روانشناسی

نگهداری از حيوانات خانگی باعث ايجاد بيماری های روانی می شود

حيوانات خانگی هر چند دوست داشتنی به نظر می آيند اما نگهداری از آن ها باعث ايجاد مشكلات زيادی در انسان ها مانند برخی بیماری های روانی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، يك مطالعه جديد نشان مي دهد كه نگهداری حیوانات در خانه باعث افزايش خطر مشكلات ذهني و رواني، مانند شيزوفرني و اختلال دو قطبي، مي شوند.

براساس دو مطالعه منتشر شده در مجله پژوهشي اسکیزوفرنی، خطر فوق به دليل وجود ماده اي است به نام توکسوپلاسما گوندی، كه يك انگل اجباری درون سلولی است و میزبان عمده آن گربه است و قابلیت انتشار آن توسط مدفوع گربه است اما قدرت آلوده کردن انواع مهره داران و پستانداران و پرندگان را نیز دارد.
توکسوپلاسما باعث ابتلا به بیماری توکسوپلاسموز مي شود. با توجه به داده هاي مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، بیش از ۶۰ میلیون نفر در ایالات متحده به اين انگل آلوده هستند، اما اکثر مردم از آن آگاه نیستند.
برخي افراد مبتلا كه سیستم ایمنی سالمي دارند، در اغلب موارد اين بيماري را بروز نمي دهند و هيچ علائمي در آن ها رويت نمي شود. با این حال، زنان باردار و افرادي كه سیستم ایمنی ضعیفتري دارند بیشتر از بقيه مستعد ابتلا به  اين عفونت هستند و ممکن است علائمي شبیه سرماخوردگي – مانند درد عضلانی و درد و تورم غدد لنفاوی – را تجربه كنند، بطوري كه حتي در برخي موارد شديد عفونتي، فرد دچار کوری و حتی مرگ مي شود.
مطالعات قبلی نیز عفونت توکسوپلاسما را با افزايش خطر اختلالات روانی مرتبط دانسته اند. براي مثال، در نوامبر سال ۲۰۱۴، تحقيقي انجام شد كه براساس آن محققان ادعا كردند كه انگل مذكور مسئول یک پنجم موارد اسکیزوفرنی است. در حال حاضر، تحقیقات جدید شواهد بیشتري در خصوص اين ارتباط را بدست مي دهند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا