پزشکی و سلامت

نسکافه؛روزی چند فنجان؟

دو بحث کلی و مهم در مورد مصرف روزانه خوراکی‌های حاوی کافئین مانند نسکافه و قهوه مطرح است؛ بحث اول مربوط به پوکی استخوان ناشی از مصرف این نوشیدنی‌ها می‌شود و بحث دوم هم به اضافه‌وزن ناشی از مصرف آنها مربوط است.
در ادامه و به تفکیک به بررسی این دو مورد می‌پردازیم. مصرف نوشیدنی‌هایی مانند نسکافه می‌تواند شانس ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد پس اگر عادت دارید روزی چند فنجان نسکافه برای رفع خستگی‌ بنوشید، باید تا جایی که می‌توانید بیشتر شیر بخورید و حتی به نسکافه‌تان شیر اضافه کنید.

به‌طور كلی مصرف حداقل 3 واحد شیر و لبنیات به افرادی که عادت به مصرف روزانه و زیاد نسکافه دارند، توصیه می‌شود. نکته نگران‌كننده دیگر در مورد مصرف بی‌رویه نسکافه، این است که گروهی از مردم عادت دارند نسکافه را کاملا شیرین بنوشند یا علاقه به مصرف نسکافه‌های آماده یا همان پودرهای کافی‌میکس موجود در بازار که سرشار از شکر هستند، دارند. در هر دو صورت، افزایش شکر در رژیم غذایی علاوه بر اینکه باعث ایجاد مشکلات متابولیکی می‌شود، می‌تواند ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی را هم در دنیای ماشینی امروز که تحرک آدم‌ها بسیار کم شده است، در پی داشته‌باشند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود که تاحد امکان، سهم شکر موجود در یک فنجان نسکافه را به حداقل ممکن برسانید. البته استفاده متعادل از شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند جلوی افزایش کالری دریافتی را بگیرد.

اگر ذائقه‌تان طعم‌های نسبتا تلخ را می‌پسندد، به‌جای خرید پودرهای نسکافه معمولی و سرشار از شکر، انواع کم‌کالری آنها که فاقد شکر هستند و عبارت «Sugar free» روی بسته‌بندی آنها درج شده است، تهیه كنید. اگر می‌توانید به‌جای خرید پودرهای آماده نسکافه، خودتان در خانه یا محل کار با استفاده از کمی پودر نسکافه، شیر و آب‌جوش، یک فنجان نسکافه تهیه کنید و در نهایت اینکه اصل تعادل را در رژیم غذایی‌تان فراموش نکنید. در یک رژیم غذایی سالم، تمام خوراکی‌ها جای دارند و در مصرف یک ماده غذایی، افراط نمی‌شود. شما می‌توانید برای رفع خستگی، به‌جای نوشیدن چند فنجان نسکافه در طول روز، شیر، آبمیوه‌های طبیعی، آب و دمنوش‌های گیاهی بنوشید.
منبع:‌ هفته نامه سلامت

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا