پزشکی و سلامت

هشدار! روغن زيتون SPAINOO غيراستاندارد است

سلامت نیوز: اداره کل استاندارد استان تهران نسبت به مصرف روغن زيتون وادارتي با نام تجارتي ” SPAINOO ” که روغن تفاله زيتون و غيرخوراکي است، هشدار داد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آريا، مديرکل استاندارد تهران ، با اشاره بر اينکه روغن تفاله زيتون با برندهاي مختلف و از اسپانيا و ترکيه وارد کشور مي‌شود، گفت: اين روغن بر اساس استاندارد ملي مصرف خوراکي ندارد ؛ اما در جريان بازرسي کارشناسان استاندارد از مراکز عرضه مشخص شد که عده اي براي مصرف خوراکي اين روغن را ارايه مي‌کنند.
روغن زيتون برحسب اسيديته به انواع فرابکر ، بکر درجه يک ، بکر معمولي ، لامپانت و پالايش شده تقسيم مي‌شود.
روغن تفاله زيتون‌( POMACE ) از ارزش پايين تري برخوردار است و بنابر استاندارد ملي مصرف خوراکي ندارد. گرچه در حال حاضر و در خارج از کشور با قيمت ارزانتر نسبت به ساير انواع آن ارايه مي‌شود و مصرف خوراکي دارد.
از آنجايي که شناسايي کيفي روغن به لحاظ ويژگي هاي ظاهري شامل رنگ و بو به سادگي امکان پذير نيست و نياز به مهارت و آگاهي خاص دارد ، لذا توصيه مي‌شود حتما از روغن زيتون‌هاي داراي نشان استاندارد استفاه شود.
براي خريد روغن زيتون مرغوب ضمن توجه بر تاريخ توليد و انقضاي آن و نشان استاندارد ( در صورت توليد داخلي آن ) ، بايد ابتدا روغن را بوييد و سپس آن را چشيد.
روغن زيتون خوب بايد بوي زيتون ، سبزي و يا سيب دهد که مربوط به نوع زيتون و يا زمان برداشت آن است و اگر بوي فلز از آن احساس شود ، روغن نامرغوب و فاسد است.
مصرف روغن زيتون سالم به دليل دارا بودن آنتي اکسيدان موجب کاهش سکته هاي قلبي و مغزي و نيز کلسترول مي‌شود.
دماي مناسب براي نگهداري روغن زيتون 20 تا 25 درجه سانتي گراد بالاي صفر است و نيازي نيست در يخچال نگهداري شود ؛ زيرا اگر خيلي سرد شود و دما به زير 10 درجه سانتي گراد برسد ، اسيدهاي چرب تک غيراشباع موجود در روغن به شکل کريستال نمايان مي‌شود.
اگر روغن در معرض اکسيژن هوا قرار بگيرد ( بر اثر باز و بسته شدن زياد در بطري ) ، راديکال هاي آزاد در آن ايجاد مي‌شود و نور باعث اکسيداسيون خود به خودي در آن مي‌شود که روند فسادش را تسريع مي‌کند.
از آنجايي که حرارت زياد باعث تبخير الکل‌ها و استرهاي موجود در روغن زيتون که مولد طعم و بوي آن مي‌شود ، بهتر است آن را در سالادها و غذاهاي سرد ريخت و براي پخت با حرارت کم و متوسط بکار برد. براي استفاده از روغن زيتون در پخت‌و‌پز و سرخ کردن ، بهتر است از روغن نوع فرابکر و تصفيه شده به شرط استفاده نکردن مجدد و با حرارت کم استفاده شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا