فرهنگ و هنر

نقد کتاب عاشورا، عزاداری و تحریفات

هدف از تالیف کتاب

هرچند غالب اتفاق‌های تاریخی ثبت شده، با گذشت زمان دچار تغییر و گاه تحریف می­شوند، اما این موضوع در وقایعی که به ادیان و مذاهب مربوط‌ اند به جهت هاله­ای از قداست یا اسطوره که آن­ها را فراگرفته­ است و راه تحقیق و دست­یابی به حقیقت را برای مورخان صعب­ العبور می­کند، اوج می­گیرد.

بذر تحریف، البته همیشه به دست دشمنان و ملحدان پاشیده نمی­شود؛ چه­ بسا در بسیاری از موارد رد پای دوستان متعصب در تحریف بزرگ‌ترین تراژدی بشریت که قرآن آن را تهدیدی حتی برای کتب آسمانی می­داند، دیده­ می­شود. کتاب در مقدمه، هدف خود را هدف امام حسین (ع) یعنی اصلاح و حذف بدعت­ها و خرافات وارد شده به این واقعه­ تاریخی در دو بخش جداگانه­ مقاله‌ها و مصاحبه ­ها بیان می­کند. در قسمت نخست، مباحث علمی و مستدل از شخصیت­های نامداری چون علامه امینی، شیخ عباس قمی، شهید مطهری و… در جهت خرافه ­زدایی و اصلاح شعا­ئر آورده شده­ است.

دروغ­هایی که با بهانه­ ارزش اشک بر حسین (ع) حادثه­ عاشورا را کم‌تأثیر، بی‌تأثیر و گاه به نتیجه­ معکوس می­رساند؛ در حالی‌که هیچ واقعه­ تاریخی آمده از چهارده قرن پیش، به دلیل خطبه ­های متعدد خوانده­ شده، سوال و جواب­های بی­شمار، نامه­ های زیادی که نوشته­شده و رجزخوانی­ها، به اندازه­ نهضت عاشورا تاریخ معتبر ندارد؛ ولی تحریف‌های وارد شده در یکی از مستندترین روزهای تاریخ با گذشت زمان به باوری عمیق برای مردم عامه تبدیل شده­است.

داستان کتاب عاشورا، عزاداری و تحریفات

کتاب داستان حجله­ دامادی قاسم، تعداد کوفیان در سپاه عمربن‌سعد، تعداد افرادی که به شمشیر امام حسین (ع) کشته می‌شوند، روضه­ خداحافظی لیلا و علی­اکبر، فلسفه­ قمه­زنی، زنجیرزنی، علم­گردانی آمده از آیین­های مذهبی مسیحیت، بازنگشتن خانواده­ امام حسین در روز اربعین به کربلا، چرایی توصیه به تباکی و بسیاری از مضامینی از این دست را ریشه­یابی و در نهایت بسیاری از این عزاداری­ها را نه تنها بی­فایده، بلکه منافی عقل و منطق، ناشایست و باعث مذلت و سرافکندگی پیامبر نتیجه­گیری می­کند. در قسمتی از کتاب، گریانیدن مردم هرچند با دروغ و بخشوده­شدن گناهکار به­دلیل اشک ریختن بر حسین (ع) را به کربلا رفتن با اسب مغصوب تشبیه می­کند و برای عزاداری، همچون سایر فرایض دینی شرایطی ذکر می­کند که برآورده نشدن‌شان دلیل اثر حداقلی مفاهیمی چون مقاومت، تعهد، پرخاشگری علیه ستمگران و طاغوتیان و درس ایمان، اخلاق و روش زندگی در مراسم به ظاهر پر رونق عزاداری امروزی است. کتاب اگرچه همواره بر حسینی‌شدن به عنوان تنها راه صراط تأکید و فلسفه­ عزاداری را همان فلسفه­ قیام و ابزار احیای اندیشه­ اهل بیت (ع) می­نویسد، اما با آگاه‌سازی، تحریف‌ستیزی و تکیه بر آیه­ «زیانکارترین مردم کسانی هستند که کوشش­های‌شان در زندگی دنیا تباه شده­است؛ ولی خود گمان می­برند که نیکوکارند»، تلاش می­کند آغازگر نگاهی دوباره، ولی درست به عاشورا ­باشد.

نویسنده : ریحانه نعمتی

فقط دنبال نذری خوری نباشید

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا