فناوری

وزیر بهداشت: پارازیت‌ها بر بدن انسان تاثیر منفی دارد

درحالی که پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه درباره ارسال پارازیت از چند مرجع تقلید استفتا گرفته است، وزیر بهداشت با بیان اینکه «هیچ ابایی برای گفتن حقیقت ندارم» عنوان کرده است: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که پارازیت‌ها اثر ندارد. این درحالی است که پارازیت‌ها روی بدن انسان تاثیر منفی دارد.

شفقنا «پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه»، استفتائی را به شرح زیر به دفتر مراجع و آیات عظام فرستاده است: «با توجه به بهره‌برداری دشمنان اسلام از شبکه‌های ماهواره ای جهت پیگیری و انتشار اهداف خود بر ضد اسلام و ضدمنافع جهان اسلام و ضدفرهنگ جوامع اسلامی از یکسو و آسیب ارسال پارازیت روی این امواج ماهواره‌ای که منجر به افزایش احتمال بروز اختلالات عصبی و مغزی، آریتمی قلبی یا توقف حرکت قلب، مرگ کودکان و نوزادان، ابتلا به سرطان خون، ام‌اس و بیماری‌های صعب‌العلاج می‌شود.از سوی دیگر، آیا ارسال این پارازیت‌ها به لحاظ شرعی مجاز است یا خیر و چه حکمی دارد؟»

آنچنان که متن استفتا به روشنی نشان می‌دهد سوال مربوط به تزاحم دو تالی فاسد است: مضرات جسمی شبکه‌های ماهواره‌ای و مضرات فرهنگی- سیاسی آنها. در واقع، درخواست پرسشگر، تعیین تکلیف بر سر این دو راهی است که پرهیز از کدام دسته مضرات لازم‌تر و مهم‌تر است. اگر به لحاظ شرعی، اجتناب از مضرات جسمی مذکور در استفتا واجب‌تر باشد نتیجه آن است که ارسال پارازیت‌ها شرعا حرام خواهد بود. طبعا عمده آیات عظام مساله را بر محور این تزاحم پاسخ داده‌اند. آیت‌ا… مکارم‌شیرازی با توجه به اهمیت هر دو مفسده فوق، به‌دنبال راهی برای رفع تزاحم و امکان پرهیز توامان از هر دو دسته مضرات بوده، پاسخ داده‌اند: «باید تدبیری اندیشید که هم جلوی مفاسد ماهواره‌ها گرفته شود و هم ضرری بر جسم مردم وارد نشود». آیت‌ا… شبیری‌زنجانی و آیت‌ا… سبحانی نظر قاطعی اظهار نداشته‌اند و مساله را موکول به تعیین اهم و مهم در میان این دو نوع مفسده (جسمی، فرهنگی- سیاسی) کرده‌اند، با این تفاوت که آیت‌ا… سبحانی تشخیص اهم و مهم را مختص به حاکم شرع دانسته‌اند.  آیت‌ا… موسوی‌اردبیلی در دو راهی فوق، مضرات جسمی را در صورت اثبات مهم‌تر از مضرات فرهنگی سیاسی دانسته، چنین پاسخ داده‌اند: «چنانچه ثابت شود که ارسال پارازیت موجب ضرر معتنابهی مانند موارد مذکور در سوال می‌شود ارسال آنها جایز نیست».

اما در میان همه پاسخ‌ها، پاسخ آیت‌ا… صانعی بسیار جلب توجه می‌کند، وی گفته است: «تصرف در هوا و فضای منزل مردم ولو به‌واسطه ارسال پارازیت که تعدی به سلطه مالکانه و حقوق شخصی مردم محسوب می‌شود، شرعا جایز نیست و حرام می‌باشد چه رسد به آنکه سبب عواقب خطرناک ذکرشده در سوال و ضرر زدن به انسان‌ها و صاحبان فضا باشد که در حرمت و معصیت کبیره بودنش برای ارسال‌کننده پارازیت جای شک و شبهه نبوده به‌علاوه که موجب ضمانش هم می‌باشد». در همین حال  وزیر بهداشت در واکنش به اظهارنظر اخیر درباره تاثیر پارازیت‌ها گفته است: من قبلا گفته‌ام در حوزه وزارت بهداشت و به‌عنوان مسئول سلامت در دولت هیچ ابایی ندارم که حقیقت را – برای پارازیت‌ها – بگویم.  سیدحسن‌هاشمی ادامه داده است: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که پارازیت‌ها اثر ندارد این درحالی است که پارازیت‌ها روی بدن انسان تاثیر منفی دارد.

او درباره نتیجه بررسی تاثیر پارازیت‌ها روی سلامت گفته است: من خبر جدیدی ندارم. هر چه در گذشته گفته بودم به همان معتقد هستم. اجازه دهید هیاتی که دارد روی این موضوع کار می‌کند، بیاید و توضیح دهد. وزیر بهداشت، پیش‌تر گفته بود که گروهی متشکل از کارشناسان وزارت ارتباطات، بهداشت، سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه‌های مربوطه درمورد تاثیر پخش پارازیت بر سلامت مردم تحقیق می‌کند. او همچنین گفته بود: کمیته بررسی کننده پارازیت‌ها با آزادی کامل در حال تحقیق درباره تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم است و اگر مشکلی در این راستا وجود داشته باشد، اعلام می‌کند. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد آن بخش از پارازیت‌ها که وجود دارد، از نظر جسمی مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند اما باید تحقیقات این کمیته تکمیل شود. ایلنا نوشت؛ ‌هاشمی همچنین تاکید کرد که با هرگونه حاشیه‌پردازی درباره پارازیت‌ها و تاثیر آنها روی سلامت مخالف است.

منبع: روزنامه آرمان

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا