فناوری

هشدار امنيتي به کاربران ويندوز XP

ویندوزمايکروسافت نزديک به يک سال پيش (در پاييز 2012) اعلام کرده که از هشتم آوريل 2014 (19 فروردين 1393) ديگر بسته‌هاي به‌روزرساني براي ويندوز اکس‌پي منتشر نمي‌کند. با اين حساب، حتي اگر از نسخه اصلي و ثبت‌شده ويندوز استفاده مي‌کنيد هم، بايد کم‌کم به فکر سيستم عاملي جديد باشيد؛ البته اگر به حريم خصوصي خود اهميت مي‌دهيد و نمي‌خواهيد درهاي زندگي ديجيتال‌تان را به روي هکرها باز بگذاريد.

نسخه اکس‌پي ويندوز در بيست‌ويکم اکتبر 2001 به بازار عرضه شد. اين سيستم عامل از معماري امنيتي به اعتقاد کارشناسان «پوسيده‌اي» استفاده مي‌کند که بستن حفره‌هاي امنيتي آن براي کدنويسان مايکروسافت هم آن‌قدر زمان‌بر شده که از لحاظ اقتصادي ادامه اين روند براي اين کمپاني به‌صرفه نيست. در دنياي کامپيوتر، فناوري‌اي که 12 سال از عمر آن مي‌گذرد، به زبان عاميانه متعلق به «عصر تيرکمان سنگي» است.

اين سيستم عامل مدت‌هاست که به لقمه چرب هکرها تبديل شده است. انتظار مي‌رود که مجرمان اينترنتي با شنيدن خبر «توقف پشتيباني امنيتي از XP»، براي نفوذ به دستگاه‌هاي مبتني بر اين سيستم عامل، انگيزه تازه‌اي هم يافته باشند.

کمپاني مايکروسافت، طراح ويندوز، در اکتبر 2012 اعلام کرد که اين سيستم عامل در مقايسه با ويندوز هفت در يک بازه زماني مشخص حدودا دو برابر بيشتر مورد حمله هکري قرار گرفته است.

پايان ارائه آپديت‌هاي امنيتي براي XP به اين معني است که حفره‌هاي امنيتي آن باز خواهد ماند و هکرها به‌سادگي مي‌توانند از آسيب‌پذيري‌هاي موجود در سيستم‌هاي مبتني بر اين سيستم عامل، براي حمله و نفوذ به آن‌ها استفاده کنند. به اين ترتيب، مي‌توان گفت اکس‌پي به زودي از ناامن‌ترين سيستم‌هاي عامل در سراسر جهان خواهد بود.

مايکروسافت قصد داشت اکس‌پي را در سال 2011 از رده خارج کند، اما با توجه به پراکندگي گسترده اين سيستم عامل در جهان، اين تصميم با سه سال تأخير اجرايي مي‌شود.

شايد نگاهي به کامپيوترهاي اطرافيان اين حس را تداعي کند که ويندوز اکس‌پي مدت‌هاست از خانه‌ها و ميزهاي کار و لپ‌تاپ‌هاي کاربران رخت بر بسته؛ اما آمار رسمي از واقعيت ديگري حکايت مي‌کند.

مايکروسافت بر پايه داده‌هاي دريافتي از اپليکيشن‌هاي اينترنتي برآورد مي‌کند که هنوز 7/ 38 درصد از رايانه‌هاي فعال در جهان از نسخه اکس‌پي ويندوز استفاده مي‌کنند. با اين حساب تنها نسخه هفت – 45 درصد – پراکندگي بيشتري نسبت به اکس‌پي دارد.

تنها جايگزين ويندوز

اگر طالب نسخه اصلي سيستم عامل هستيد، اما به نسخه‌هاي غيرکپي دسترسي نداريد يا نمي‌خواهيد براي آن هزينه کنيد، سيستم عامل‌هاي متن باز را آزمايش کنيد.

با اين انتخاب چند نشان را با يک تير مي‌زنيد: نخست اين‌که اين سيستم عامل‌ها رايگان هستند و به صورت خودکار به روز مي‌شوند. دوم اين‌که بر خلاف دنياي سرورها، سيستم عامل‌هاي مبتني بر کدهاي لينوکس/ گنوم «هنوز» سهم چنداني از کامپيوترهاي خانگي ندارند. اين عامل انگيزه‌اي براي نفوذ هکرها ايجاد نمي‌کند.

دردسرهاي نسخه کپي

نبايد فراموش کرد که با نصب سيستم عامل‌هاي متن باز، برخي عادات را هم بايد از سر انداخت. مثلا نصب برنامه‌هاي جانبي روي کامپيوتر ديگر به سادگي دوبار کليک روي فايل “.exe” نخواهد بود. براي اين کار يا بايد مانند تلفن‌هاي هوشمند و تبلت‌ها به سراغ فروشگاه اينترنتي سيستم عامل برويد يا برخي ظرافت‌هاي کدنويسي را بشناسيد.

از سوي ديگر، تهيه نرم‌افزارهاي مختلف براي ويندوز به ويژه در کشورهايي که در آنها موضوع کپي‌رايت چندان جدي گرفته نمي‌شود، ساده و از آن مهم‌تر بسيار کم‌هزينه است. چنين طيف وسيعي از نرم‌افزارها، آن‌گونه که از دنياي ويندوز مي‌شناسيم، براي سيستم عامل‌هاي متن باز وجود ندارد. هر چند گرايش روزافزون کاربران به اين سيستم عامل‌ها، برنامه‌نويسان را به ارائه نسخه‌هاي مبتني بر لينوکس نيز سوق داده است.

روي هم رفته نسخه‌هاي جديد سيستم عامل‌هاي متن باز روز به روز کاربرپسندتر مي‌شوند و با نصب سيستم عامل روي رايانه، نيازهاي کاربر خانگي را برطرف مي‌کنند.

اما در نهايت اين کاربر است که بايد بسته به نيازهاي خود سيستم عامل “درست” را برگزيند. يک نکته اما واضح است و آن هم اين‌که سيستم عامل‌هاي متن باز به دليل حاشيه‌نشيني، با تقريب بسيار بالايي به‌خصوص در مقايسه با ويندوز، از تيررس بدافزارها مصون مانده‌اند.

منبع:خبرفارسی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا