فرهنگ و هنر

نامه تهمینه میلانی به گلشیفته فراهانی؟

در هفته‌های اخیر مطالبی از قول تهمینه میلانی با عنوان «نامه‌یی به دخترم گلشیفته فراهانی» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که این کارگردان سینما ضمن تکذیب این نامه گفت: نگارش این نامه از طرف من به هیچ عنوان صحت ندارد.

روزنامه اعتماد: روز گذشته احضاریه‌یی از دادسرای فرهنگ و رسانه به دست تهمینه میلانی، نویسنده و کارگردان سینما رسید. در این احضاریه آمده بود او به دلیل انتشار فیلمنامه «شهرزاد» باید ظرف سه روز خودش را به دادسرای فرهنگ و رسانه برساند.

تهمینه میلانی  درباره این احضاریه گفت: وقتی فیلمنامه «شهرزاد زن هزار و یک شب» را با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر کردم، به خاطر متن باشکوه و حماسی آن که حاصل سه سال از عمرم است، منتظر تشویق و تقدیر بودم، اما متاسفانه روز گذشته احضاریه‌یی به دست من رسید که از دیدن آن دچار شوک شدم. در این احضاریه اعلام شده بود من با این کتاب که توسط انتشارات کتابسرا منتشر شده به تبلیغ علیه نظام پرداخته‌ام.

این اتهام اخیر یکی از چهار اتهامی است که در سال ٨١ نیز به تهمینه میلانی نسبت داده شده بود و با اینکه این کارگردان ١٢ سال پیش نیز تجربه مشابهی درباره فیلم «نیمه‌پنهان» داشته با اظهار تعجب درباره این اتهام افزود: این کتاب تمام مراحل قانونی را برای انتشار طی کرده و در تابستان سال ۹۳ منتشر شده است. من امیدوار بودم که روزی بتوانم فیلمنامه «شهرزاد» را بسازم و حتی به بنیاد سینمایی فارابی هم پیشنهاد کردم از آن به عنوان یک اثر فاخر حمایت کند؛ چون معتقدم فیلمنامه «شهرزاد» حتی قابلیت این را دارد که به عنوان یک سریال بین‌المللی مقابل دوربین برود.

نامه تهمینه میلانی به گلشیفته فراهانی؟

این فیلمنامه روایت حماسی بانویی را نقل می‌کند که چگونه با درایت، خرد و هنر به مقابله با خشونت و خونریزی می‌پردازد. من فیلمنامه «شهرزاد» را با الهام از داستان «هزار و یک شب» و «تلخون» صمد بهرنگی نوشتم و خوشحال بودم که در دولت تدبیر و امید، این کار پس از سال‌ها توانسته مجوز بگیرد و عرضه شود.»

ایوبی معتقد است این احضاریه یک سوءتفاهم است

تهمینه میلانی که به محض دریافت احضاریه از دادگاه رسانه، حجت‌الله ایوبی، معاون سینمایی وزارت ارشاد را در جریان این اتفاق قرار داده‌است، گفت: «وقتی احضاریه به دستم رسید فکر کردم که با آقای ایوبی درباره این موضوع مشورت کنم. خوشبختانه ایشان هم ضمن ابراز همدردی با من قول دادند که از هر کمکی که در توان معاونت سینمایی برای حل این مساله باشد، دریغ نخواهد کرد و تاکید کرد مشکلاتی که برای فیلمنامه «شهرزاد» پیش آمده سوء‌تفاهمی بیش نیست و به زودی حل خواهد شد. تهمینه میلانی ضمن ابراز خوشحالی از همدلی ایوبی به عنوان یک مقام مسوول سینمایی گفت: «خوشحالم که با وجود همه این مشکلاتی که بر سر راه فیلمسازان وجود دارد، حداقل مسوولان وزارت ارشاد و معاونان فرهنگی دولت آقای روحانی، با ما همدلی می‌کنند و همین برای ما مایه دلگرمی است.»

تهیه‌کنندگان ترک دنبال ساخت شهرزاد هستند

تهمینه میلانی که فیلمنامه «شهرزاد»ش به زبان ترکی و انگلیسی نیز ترجمه شده، می‌گوید: خوشبختانه این فیلمنامه وقتی به دو زبان ترجمه شد، از طریق مسوول فرهنگی آنکارا در اختیار یک تهیه‌کننده اهل ترکیه به نام «… زینب» قرار گرفت تا در صورت توافق در قالب یک اثر مشترک فرهنگی بین ایران و ترکیه تهیه شود. این تهیه‌کننده معتبر پیش از این فیلم‌های فیلمساز برجسته ترکیه، نوری بیگله جیلان را تهیه کرده و در مجامع سینمایی جهان بسیار شناخته شده است اما من فعلا دست نگه داشته‌ام با جلب نظر مسوولان جدید بنیاد سینمایی با تامل بیشتری به این پیشنهاد پاسخ بدهم.

پنج سال از زندگی‌ام گرفتار دادگاه‌ها بودم

تهمینه میلانی ١٢ سال پیش یعنی درست در سال ۱۳٨١ که روزنامه‌های اصلاح‌طلب یکی پس از دیگری توقیف می‌شدند به خاطر ساخت فیلم «نیمه‌پنهان» در حالی که این فیلم بر پرده سینماها بود، دستگیر شد. میلانی در پاسخ به این سوال که پیش از این نیز او را با اتهاماتی مشابه به خاطر ساخت فیلم «نیمه‌پنهان» راهی زندان کردند به «اعتماد» گفت: متاسفانه در آن سال من برای فیلمی به زندان افتادم و پنچ سال گرفتار دادگاه‌ها شدم که هم پروانه ساخت داشت و هم پروانه نمایش.

آنها مرا متهم به «اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا، همکاری با گروه‌های معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثارهنری» کردند و بعد از دستگیری، چهار روز را در انفرادی و چهار روز را در بند عمومی زندان اوین به سر بردم. میلانی درباره سرنوشت آن پرونده گفت: «قاضی آن پرونده بعد از پنج سال اعلام کرد که مدارک کافی برای اتهامات وجود ندارد و من تبرئه شدم.»

«نیمه‌پنهان» فیلمی بود که تهمینه میلانی آن را با اقتباسی آزاد از رمان فریده گلبو با عنوان «بعد از عشق» ساخته بود. این فیلم درباره زنی به نام فرشته است که در آستانه رسیدگی همسرش، در مقام نماینده ریاست‌جمهوری، به پرونده قضایی یک زن محکوم به اعدام، دفترچه خاطراتش را به او می‌دهد. خسرو در دفتر می‌خواند که فرشته که در سال‌های ۵۸-۵۹ دانشجو بوده، جذب گروه‌های سیاسی چپ شده و به عنوان هوادار فعالیت کرده است.

هیچ نامه‌یی به گلشیفته فراهانی ننوشتم

همچنین در هفته‌های اخیر مطالبی از قول تهمینه میلانی با عنوان «نامه‌یی به دخترم گلشیفته فراهانی» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که این کارگردان سینما ضمن تکذیب این نامه گفت: نگارش این نامه از طرف من به هیچ عنوان صحت ندارد. این مطلب و مطالب مشابه آن برای ترور شخصیت فرهنگی و هنری من منتشر می‌شود و کاملا مشخص است که عده‌یی دنبال خراب کردن من هستند.

کارگردان «سوپراستار» ادامه داد: «کسانی که من را می‌شناسند متوجه می‌شوند که این نامه لحن و ادبیات من را ندارد. من هرگز در هیچ نوشته‌یی با لحن دستوری و تحکمی با کسی حرف نمی‌زنم». او سپس افزود: «قضاوت کردن کار هر کسی نیست و من به خودم اجازه نمی‌دهم درباره رفتار و زندگی کسی داوری کنم.»

اعتیاد زنان، سوژه بعدی فیلم میلانی

تهمینه میلانی این روزها مشغولیت‌های دیگری هم دارد، هم فیلمنامه می‌نویسد، هم پژوهش می‌کند و هم چند پروژه معماری و عمرانی در دست دارد. او در پاسخ به اینکه موضوع فیلم تازه‌اش چیست، گفت: « امیدوارم با حل شدن مسائل پیش روی تولید فیلمنامه «تنهایی پرهیاهو» که موضوعی ملی- میهنی دارد ساخت آن را در جنوب کشور و با بازیگرانی اهل همین منطقه شروع کنیم.

تهمینه میلانی که بسیاری بی‌شک با شنیدن نامش به یاد آثاری می‌افتند که تم اصلی آنها مسائل «زنان» است، ادامه داد: «سوژه‌یی که این روزها ذهنم را درگیر کرده، اعتیاد زنان و دلایل بالا بودن آمار اعتیاد در میان آنهاست. در حال حاضر نیز مشغول بررسی، پژوهش و نگارش فیلمنامه‌یی درباره این موضوع هستم که چه اتفاقی افتاده که اعتیاد که روزگاری گریبانگیر طبقات ضعیف اقتصادی در کشور بود، این روزها همه طبقات اقتصادی و فرهنگی جامعه، علی‌الخصوص قشر مرفه را درگیر کرده است.»

میلانی پس از پایان این پژوهش‌ها و مطالعات، قصد دارد روایت جدیدی از این معضل اجتماعی در جامعه امروز ایران در قالب یک فیلمنامه جلوی دوربین ببرد. او درباره انگیزه نگارش این فیلمنامه افزود: «سال گذشته در دیداری با وزیر محترم کشور که در خانه سینما برگزار شد من با آمار و تصاویری درباره اعتیاد زنان روبه‌رو شدم که بسیار متاثرم کرد و همان لحظه تصمیم گرفتم با توجه با حاد شدن این معضل اجتماعی روی آن تمرکز کنم و فیلمی داستانی با این موضوع بسازم.»

مردم پشتیبان واقعی من هستند

آخرین فیلمی که از تهمینه میلانی روی پرده سینماهای ایران رفت، «آتش‌بس٢» نام داشت که توانست فروش بسیار خوبی داشته باشد. میلانی درباره این فیلم به اعتماد گفت: «همان‌طور که می‌دانید «آتش‌بس٢» به نسبت فیلم‌های دیگر، تبلیغات بسیار محدودی داشت اما با وجود این توانست با استقبال مردم روبه‌رو شود و به فروش پنج میلیاردی نزدیک شود. من از مردم بابت حمایت‌شان از آثارم سپاسگزارم و بسیار خوشحالم که اگر حمایت‌های دیگر ندارم اما پشتیبانی مردم همیشه همراه من بوده است. اگرچه انگار قرار نیست هیچ خوشحالی‌ای در اینجا پایدار باشد و اتفاقات اخیر لذت این شیرینی را از من گرفت.»

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا