پزشکی و سلامت

نمی‌توان عارضه پای کج را تقصیر مادر انداخت

 

برخلاف اغلب تصورات و باورها همیشه نمی‌توان عارضه پای کج در نوزادان را تقصیر مادرها انداخت.

هادی عبادی جراح و متخصص ارتوپدی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در عارضه پای کج یا پای چنبری، قسمت جلوی پا به سمت داخل و پایین چرخیده و پاشنه پا نیز به سمت داخل می‌چرخد.

 

وی با بیان اینکه علت دقیق پای کج مشخص نیست، تصریح کرد: این عارضه که به طور عمده پس از تولد نوزاد مشخص می‌شود، ممکن است در نتیجه شرایط زایمان و بارداری نامناسب بروز کند ولی در عین حال عوامل دیگری نیز می‌تواند دخیل باشند.

 

عبادی تأکید کرد: برخلاف اغلب تصورات و باورهایی که وجود دارد، نمی‌توان عارضه پای کج در نوزادان را تقصیر مادر از جمله رحم تنگ مادران و یا بدخوابیدن آنها گذاشت.

 

وی با اشاره به اینکه علت دقیق پای کج تاکنون پیدا نشده است، اظهار داشت: عارضه پای چنبری یا پای کج ممکن است تظاهراتی از بیک بیماری باشد که در دوران جنینی و آخر بارداری رحم را درگیر کرده و موجب بروز اختلال در وضعیت پای نوزاد شده است.

 

عبادی یادآور شد: در عارضه پای کج ممکن است هر دو پا درگیر بیماری شود که هم در این وضعیت و هم در حالتی که یک پا گرفتار بیماری می‌شود، هرچه بعد از زانو وجود دارد مانند عضله، استخوان، عصب، عروق و شریان، گرفتار بیماری شده و در واقع دچار مشکل می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه اصلاح عارضه پای کج تا حد بسیار زیادی امکانپذیر است، خاطر نشان کرد: البته اصلاح این بیماری در صورتیکه نوزاد به موقع تحت درمان قرار بگیرد و اقدامات درمانی به طور مناسب صورت گرفته و پیگیری لازم برای آن صورت گیرد بسیار بهتر و اثربخش‌تر است.

 

عبادی تصریح کرد: درمان عارضه پای گچ شامل گچ‌گیری و آتل‌بندی و در مواردی که مورد نیاز باشد، جراحی است که البته پزشک با توجه به شرایط بیمار بهترین نوع درمان را انتخاب می‌کند.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا