ورزش

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش درمانی مجموعه فعالیت های فیزیکی گسترده ای است که بر بازسازی و ترمیم بدن و حفظ تقویت، انعطاف پذیری، استقامت، تعادل و ثبات بدن تاکید دارد. در مطلب ورزش درمانی قصد داریم به بررسی موضوعات زیر بپردازیم:

ورزش درمانی چیست ؟

به تمرینات ورزشی ویژه و برنامه ریزی شده ای می گویند که برای بازگرداندن یک بیمار آسیب دیده به وضعیت عادی و بدون درد و ترمیم نواحی مصدوم بیمار انجام می گیرد.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

انواع ورزش درمانی

بر اساس هدف و نوع تمرینات می توان ورزش درمانی را به چند دسته تقسیم نمود:

ورزش های دامنه حرکتی

این ورزش ها باعث می شوند دامنه حرکت و تکنیک های حرکات مفصل و کشش بافت نرم حفظ و افزایش یابد. این مورد از ورزش درمانی خود به سه نوع تقسیم می شود:

دامنه حرکتی فعال: شامل حرکات اعمالی یک شخص یا دستگاه بر تنها یک مفصل می باشد

دامنه حرکتی غیر فعال: این نوع تمرینات توسط خود بیمار انجام می گیرند

دامنه حرکتی فعال کمکی: حرکات این روش از طرف هر کدام از منابع (بیمار و کمک‌ کننده یا بیمار و دستگاه) به طور مساوی بر روی یک مفصل انجام می پذیرد.

ورزش های تقویتی

انجام این تمرینات ورزشی موجب افزایش قدرت، توان و استقامت عضله ها می شوند. این نوع تمرینات به طور کلی به سه دسته ایزوتونیک، ایزومتریک و ایزوکینتیک تقسیم می شوند و به طور معمول با مقاومت سنگین و تکرار صورت می گیرند. از نمونه های این نوع تمرینات می توان به بلند کردن دمبل و تمرین با توپ طبی اشاره کرد.

تمرینات تعادل و هماهنگی

تمرکز این نوع تمرین بر بهبود نحوه قرار گیری بدن و حفظ مرکز ثقل فرد و همچنین اصلاح وضعیت ناصحیح بدن می باشد.

تمرینات کششی

این نوع تمرینات که از طریق کشش یا حرکت انجام می شوند باعث بهتر شدن دامنه حرکتی مفاصل خواهند شد. از تکنیک هایی که در این روش کاربرد دارند می توان تای چی، یوگا و پیلاتس را نام برد.

تمرینات استقامتی

پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن و… نمونه هایی از تمرینات هستند که تحت عنوان استقامتی طبقه بندی شده اند. این نوع تمرینات موجب درگیر شدن گروه های عضلانی در یک دوره زمانی می شوند.

ورزش درمانی، به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

بررسی تحقیقات و مطالعات نشان داده اند که بسیاری از بیماری ها با توجه به شدت و نوع آسیب و میزان همکاری بیمار، از روش ورزش درمانی به صورت کوتاه یا بلند مدت و به شکل کامل قابل درمان و بهبودی است. در ادامه به بررسی بیماری هایی می پردازیم که با ورزش درمانی قابل درمان هستند.

ورزش درمانی برای مشکلات مربوط به کمر

داشتن یک برنامه مدون برای انجام ورزش های کمر می تواند مشکلات مربوط به کمر را کاهش داده و از دردها و معضلات مربوط به این ناحیه از بدن جلوگیری کند. انجام تمرین های تدریجی و کنترل شده می تواند موجب حفظ قدرت و انعطاف پذیری مفاصل شود. همچنین این تمرینات باعث انتقال بهتر مواد مغذی شده که در نتیجه  آن دیسک ها، رباط ها و مفاصل سالم تر باقی می مانند.

ورزش Tilting

یکی از مهم ترین ورزش هایی که می تواند باعث رفع کمر درد شود ورزش Tilting است. روش انجام این ورزش به اینصورت است که در ابتدا باید روی کمر خوابیده و زانو های خود را خم نگه دارید و کف پا های خود را تا اتمام ورزش بر روی زمین بگذارید. در مرحله بعد بدون اینکه کف پاها را بر روی زمین بفشارید، کمر و شکم خود را به سمت زمین بفشارید و لگن را کمی به سمت بالا نگه دارید و ۱۰ ثانیه این فشار را حفظ کنید.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش knee to chest

ورزش کشش زانو به سمت قفسه سینه یکی دیگر از ورزش های مفید برای کمر درد می باشد. برای انجام این ورزش باید به روی کمر خوابیده و زانو های خود را خم نگه دارید. سپس با دست خود زانوی راست تان را از ناحیه پایین نگه داشته و به سمت قفسه سینه کشش دهید و برای ۱۰ ثانیه این فشار را حفظ نمایید.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش Hip Flexor

ورزش کشش عضلات شبیه به حالت استارت در دو و میدانی می باشد و به این صورت است که یکی در میان پای راست و چپ را در جلو قرار داده و فشار را به مدت ۱۰ ثانیه نگه می داریم.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش Squat

برای این حرکت باید در حالت ایستاده پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز نگه دارید به شکلی که بدن به حالت عمود بر زمین قرار داشته باشد. در مرحله بعد دست ها را پشت سر قرار داده و با خم کردن زانو ها به آرامی به سمت پایین بروید و مجدداً به آرامی به سمت بالا بروید. در ابتدای انجام این ورزش، زاویه خم شدگی زانو را حدود ۳۰ تا ۴۵ نگه دارید و بعد به بالا بیایید ولی در ادامه، زاویه خم شدن زانوها را افزایش دهید.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش Bridging

در ورزش پل زدن، کمر را به شکلی بالا می آوریم که شکلی شبیه سطح شیب دار ایجاد شود. سپس در این حالت ۱۰ ثانیه باقی مانده و به تعداد ۱۰ مرتبه این حرکت را انجام می دهیم.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش Calf and Hamstring Sterthing

در نگاه اول به نظر می آید ورزش کشش عضلات پشت پا، ربطی به کمر درد نداشته باشد اما انجام این ورزش یکی از مهم ترین نرمش ها برای رفع درد ناحیه کمر می باشد. در این ورزش در شرایطی که پای مقابل خم می باشد پای مورد را با یک طناب که خاصیت کشسانی نداشته باشد تا ۷۰ درجه بالا می آوریم و ۳۰ ثانیه آن را می کشیم.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

مهم ترین ورزش ها برای رفع مشکلات مفصلی

انجام ورزش و تمرین درمانی می تواند گزینه مناسبی برای پیشگیری از اختلالات مختلف مفصلی باشد. همچنین تمرین درمانی موجب تسکین فشار بر روی مفاصل آسیب دیده شما می شود. مشکلات مفصلی مربوط به مچ دست، زانو و شانه می تواند به راحتی با انجام ورزش ها و حرکاتی ساده در خانه برطرف شود.

تقویت عضلات زانو به صورت نشسته

یکی از ورزش هایی که می تواند مشکلات زنو را کاهش دهد این است که بر روی صندلی نشسته و هر دو پا را بر روی زمین قرار دهیم سپس یکی از پا ها را از زمین بلند کرده و تا ۹۰ درجه بالا می آوریم و ۱۰ ثانیه نگه می داریم و مجدداً پا را پایین می آوریم و به صورت متناوب این حرکت را ۱۰ مرتبه برای هر دو پا انجام می دهیم. این ورزش یکی از راحت ترین و در عین حال مفیدترین ورزش ها برای تقویت زانو ها می باشد.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

ورزش کششی عضلات پشت ساق و ران

یکی از اساسی ترین و کاربردی ترین ورزش ها برای درمان بیماری های زانو و کمر انجام این ورزش است.

حرکت Codman

یکی از حرکات و ورزش هایی که برای رفع مشکلات شانه توصیه می شود انجام حرکت codman است. در این حرکت شانه در کنار بدن قرار گرفته و بیمار مطابق شکل دست خود را حرکت می دهد.  وزن دست موجب حرکت پاندولی شانه می شود. یک بار در جهت عمودی و یک بار افقی این حرکت انجام می شود.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

حرکت Finger to wall

یکی دیگر از ورزش های تقویت شانه به این صورت است که انگشتان دست به صورت افقی و عمودی یک حرکت لغزنده را روی دیوار انجام می دهند. در این حالت ساعد باید صاف باشد و آرنج تا نشود.

ورزش درمانی چیست و به درمان چه بیماری هایی کمک می کند

مجله اینترنتی زندگی سالم

امید قتبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا