فرهنگ و هنر

هواي تهران بيمارم کرده


گپي با سپيده خداوردي از «آواي باران» تا آلودگي هوا


سپيده خداوردي، بازيگر جوان و مستعد سينما و تلويزيون در اين سال‌هاي اخير پيشرفت قابل‌ملاحظه‌اي در کار بازيگري داشته و نقش‌هاي متفاوت و متنوعي بازي کرده است. خداوردي علاوه بر کار بازيگري، سال‌هاست در حوزه نواختن ساز و تدريس موسيقي به کودکان فعاليت مي‌کند…

او در مجموعه پرمخاطب «آواي باران» که اين روزها از شبکه سوم سيما پخش مي‌شود در نقش زني سنتي و مهربان و شهرستاني بازي جذابي از خودش ارائه مي‌کند و فيلم «پيمان» نيز با بازي او و محمدرضا فروتن اين روزها وارد شبکه نمايش خانگي شده است. با اين بازيگر درباره نقشش و ويژگي‌هاي شخصيتي نامادري در سريال‌هاي ايراني، آلودگي هواي اين ماه‌هاي اخير تهران و… گفت‌وگويي انجام داده‌ايم.

سلامت: در فرهنگ عامه معمولا از نامادري تصويرخوشايندي وجود ندارد. چقدر با ساخت فيلم‌ها و مجموعه‌هايي مثل« آواي باران» مي‌توانيم اين تصوير را تغيير بدهيم؟

در ساختار سريال اين رويکرد مدنظر گروه سازنده آواي باران بود که تصوير انساني و درستي از زني ارائه شود که قرار است در زندگي دختري خردسال جاي مادرش را پر کند و بدگويي‌هاي زيور که مدام براي باران از مرضيه و شخصيت نامادري مي‌گفت تقبيح شده است. البته باران متوجه نيت پاک و مهربانانه مرضيه مي‌شود و با او ارتباط صميمانه‌اي برقرار مي‌کند. باران زماني که در کنار مرضيه است، احساس آرامش و امنيت مي‌کند و با او به گردش و تفريح مي‌رود. مرضيه هم مي‌داند به‌هيچ‌وجه نمي‌تواند جاي مادرباران را پر کند و يکي از رسالت‌هاي اصلي مجموعه‌هاي تلويزيوني اين است که در مورد برخي از ذهنيات نادرست موجود در جامعه روشنگري کند.

سلامت: با توجه به اينکه خودتان مادر نيستيد، اما در نوع بازي‌تان حس و حال واقعي مادرانه را بروز داديد، اين حس و حال چگونه به وجود آمده؟

به بچه‌ها علاقه دارم و رابطه خوبي با بچه‌ها به واسطه کار موسيقي که انجام مي‌دهم دارم و اغلب شاگردانم خردسال هستند. در سال‌هاي قبل هم در مجموعه «از يادرفته» نقش يک مادر مهربان سنتي که چند بچه دارد را بازي کرده بودم و تلاش کردم به شکل ملموس و قابل‌باوري رابطه مادر فرزندي را در بازي‌ام ارائه کنم.

سلامت: اشراف شما به موسيقي چقدر در کار بازيگري‌تان موثر بوده؟

خيلي از چيزهايي را که در زندگي به دست آورده‌ام، مديون موسيقي مي‌دانم و سينما، بازيگري و موسيقي شباهت‌ها و قرابت‌هاي زيادي با يکديگر دارند و شناختم به موسيقي درلحن، آوا و صداسازي‌ام حين بازي به من کمک‌هاي زيادي كرده است.

سلامت: با آلودگي هوا چه مي‌کنيد؟

من بر اثر آلودگي هواي تهران 2 هفته‌اي است بيمارم؛ حالت تهوع و سردردهاي شديد دارم. به همشهري‌هايم توصيه مي‌کنم خودمان نگران سلامتمان باشيم. اولين اقدام براي حفظ سلامت جامعه شکل‌گرفتن يک عزم جدي براي عدم استفاده از خودروهاي شخصي است. بهتر است با وسائل نقليه عمومي مثل مترو تردد کنيم. فردا هم براي گرفتن چنين تصميمي دير است و بايد از همين امروز کارمان را شروع کنيم.

سلامت: چگونه در مجموعه آواي باران حضور پيدا کرديد؟

چند سال قبل با آقاي سهيلي‌زاده در سريال گيلاد همکاري کرده بودم و مدتي قبل با من تماس گرفتند و پرسيدند که آيا مشغول بازي در کاري هستم يا اينکه فراغت براي حضور و بازي کردن در سريالشان را دارم. من در آن زمان مشغول بازي در سريال عطر پاييزي بودم و خوشبختانه تصويربرداري اين سريال به پايان رسيد و من توانستم در سريال آواي باران بازي کنم. ابتداي شروع کار فيلمبرداري، فيلمنامه کامل نبود و کارگردان توضيحاتي درباره نقش مرضيه که قرار بود من بازي کنم ارائه داد. بعد از توضيحات با شخصيت مرضيه ارتباط برقرار کردم.

سلامت: آيا مرضيه از نظر شما شخصيت مثبتي ارزيابي مي‌شود؟

بله، در ملودرام‌ها حضور شخصيت‌هاي مثبت و تقابلشان با شخصيت‌هاي منفي جذاب است.

سلامت: يکي از نکته‌هايي که نقش‌ها را جذاب مي‌کند، استفاده از لهجه است. چگونه براي بازي شخصيت مرضيه از لهجه استفاده کرديد؟

براي گويش مرضيه از آوا و لحن استفاده کردم. آوايي که متعلق به جنوب کشور و مشخصا شهر اهواز است.

سلامت: لهجه اهوازي شيريني خاصي دارد.

بله، فارسي‌زبان‌هاي اهواز لهجه و آواي شيريني دارند. در اغلب کارهايم به بحث لهجه توجه خاصي دارم. در فيلم «غافل» از لهجه آذري استفاده کردم. در مجموعه «ازيادرفته» سراغ لهجه شمالي رفتم. نکته مهم در بحث استفاده از لهجه، دوري از ادا درآوردن لهجه است که به نظرم در بازيگري کار درستي نيست و گويش با لهجه هر منطقه‌اي کار سخت و دشواري است بنابراين ترجيح مي‌دهم از آواي همان منطقه در گويشم حين بازي استفاده کنم. دليل چنين رويکردي کارکردنم در حوزه موسيقي است و آواها را خوب مي‌شناسم. موقعي که شخصيتي مثبت مي‌شود شباهت‌هاي زيادي به خصوص موقعي که حجابش چادر است با ساير نقش‌ها پيدا مي‌کند و به کارگيري آوا نقش را متفاوت و متمايز با نمونه‌هاي مشابهش مي‌کند. شخصيت مرضيه، ويژگي‌هاي زنان جنوبي را دارد وحالا در تهران زندگي مي‌کند و طبيعي است که سال‌ها زندگي در تهران باعث شده، لهجه جنوبي‌اش کمرنگ شود.

سلامت: مرضيه به خاطر تحصيل به تهران مي‌آيد؟

بله، برادر مرضيه به واسطه شغلش سال‌هاست در تهران زندگي مي‌کند و مرضيه هم به خاطر ادامه تحصيل مجبور مي‌شود با خانواده برادرش زندگي کند. خيلي از آدم‌ها براي اصالت و هويتشان احترام و ارزش قائل هستند و شايد به همين دليل، مرضيه به گونه‌اي حرف مي‌زند که همه متوجه اصالت جنوبي‌اش بشوند.

سلامت: چقدر از لهجه و آواي جنوبي شناخت داشتيد؟

شناخت زيادي نداشتم و با يکي از دوستان جنوبي‌ام در مورد لهجه و آوا مشورت کردم. او در اين زمينه من را بسيار راهنمايي كرد.

سلامت: آيا مرضيه زن احساساتي‌اي است؟

نه، احساساتي نيست. مرضيه درباره تمام مسائل، برخورد منطقي و معتدلي دارد و به دور از احساس مي‌خواهد با طاها ازدواج کند و با نگاهي مادرانه براي باران، حامي عاطفي باشد و البته مي‌داند هيچ‌گاه نمي‌تواند جاي خالي مادر باران را پر کند. در فيلمنامه روي اين مساله هم تاکيد شده که مرضيه دختر معتقد و پايبند اصولي است که هيچ‌گاه از اين اصول دوري نمي‌کند. خوشبختانه مردم بازخوردهاي خوبي از بازي‌ام در اين مجموعه به من داده‌اند.

بچه‌هاي امروز، بچه‌هاي ديروز

سلامت: بچه‌هاي امروزي با بچه‌هاي دوران کودکي شما چه تفاوت‌هايي دارند؟

تفاوت‌هاي زيادي وجود دارد. کلا ما بچه‌هاي حرف گوش‌کن و سر به راهي بوديم.

سلامت: حرف‌شنوي بچه‌ها چيز مثبتي است؟

بله، به‌نظرم کودکان اين روزها طغيانگر و خودراي شده‌اند.

سلامت: به‌نظرتان دليل اين طغيانگري چيست؟

بيشتر به بحث گسترش بي‌رويه تکنولوژي مربوط است و در اختيار قراردادن بي‌منطق امکانات مختلف توسط والدين به بچه‌ها. الان کودک 8-7 ساله آخرين مدل موبايل، تبلت و رايانه را بدون هيچ ابزار نظارتي در اختيار دارد. البته پدر و مادرهايي هم وجود دارند که شيوه تربيتي درست را به کار مي‌برند.

سلامت: آيا بخش عمده‌اي از علت طغيانگري و خودراي بودن کودکان امروزي به شاغل بودن مادرها و دوري‌شان از خانه ارتباط ندارد؟

نه، ارتباطي ندارد. خيلي از بچه‌هايي که مادراني خانه‌دار دارند چنين رفتارهايي از خودشان بروز مي‌دهند.

منبع:رادیو سلامت – سلامت ایران

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا