیری کند.

ویتامین های ضروری برای زنان باردار چیست؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا