آقایان

هشدارهای سلامتی برای آقایان

بدن در صورت مواجهه با مشکل تلاش می کند تا با ارائه برخی علائم و نشانه ها ما را از این مساله آگاه سازد. برخی علائم با توجه به میزان شدت یا ایجاد اختلال در زندگی روزانه جدی گرفته شده و بلافاصله برای بررسی شرایط به پزشک مراجعه می کنیم.

اما برخی علائم و نشانه ها ممکن است کمتر مورد توجه قرار گرفته شوند زیرا چندان مشکل آفرین به نظر نمی رسند، در شرایطی که ممکن است به بروز مساله ای جدی اشاره داشته باشند. در ادامه با برخی علائم که به ویژه مردان نباید آنها را نادیده بگیرند، بیشتر آشنا می شویم.

اختلال نعوظ

هیچ مردی دوست ندارد درباره اختلال نعوظ صحبت کرده یا حتی به آن فکر کند، اما مواجهه با این شرایط می تواند نشانه هشدار دهنده برای بیماری هایی بسیار جدی باشد. اگر در بازه سنی ۴۵ تا ۵۰ سال قرار دارید و با اختلال نعوظ مواجه هستید باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید زیرا این ممکن است نشانه ای از فقدان جریان خون مناسب باشد که به بروز مشکل در اندام های دیگر بدن مانند قلب و مغز نیز اشاره دارد. اگر سیگار می کشید یا سابقه خانوادگیبیماری قلبی دارید، اختلال نعوظ می تواند به عنوان نشانگری از یک حمله قلبی یا سکته مغزی طی ۱۰۰ سال آینده در نظر  گرفته شود.

اختلال نعوظ یک عامل خطرآفرین اصلی برای بیماری قلبی عروقی است و حتی در صورت عدم وجود عوامل خطرآفرین دیگر باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

دشواری در بلع

دشواری در بلع (دیسفاژی) نشانه ای است که مردان هیچگاه نباید نادیده بگیرند. دشواری در بلع از علائم بازگشت اسید معده به مری است و همچنین می تواند به یک بیماری آلرژیک یا سرطان مری اشاره داشته باشد، از این رو، باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. بازگشت اسید مزمن می تواند موجب تغییرات پیش سرطانی در مری شود که این شرایط به نام مری بارت (Barrett’s Esophagus) شناخته می شود. درمان بازگشت اسید معده ممکن است به پیشگیری از مری بارت و سرطان مری کمک کند.

کاهش وزن ناخواسته

اگر اضافه وزن دارید و به واسطه آغاز یک برنامه ورزشی و غذایی روند کاهش وزن را تجربه می کنید، مشکلی وجود ندارد. اما  اگر با کاهش چشمگیر و ناخواسته وزن مواجه هستید، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. کاهش وزن ناخواسته می تواند به بروز مشکلی جدی اشاره داشته باشد. پزشک یک سری از آزمایش ها را برای تشخیص دلیل کاهش وزن تجویز خواهد کرد.

تغییر در اجابت مزاج

تغییرات در وضعیت مدفوع می تواند نشانه ای از سرطان روده بزرگ باشد. نازک شدن مدفوع و خونریزی مقعدی نشانه  هایی هستند که باید مورد توجه قرار گرفته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کرد. البته نباید دچار نگرانی و هراس شوید زیرا خونریزی می تواند به دلیل هموروئید یا یک شقاق مقعد نیز شکل گرفته باشد، اما بررسی دقیق شرایط اهمیت دارد. اسهال یا یبوست که بیشتر از چند روز ادامه می یابد و احساس نیاز به دفع مدفوع که کاهش نمی یابد می توانند از نشانه های هشدار دهنده سرطان روده بزرگ باشند. جوانان نیز در محدوده امن قرار نداشته و موارد سرطان روده بزرگ بین بزرگسالان جوان نیز رو به افزایش است.

تغییر در خال ها

مردان نسبت به زنان احتمال بیشتری دارد به سرطان پوست، از جمله نوع مرگبار ملانوما، مبتلا شوند زیرا احتمال کمتری دارد از محصولات ضد آفتاب استفاده کرده و همچنین به بروز تغییرات در خال های خود توجه کنند. مردان با پوست روشن در معرض خطر بیشتری قرار دارند. احتمال مرگ مردان از ملانوما دو برابر بیشتر از زنان است. برای پیشگیری از این شرایط استفاده از محصولات ضد آفتاب با SPF زیاد را مد نظر قرار داده، پوست خود را به طور منظم کنترل کرده و برای آزمایش بالینی پوست سالی یک بار به متخصص پوست مراجعه کنید. همچنین، به تغییراتی که از نظر رنگ و اندازه در خال ها ایجاد می شود، توجه داشته باشد.

مشکلات خواب

اگر بیش از حد کم یا زیاد می خوابید یا در به خواب رفتن یا خواب باقی ماندن با مشکل مواجه هستید، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. مشکلات و اختلالات خواب می توانند نشانه ای مهم از بروز یک مشکل جدی باشند. این می تواند نشانه ای از ابتلا به افسردگی یا آپنه انسدادی خواب باشد. همچنین، مشکلات و اختلالات خواب می تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی، افزایش وزن، و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

افزایش وزن

افزایش وزن ناخواسته نشانه هشدار دهنده ای از بروز یک مشکل سلامت زمینه ای است. چربی شکم برای برخی مردان ممکن است نشانگری از مشکلات قلبی باشد. پژوهش ها نشان داده اند که هرچه میزان چربی شکم یک مرد بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی نیز افزایش می یابد. افزایش وزن می تواند نشانه از ابتلا به افسردگی یا استرس نیز باشد.

خارش مزمن

اگر با خارش مداوم پوست مواجه هستید این شرایط می تواند به واسطه دلیلی ساده مانند خشکی پوست یا درماتیت تماسی شکل گرفته یا به مساله ای جدی‌تر اشاره داشته باشد. خارش مزمن ممکن است نشانه ای از لنفوم، مولتیپل میلوما، یا حتی دیابت باشد و بر همین اساس، بررسی دقیق شرایط ارزشمند است.

دشواری در دفع ادرار

اگر به طور مداوم با دشواری در دفع ادرار مواجه هستید، در ادرار خون یا مایع منی وجود دارد، یا اختلال نعوظ ناخواسته را تجربه می کنید، این شرایط می تواند به سرطان پروستات اشاره داشته باشد. برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

توده در بیضه

توده های بدون درد در بیضه ها شایع‌ترین نشانه سرطان بیضه است. از علائم دیگر می توان به احساس وزن اضافه در کیسه بیضه، تورم در بیضه (با و بدون درد)، و احساس درد در بیضه، کیسه بیضه یا کشاله ران اشاره کرد. زمان را از دست ندهید زیرا با تشخیص به موقع، سرطان بیضه به راحتی درمان پذیر است.

کبودی بیش از حد

اگر بروز کبودی های مکرر را تجربه می کنید، به ویژه در مکان هایی که دلیلی برای کبودی وجود ندارد، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. کبودی غیرمعمول می تواند نشانه ای از لوسمی یا سرطان خون باشد. این یکی از نشانه های  بالقوه سرطان است که مردان نباید نادیده بگیرند.

ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می تواند موجب سرطان آلت تناسلی و بروز زگیل های تناسلی شود. از جمله علائم این شرایط ظهور زگیل ها رو و اطراف پوست ناحیه تناسلی است. ۵۰ درصد مردان مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی حتی از این مساله آگاه نیستند که می تواند شریک جنسی آنها را نیز در معرض خطر قرار دهد.

بیماری زردی

بیماری زردی یا یرقان به واسطه زردی پوست و قسمت های سفید چشم و غشاهای مخاطی شناخته می شود که این شرایط به واسطه سطوح بالای رنگدانه بیلی‌روبین در خون شکل می گیرد. یک کبد سالم بیلی‌روبین را متابولیز می کند تا سطوح آن در خون بیش از حد افزایش نیابد. دلایل مختلفی برای ابتلا به بیماری زردی وجود دارند، اما یکی از نگران کننده‌ترین آنها سرطان پانکراس است.

فک درد

احساس درد و فشار در سینه ممکن است نشانه ای رایج برای بیماری قلبی باشد، اما احساس درد در فک و گردن، بی حسی دست، احساس غش، و تنگی نفس، به ویژه اگر علائم هنگام فعالیت شکل گرفته و در زمان استراحت بهبود یابند، نیز می تواند نشانه ای از بیماری قلبی یا حمله قلبی باشد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا