آشپزی و آشپزخانه

همه چیز درباره انواع سوشی و طرز تهیه آن

سوشی یکی از غذاهای محبوب ژاپنی در سراسر جهان است. سوشی انواع و اقسام دارد و آن‌قدر متنوع است که حتی نام آن‌ها در این پست جا نمی‌شود!
درست کردن سوشی یک هنر است. یک هنر واقعی. هر کدام از آشپزها با سبک خودشان سوشی‌های مختلف را درست می‌کنند.  ظاهر سوشی یکی از ویژگی‌های مهم آن است و کسی که آن را درست می‌کند باید در ترکیبات سوشی به نتیجه‌ی غذا از نظر ظاهری و مزه دقت کند.

سوشی چیست؟

ماده‌ی اصلی سوشی برنجی است که معمولا با سرکه مزه‌دار شده باشد.  این برنج در سوشی با انواع مختلفی از مواد غذایی دیگر مثل غذاهای دریایی (معمولا به صورت خام ولی گاهی هم پخته‌شده)، سبزیجات و میوه‌های استوایی ترکیب می‌شوند.

طرز تهیه سوشی

در قسمت قبلی در مورد سوشی و انواع آن به‌طور مفصل با شما صحبت کردیم. حال که با این غذای محبوب شرقی آشنا شدید،‌ وقت آن است که با دستور پخت آن نیز آشنا شوید. پخت سوشی خانگی چندان سخت نیست و بسیار ارزان‌تر از رستوران برای شما تمام می‌شود. بعد از مطالعه این مقاله شما نیز می‌توانید در خانه سوشی درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.

مواد لازم برای پخت سوشی:

برنج 2 پیمانه
سرکه 3 قاشق غذاخوری
شکر 3 قاشق
نمک 1 و 1/2 قاشق چای خوری
جلبک نوری 4 ورق
خیار بدون پوست 1 عدد
آووکادو خرد شده 1 عدد
گوشت ماهی 250 گرم

 

جلبک دریایی را می‌توانید از هایپر مارکت ها تهیه کنید. در هنگام خرید با مطالعه مندرجات بسته‌بندی مطمئن شوید که جلبک دریایی مخصوص سوشی را بخرید.

پخت سوشی

مراحل پخت سوشی

مرحله ۱ – آماده کردن برنج
ابتدا ۲ لیوان آب در یک قابلمه با اندازه متوسط بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. هنگامی‌که آب شروع به جوشیدن کرد برنج را در آب بریزید. فراموش نکنید حرارت شعله را کم کنید و اجازه دهید که به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. هر ۵ دقیقه یک‌بار آن را هم بزنید. زمانی که برنج پخت و نرم شد آن را با آب سرد آبکش کنید. کینوا نیز می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای برنج باشد!

مرحله ۲ – سرکه سوشی
سرکه برنج، شکر و نمک را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت کم با یکدیگر مخلوط کنید. به‌آرامی آن را هم بزنید تا تا شکر و نمک کاملاً حل شود. زمانی که به‌اندازه کافی غلظت شد، ظرف را از روی شعله بردارید تا کمی خنک شود. بعد از خنک شدن آن را با برنج پخته شده در مرحله قبل مخلوط کنید.

مرحله ۳ – رول کردن سوشی
جلبک‌های دریایی را بر روی حصیر بامبو پهن کنید. برنج آماده شده را با کف گیر بر روی جلبک بریزید و سطح آن را کاملاً صاف کنید.

خیار، آووکادو و ماهی تازه را به قطعات کوچک باریک تقسیم کنید و بسیار نزدیک به یکدیگر روی برنج بچینید.

سوشی

برای پیچیدن رول سوشی کافی است، لبه حصیر بامبو را گرفته و با کمترین قطر ممکن، محکم رول کنید. در انتها به کمک یک چاقوی تیز رول سوشی را به شکل رولت با ضخامت دلخواه برش دهید و به همراه سس سویا سرو کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا