اقتصادی

بالانس صنایع / رئیس سازمان صنعت و معدن استان اصفهان از اعطای تسهیلات

بالانس صنایع / رئیس سازمان صنعت و معدن استان اصفهان از اعطای تسهیلات

بالانس صنایع / رئیس سازمان صنعت و معدن استان اصفهان از اعطای تسهیلات

بالاخره وعده وام کمک به صنایع کوچک و بزرگ،سر از تخم بیرون آورد و قرار شد به واحدهای تولیدی صنعتی،کشاورزی،صنایع تبدیلی،معادن،اصناف و بخش‌های خدماتی به منظور احیاء مشاغل و اشتغالزایی، وام‌هایی در قالب‌های مختلف ارائه شود. این خبر روز چهارشبنه، 7 تیرماه در حالی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان مطرح شد که نیمی از صنایع استان اصفهان به دلیل کمبود نقدینگی در کما قرار دارند.

اما داستان از کجا شروع شد؟

اوایل سال 95 وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که بررسی‌ها حاکی از آن است که ۷۰ درصد واحدهایی که نیمه کاره به حال خود رها شده‌اند،مشکلات نقدینگی دارند و باید در این خصوص گام‌های اساسی برداشته شود. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، در همین راستا 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای صنایع کوچک و 3‌ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز برای صنایع متوسط اختصاص داده شد تا مشکل کمبود نقدینگی این واحدها برطرف شود. گفته می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده حدود 5 درصد سود این تسهیلات، ارزان‌تر و پایین‌تر از نرخ معمول باشد.

بالانس صنایع / رئیس سازمان صنعت و معدن استان اصفهان از اعطای تسهیلات

اما این موضوع در مورد سال 95 صدق می‌کند که با توجه به آن بسیاری از واحدهای مختلف صنعتی موفق به ثبت نام برای دریافت تسهیلات نشدند؛از این رو در سال جاری به گفته اسرافیل احمدیه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان قرار است مبلغ 30 هزار میلیارد تومان در کل کشور، در قالب‌های سرمایه در گردش، طرح‌های با پیشرفت بالای 60 درصد و نوسازی و ارتقای ماشین‌آلات به واحدهای تولیدی صنعتی، کشاورزی، صنایع تبدیلی، معادن، اصناف و بخش‌های خدماتی پرداخت شود.

ارائه تسهیلات مختلف به صنایع

در سال‌ها و حتی دهه‌های اخیر موضوع کمبود و یا حتی نبود نقدینگی در کارگاه‌های کوچک و بزرگ استان اصفهان منجر به راکدی و حتی تعطیلی تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی صنعتی و یا کشاورزی شده بود.

با توجه به این موضوع،یکی از راهکارهایی که دولت‌ها برای احیا مشاغل و صنایع خود به کار می‌گیرند،تزریق پول نقد به چنین واحدهایی است.

با اینکه این طرح یکی از پرطرفدارترین طرح‌ها در مورد حمایت از مشاغل در کشورهای مختلف به شمار می‌رود، اما دولت‌ها باید از روش‌های دیگری هم برای احیا و رونق صنایع استفاده کنند.

بالانس صنایع / رئیس سازمان صنعت و معدن استان اصفهان از اعطای تسهیلات

سیاست اخیر در پیش گرفته شده، که با نام «تسهیلات مستقیم صنایع کوچک و متوسط» شناخته می‌شود، دومین سیاستی است که در کشورهای مختلف دنیا همچون اتریش، کانادا، دانمارک، مکزیک، هلند، انگلستان و صربستان اعمال شده است.

بهتر است دولت در ادامه سیاست‌های حمایتی خود از صنایع مختلف، به سیاستی همچون «ضمانت‌های صادرات و اعتبار تجاری دولتی» بپردازد.با این کار مسائلی همچون صادرات به کشورهای مختلف هموار و همچنین جلوگیری از واردات بی رویه اجناس بی کیفیت کشورهای خارجی و یا حتی لوازم غیرضروری بهتر اعمال می‌شود.

همینطور اختصاص «بانک‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط» را می‌توان یکی از سیاست‌هایی دانست که از سوی تعداد معدودی از کشورها مورد توجه قرار گرفته. با این حال آنچه مسلم است اینکه سیاست مستقیم تزریق پول به صنایع می‌تواند کمک بسیاری به بنگاه‌های کوچک و متوسط در تأمین منابع مالی خود کند و به مرور زمان استقلال مالی این بنگاه‌ها را به همراه داشته باشد.

تسهیلات طرح رونق تولید برای نخستین بار ارائه می‌شود

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، طرح «رونق تولید» برای نخستین بار اجرایی می‌شود که در قالب آن تسهیلاتی به واحدهای معدنی و صنفی نیز پرداخت می‌شود.

بالانس صنایع / رئیس سازمان صنعت و معدن استان اصفهان از اعطای تسهیلات

احمدیه اظهار کرد: این تسهیلات در سه بخش شامل سرمایه در گردش، طرح‌های با پیشرفت بالای 60 درصد و نوسازی و ارتقای ماشین آلات پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مجموع 30 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت این تسهیلات در کشور در نظر گرفته شده،گفت: از این رقم حدود 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه در گردش و طرح‌های با پیشرفت بالای 60 درصد و 10 هزار میلیارد تومان برای نوسازی و ارتقای ماشین‌آلات در نظر گرفته شده است.

احمدیه خاطرنشان کرد:حدود هزار و 50 واحد با پیشرفت بالای 60 درصد از استان اصفهان هستند که این تسهیلات فرصت خوبی برای آنها جهت پیشرفت و تکمیل طرح‌هاست.

احمدیه با بیان اینکه همه کارهای مربوط به بررسی ثبت نام‌ها و پرونده‌های متقاضیان در داخل استان اصفهان انجام می‌شود،گفت: دولت منابع خوبی برای حمایت از واحدهای تولیدی در نظر گرفته و لازم است واحدهای صنعتی و خدماتی برای بهره‌مندی از آنها هرچه زودتر اقدام کنند.

بالانس صنایع / رئیس سازمان صنعت و معدن استان اصفهان از اعطای تسهیلات

احمدیه با بیان اینکه واحدهای تولیدی صنعتی،کشاورزی، صنایع تبدیلی، معادن، اصناف و خدماتی، که در سال گذشته موفق به ثبت نام برای تسهیلات طرح رونق تولید در سامانه «بهین یاب» نشدند،می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی این سامانه در قسمت «فرآیند طرح رونق تولید 96» ثبت نام کنند،گفت: سامانه اینترنتی «بهین یاب» در دولت یازدهم و برای حمایت قانونی و ثبت‌نام واحدهای تولیدی که خود را مستحق اخذ تسهیلات می‌دانند، راه اندازی شده است.

بالانس صنایع / رئیس سازمان صنعت و معدن استان اصفهان از اعطای تسهیلات

نویسنده : مصطفی صداقت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا