اجتماعی

وضعیت اعتیاد به مواد مخدر در ایران چگونه است؟

وضعیت اعتیاد به مواد مخدر در ایران چگونه است؟

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران با اذعان به جهانی بودن معضل مواد مخدر و مشکلات ناشی از آن، شیوه‌های اتخاذی در برخورد با این پدیده را در ایران متفاوت دانست و از افزایش تلاش‌ها در مبارزه با این پدیده شوم خبر داد.
دادستان تهران با ذکر آسیب‌های ناشی از اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان و قاچاق این مواد و تبعات سوء آن بر تحکیم خانواده، به ورود آسیب‌های جدی بر جوانان، زنان و کودکان، آمار بالای زندانیان ناشی از مواد مخدر (حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد زندانیان) اشاره کرد و اظهار داشت: آثار و پیامدهای مواد مخدر در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و جرایم مشاهده می‌شود.جعفری دولت‌آبادی مبارزه جدی با این پدیده و اثربخشی آن را مستلزم ورود همه جانبه تمام دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط دانست و اظهار داشت: برخورد موثر با این پدیده، مستلزم عزم جدی و اقدامات طولانی مدت و اتخاذ برنامه‌های مدون و منسجم از طرف همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع مواد مخدر است.وی با انتقاد از صرف جمع‌آوری معتادان متجاهر و بازگشت مجدد آنان به جامعه، برنامه‌ریزی جامع و هدفمند در این خصوص را امری ضروری دانست.
دادستان تهران با تاکید بر عدم تغییر سیاست قوه‌قضاییه در برخورد با قاچاقچیان عمده مواد مخدر، ضرورت تداوم برخورد قاطع با این موضوع را از سوی دادستانی تهران و پلیس مورد تاکید قرار داد .
وی در عین حال اذعان کرد سیاست فعلی قوه قضاییه مساعدت به محکومان بابت ارتکاب جرایم خرد مواد مخدر و کسانی است که فاقد پیشینه کیفری بوده و در قاچاق مقادیر اندک مواد مخدر و روان‌گردان مرتکب جرم شده‌اند.
جعفری دولت‌آبادی با برشمردن مشکلات مواد مخدر همچون اجتماعی شدن اعتیاد، افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها، شیوع اعتیاد در برخی مدارس و درگیر شدن زنان به این موضوع، لزوم برنامه ریزی مناسب در این زمینه‌ را مورد تاکید قرار داد.

بازگشت ۸۰ درصد معتادان متجاهر به خیابان ها

غلامعلی کریمی جانشین پلیس فاتب نیز در این جلسه، مبارزه با مواد مخدر را یکی از مشکلات اجتماعی تهران دانست و اظهار داشت: یکی از مطالبات مردم، جمع‌آوری معتادان متجاهر است.
وی اعلام کرد در سال جدید برخی سازمان‌های ذی‌ربط به تعهدات خود در خصوص نگهداری معتادان متجاهر عمل نکردند و همین امر موجب بازگشت ۸۰ درصد معتادان متجاهر به خیابان ها شد.
جانشین فرمانده پلیس تهران از جمع‌آوری تعداد  ۵ هزار نفر معتاد متجاهر طی ۲ ماه گذشته خبر داد و اعلام کرد: این نگرانی همچنان وجود دارد که این افراد بدون اقدامات درمانی و حمایتی و توانمندسازی لازم مجددا به خیابان‌ها باز گردند.
کریمی با اعلام اینکه در تهران حدود ۱۵ هزار نفر معتاد متجاهر و دو هزار نفر کارتن خواب به ویژه در مناطق ۱، ۲ و ۱۲ شهرداری تهران حضور دارند، جمع‌آوری آنان را مستلزم و همکاری تمام نهادهای ذی‌ربط دانست.

انتقاد از پروسه معیوب مقابله با مواد مخدر و روان‌گردان

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز در این جلسه با انتقاد از پروسه معیوب مقابله با مواد مخدر و روان‌گردان، اعلام داشت: ما در تمام این سال‌ها کارنامه قابل قبولی ارائه نداده‌ایم؛ زیرا با روند رو به افزایش تعداد معتادان به ویژه از نوع متجاهر مواجه هستیم و لذا باید بررسی شود که کدام یک از کمپ‌ها یا مراکز تاسیس شده، از حیث کیفی فعالیت مثبت و قابل قبولی ارائه کرده‌اند.وی با تاکید بر ضرورت بررسی و بازبینی استانداردها، اعلام کرد که در دوره قبل هم تلاش شد نحوه فعالیت کمپ‌ها بررسی شود که این امر وجود مشکلات متعدد در کمپ‌ها را به اثبات رساند و بیانگر فرآیند معیوب در درمان معتادان است؛ چرا که اجرای این شیوه بار مالی کلانی دارد؛ در حالی که خروجی آن اندک بوده و احتمال بازگشت مجدد معتادان متجاهر به جامعه زیاد است.قالیباف هدف از ایجاد مراکز بهاران را کانونی برای کارآفرینی و بازگشت معتادان به زندگی دانست و اعلام کرد: تا شش ماه آینده در شهرداری تهران، ۶ هزار نفر معتاد در کمپ‌ها یا مراکز بهاران نگهداری خواهند شد.
وی از دستگیری تعداد ۱۱ هزار نفر معتاد طی هفت ماه گذشته در تهران خبر داد و با اشاره به تشکیل ۲۴ هزار پرونده کیفری با موضوع مواد مخدر طی سال جاری، اظهار داشت: در این میان ۵۷۰ نفر تبعه کشورهای خارجی دستگیر و از کشور طرد شدند.

۱۹ مرکز بهاران راه‌اندازی شده است

قدیمی نماینده شهرداری تهران، اعلام کرد: تلاش شده است برخی نقایص طرح‌های کنونی مرتفع شود از جمله در صدد هستیم در مدت سه ماهی که معتادان در مراکز مرتبط با شهرداری تهران نگهداری می‌شوند، از نظر جسمی پاک شوند، اما نکته اساسی، مشکلات روحی و روانی معتادان است  که تا پایان عمر با این افراد باقی
می‌ماند.
قدیمی همچنین از راه‌اندازی مرکز نگهداری برای افراد خود معرف و فاقد توانایی مالی با ظرفیت ۲۰۰ نفر تحت عنوان «کانون راه یافتگان» در بزرگراه آزادگان خبر داد و در خصوص برنامه ریزی شهرداری تهران برای راه‌اندازی تعداد ۴۴ مرکز بهاران با ۴۴۰۰ نفر ظرفیت، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۹ مرکز بهاران راه‌اندازی شده است.

وضعیت معتادان در ایران
                    وضعیت اعتیاد در ایران

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا