پزشکی و سلامت

هشدار نسبت به افزایش بیماریهای عفونی در فصل گرما

باکترییک کارشناس آموزش اورژانس، نسبت به افزایش بیماریهای عفونی و مسمومیتهای غذایی در فصل گرما هشدار داد.
آرزو دهقانی افزود: با آغاز فصل گرما و مسافرتهای تابستانی، به دلیل كمبود امكانات، رعایت بهداشت فردی و عمومی تا حدودی كاهش می یابد، به همین دلیل احتمال ابتلا به بیماریهای عفونی و مسمومیتهای غذایی به ویژه در كودكان و سالمندان افزایش می یابد.

به گزارش زندگی سالم به نقل از مهر ؛ مدیر روابط عمومی اورژانس كشور، مهمترین علت ابتلا به بیماریهای عفونی را، خوردن مواد غذایی مانده، حرارت ندادن غذاهای سرد به میزان کافی، مصرف زرده تخم مرغ نیم پز و همچنین خوردن بستنی های تهیه شده از شیرهای غیر پاستوریزه و نوشیدن آبهای آلوده عنوان کرد و گفت: آشامیدن آبهای غیر لوله كشی و آلوده، از جمله مواردی است که زمینه ابتلا به بیماریهای عفونی و انگلی به ویژه در کودکان را فراهم می آورد . از سوی دیگر استفاده از آب رودخانه برای شستشوی دست و صورت و یا ظروف ، می تواند بسیاری از بیماریها را به فرد انتقال دهد.

وی در ادامه به علائم شایع مسمومیتهای غذایی اشاره کرد و افزود: استفراغ و اسهال كه ممكن است استفراغ شدید و مكرر یا خفیف و كم باشد. اسهال نیز ممكن است خیلی آبكی، شل و حجیم یا بلغمی و حتی خونی باشد. بیمار ممكن است تب، لرز، سردرد، بدن درد، ضعف، بی حالی، بی رمقی و بی حوصلگی داشته باشد. (بسته به نوع عامل ایجاد كننده) در بعضی مسمومیتهای غذایی ممكن است علایم معده ای و روده ای بارز نباشد و علایم مختلف عصبی غلبه داشته باشند مثل بوتولیسم با علایم دوبینی، تاری دید، اختلال بلع، خشكی دهان، ضعف یا فلج عضلانی پایین رونده تا فلج كامل، بدون تب.

دهقانی گفت: برای پیشگیری از مسمومیت غذایی این موارد را باید رعایت كرد. اگر از سلامت آب شرب، مطمئن نیستید، باید برای هر نوع مصرف، اعم از آشامیدن، شستن مواد غذایی، ظروف، شستن دستها و صورت آن را بجوشانید و باید به میزان استاندارد، با پركلرین، كلرینه كنید. یخهایی كه در كوچه و بازار عرضه می شوند، به هیچ وجه بهداشتی نیستند و حتی با شستن هم پاك نمی شوند و باید اكیداً از مصرف آنها خودداری شود. شستشو و ضدعفونی دقیق و كامل سبزیجات و میوه ها و مواد غذایی كه بصورت  خام و سرد مصرف می شود، الزامی است. توصیه می شود، مواد غذایی خوب پخته و سریع مصرف شوند، یا در یخچال با دمای زیر 4 درجه نگهداری گردند.هرگز تخم مرغ خام مصرف نشود.فقط لبنیات پاستوریزه مصرف شود.به هیچ وجه، چه برای آشامیدن و چه برای شستن، به آب رودخانه‌ها و آبهای روان اعتماد نكنید.‌

این کارشناس آموزش اورژانس در پایان توصیه کرد: میوه‌ها را قبل از پوست كندن حتما بشویید. سبزیجات علاوه بر شسته شدن، حتما باید ضدعفونی شوند. برای شستن آنها حتما چند قطره مایع ظرف‌شویی به آنها اضافه كنید. اگر به باغهای میوه می‌روید، به یاد داشته باشید كه میوه‌های روی درخت سم‌پاشی شده‌اند. از این رو میوه‌ها را پیش از خوردن بشویید.‌ كودكان خود را در استفاده از آب و مواد غذایی آموزش دهید. به آنان بیاموزید كه مواد غذایی را در رودخانه‌ها نشویند یا از آب آنها نیاشامند

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا