فرهنگ و هنر

نگاهی به سریال‌های نوروزی تلویزیون / طنز پردازان تلوزیون

نگاهی به سریال‌های نوروزی تلویزیون / طنز پردازان تلوزیون

نگاهی به سریال‌های نوروزی تلویزیون / طنز پردازان تلوزیون

سریال‌های تلویزیونی چند سالی است که جذابیت سال‌های قبل خود را از دست داده‌اند. در این میان اما هنوز هستند برخی از برنامه‌ها که هنوز هم می‌توانند مخاطب را پای صداوسیما بنشانند. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به سریال پایتخت و کلاه قرمزی اشاره کرد. در این میان سیروس الوند امسال به جای قسمت بعدی پایتخت، به سراغ علی البدل رفته است. عید نوروز و تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی است برای اینکه بتوان سری به جعبه جادویی تلویزیون زد و در ساعات پایانی شب در کنار خانواده سریال‌های نوروزی را دید. تا سال گذشته مجموعه «پایتخت» پای ثابت ایام نوروزی بود و برای پنج سال متوالی کام خانواده‌ها را با زندگی نقی معمولی و اتفاقاتی که برای او و خانواده‌اش رخ می‌داد، شیرین کرد و از سال گذشته نقی معمولی جایش را به سریال‌های دیگر داد. ساخت و تولید سریال‌های مناسبتی برای ایام نوروز یک کار خاص و ویژه است که باید علاوه بر اینکه بتواند اوقات خوشی را برای مخاطبان فراهم کند و جنبه سرگرمی داشته باشد، در یک مدت زمان کوتاه 13 روزه به سرانجام برسد.

نگاهی به سریال‌های نوروزی تلویزیون / طنز پردازان تلوزیون

رقابت همواره در طی این سال‌ها برای تولید سریال نوروزی و نمایش آن از شبکه‌های مختلف میان تولید کنندگان وجود داشته است، چه آن زمان که تلویزیون از اوضاع نسبتا خوبی برخوردار بود و چه زمانی که به رکود رسید، همواره سریال‌های نوروزی پای ثابت شب‌های تعطیل بودند و حالا هم که تلویزیون با تغییرات مدیریتی مواجه شده است، به نظر می‌رسد شیوه همان شیوه است و سنت همان سنت. امسال نیز به مانند هر سال شبکه یک، شبکه دو و شبکه سه که پرمخاطب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی ملی هستند، برای شب‌های نوروز تدارک ویژه دیده‌اند و گروه‌های مختلف تلویزیونی از ماه‌ها پیش در حال تولید آثار خود هستند. قرعه امسال به نام سه سریال «علی‌البدل»، «مرز خوشبختی» و «خانه ما» افتاده است. در این مجال نگاهی گذرا به این سه سریال ویژه ایام نوروز داریم.

علی البدل

سیروس مقدم پس از تولید مجموعه موفق «پایتخت» خودش یک پای ثابت شب‌های نوروزی شده است. سال گذشته که از ساخت پایتخت خبری نبود، مقدم شروع به ساخت سریال «علی البدل» کرد؛ البته برای شب‌های ماه رمضان؛ اما بعد تصمیم بر این گرفته شد که این سریال برای ایام نوروز آماده تولید شود، با همان گروه بازیگران، تنها با این تفاوت که فضا از فضای شهری خارج شد و به دل شهر و روستا رفت. سریال علی البدل قرار است در ۱۳ الی ۱۵ قسمت در تعطیلات نوروز ۹۶ از شبکه یک سیما پخش شود. الهام غفوری تهیه‌کننده علی البدل است و فیلمنامه آن هم به قلم محسن تنابنده و خشایار الوند نوشته شده است. داستان علی البدل در روستایی اطراف همدان اتفاق می‌افتد و درباره کسانی است که در مجالس و شورا، اعضای علی البدل هستند و در جریان همه امور قرار دارند، اما حق رأی ندارند. علی البدل یک کار رئال است که از فضاها و موقعیت‌های کمدی بهره می‌گیرد.

نگاهی به سریال‌های نوروزی تلویزیون / طنز پردازان تلوزیون

مهدی هاشمی، مهدی فخیم زاده، احمد مهرانفر، حسین محب اهری، هادی کاظمی، هومن حاجی عبداللهی، محمود جعفری، عزت ا… رمضانی فر، بهرام افشاری، فروغ قجابگلی، هدیه آزاده، مهسا باقری، فرشته گلچین، آرزو نبوت، میثم چگینی و محسن تنابنده بازیگران این سریال هستند که از ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری در اطراف همدان کلید خورد و ابتدای شهریور ماه تصویربرداری آن به پایان رسید و عوامل به تهران بازگشتند. به نظر می‌رسد گروه سازنده زمان مناسبی در اختیار داشت برای اینکه بدون استرس کار کند و بتواند بدون شتابزدگی‌هایی که معمولا در آثار مناسبتی دیده می‌شود و با انبساط خاطر، ساخت سریال را پیش ببرند. به احتمال زیاد علی البدل از 30 اسفند ماه به روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت؛ اما شبکه دو که سال گذشته سریال «زعفرانی» را به روی آنتن فرستاده بود، امسال با حضور حسین سهیلی‌زاده تصمیم دارد در یک رقابت اساسی با سایر شبکه‌ها قرار بگیرد.

نگاهی به سریال‌های نوروزی تلویزیون / طنز پردازان تلوزیون

مرز خوشبختی

سهیلی‌زاده پیش از این با ساخت سریال‌هایی چون «دلنوازان»، «فاصله‌ها»، «پیله‌های پرواز» و… نشان داد که رگ خواب مخاطب را به خوبی در دست دارد. او این بار به سراغ ساخت سریال «مرز خوشبختی» رفته است، سریالی جوان پسند که در تهران و محلات سپری می‌شود و روایت زندگی سه جوان بیکار است که هر بار قصه به مقتضی داستان آنها پیش می‌رود. در خلاصه داستان سریال آمده است: به طلا و تلاش و عشق … جوان و گُل و گِل… همه چیز از یک وسوسه شروع می‌شود و به یک وسوسه ختم می‌شود. از رفاقت شروع می‌شود و به رفاقت می‌رسد. داستان مرز خوشبختی، داستان انتخاب‌هاست. دوراهی‌ها. زمانی که بر لب مرز ایستاده‌ای. یک سو شاید خوشبختی است و در سوی دیگر هم شاید خوشبختی. انتخاب با توست و انتخاب، نهایت خوشبختی است.

سهیلی‌زاده بار دیگر از علی لهراسبی به عنوان خواننده تیتراژ کمک گرفته است تا همانند سریال‌های قبلی‌اش که با اقبال بسیاری مواجه شده بود، این بار نیز برای یک سریال نوروزی این اقبال رقم بخورد. در این سریال پوریا پورسرخ، امیرحسین آرمان، مهدی سلوکی، شهرزاد کمالزاده، سروش جمشیدی، مریم معصومی، جمشید جهانزاده، عباس محبی، مهدی صباغی، فرزانه نشاط‌خواه، رضا یزدانی، جواد زیتونی، عباس محبوب و امیر غفارمنش به ایفای نقش پرداختند و قرار است در ۱۵ قسمت برای پخش در ایام نوروز از آنتن شبکه دو سیما نمایش داده شود. سومین سریالی که امسال در ایام نوروز شاهد پخش آن از تلویزیون هستیم، «خانه ما» به کارگردانی سامان مقدم است. مقدم که پس از ساخت سریال «شمس العماره» در تلویزیون سریال دیگری تولید نکرده بود، پس از گذشت 6 سال مهمان نوروزی تلویزیون می‌شود.

نگاهی به سریال‌های نوروزی تلویزیون / طنز پردازان تلوزیون

خانه ما

«خانه ما» به تهیه کنندگی حمید رحیمی نادی که قرار است از اولین روز سال ۹۶ به صورت روتین روی آنتن شبکه سوم سیما رود، همچنان در مرحله تصویربرداری قرار دارد. در حال حاضر همزمان با تصویربرداری مراحل فنی این مجموعه نیز در حال انجام است تا سریال جدید سامان مقدم برای پخش به موقع از تلویزیون آماده نمایش باشد. این مجموعه ۶۰ قسمتی، مضمونی کمدی دارد و داستان پنج خانواده را روایت می‌کند که به دلایلی مجبور می‌شوند سه ماه در یک خانه با یکدیگر زندگی کنند. این پنج خانواده پیش از این هیچ آشنایی با یکدیگر نداشته‌اند و در یک روز بنا به اتفاقی مجبور می‌شوند که با هم زندگی کنند… .

فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رؤیا تیموریان، پژمان جمشیدی، گوهر خیراندیش، حسن زارعی، علی شادمان، مجید شهریاری، آزاده صمدی، مهسا طهماسبی، جواد عسکری، شمسی فضل اللهی، رضا ناجی، مهوش وقاری و اشپیتیم آرفی بازیکن سابق پرسپولیس بازیگران اصلی این مجموعه هستند، این مجموعه باز هم چند بازیگر دیگر خواهد داشت که به‌زودی و در فواصل تصویربرداری به پروژه می‌پیوندند. حال باید دید در این رقابت فشرده کدام سریال و کدام شبکه می‌تواند مخاطب بیشتری را جذب کند و کدام سریال با اقبال بیشتری مواجه می‌شود.

نگاهی به سریال‌های نوروزی تلویزیون / طنز پردازان تلوزیون

نگاهی به سریال‌های نوروزی تلویزیون / طنز پردازان تلوزیون

نویسنده :روژیار جوانمرد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا