فرهنگ و هنر

نقد کتاب جامعه‌ شناسی خودکامگی

خلاصه کتاب جامعه شناسی خودکامگی

«علی رضاقلی» مولف کتاب با تحلیل جامعه‌شناختی ضحاک، گریزی به تفکر ایرانیان نسبت به ساختار نظام سیاسی-اجتماعی‌شان می‌زند و باورهای مردم را با همه‌ مشخصه‌ها و نقاط ضعف و قوتش، به چالش می‌کشد تا به معرفی سلسله علل اخلاقی و مادی که زمینه‌ساز نظام سیاسی-اجتماعی و دیرپایی و ماندگاری خودکامگی در همین ساختار است بپردازد؛ همچنین موانع عدم تحقق یک نظام سیاسی-آرمانی را برمی شمارد. مهم‌ترین مطالبی که بیشترین سهم را در بررسی به خود اختصاص داده است از قرار زیر است:

1- معرفی ایران به‌عنوان کشوری با نظام قبیله‌ای و میلیتاریزه و تفاوت قائل‌شدن بین دیکتاتوری مطلق و قانونمند.

2- اشاره به فقدان تجربه‌پذیری از تاریخ گذشته و برخورد منطقی با گذشته؛ به این دلیل‌که همیشه ویژگی مسئولیت‌ناپذیری خود را به دست‌های نامرئی می‌سپارد.

3- عدم تمایز بین قوانین طبیعی و قوانین اجتماعی در نظام قبیله‌ای و لایتغیربودن قوانین اجتماعی و عدم اصلاح قوانین و خرافه‌گرایی.

4- جبرگرایی و تکیه‌ بیش از حد بر سرنوشت و تقدیر، ضمنِ داشتن روحیه‌ قضا و قدری به‌عنوان عاملی تاثیرگذار بر بیشتر‌ معادله‌های زندگی که با ترک مسئولیت، تعقل و یأس ناشی از آن همراه است.

5- فقدان نهادهای تحدید کننده‌ قدرت در نظام‌های سیاسی که منجر به پرورش ناگزیر دیکتاتوری می‌شود.

6- تمایز بین «مبارزه در رژیم» و «مبارزه با رژیم» که ثمره‌ اولی، حکومت‌هایی است با قدرت محدود و حاصل دومی، شخصی‌شدن قدرت و حرکت ساختار از قدرت به فساد است.

7- بررسی عامل رهبری به‌عنوان یک کنش جمعی، نه شخصی.

8- معرفی جامعه به‌عنوان مجموعه‌ای از کنش‌ها و واکنش‌ها که مطابق الگوهای رفتار اجتماعی و به‌مرور شکل می‌گیرد.

9- بیان ویژگی‌های سپاهی‌گری در نظام سیاسی ایران که از ساختار قبیله‌ای برخوردار است.

10- فقدان ساز و کار مناسب در سلسله مراتب ساختار سیاسی در ایران که هرج و مرج‌طلبی و ناامنی ازمشخصه‌های بارز آن است.

11- بررسی نقش موبدان و قشر قدرتمند مذهبی در ساختار قدرت.

12- معرفی عامل زور به‌عنوان تنها عامل مؤثر در حکومت.

13- نقش نظریه‌پردازان سیاسی در ایجاد حکومت مطلقه.

14- بررسی علل غارت و مصادره و تقسیم‌بندی پدیده‌ تاراج‌گری به دو دسته‌ غارت دولتی و مردمی که بخش لاینفک ساختار قبیله‌ای در جامعه‌ ماست و تاثیرهای زیان‌بخش آن در جامعه.

15- اشاره به همکاری رجال ایرانی با بیگانگان و عدم استقامت و تسلیم پذیری مردم در برابر آنان.

16- عدم معرفی جرم به‌عنوان یک پدیده‌ اجتماعی و برخورد فردی و انتقام‌جویانه با پدیده جرم در جوامع قبیله‌ای.

17- بررسی نظام قضایی و نظام حقوقی در ساختار دیکتاتوری.

18- در نهایت تحلیل زندگی خانقاهی صوفیان و تأثیر آنان بر جامعه.

نویسنده : پرند احراری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا