پزشکی و سلامت

میوه های همه فن حریف را بشناسید

میوه‌ها نه تنها خوشمزه هستند ،بلکه ضمن دارا بودن ارزش غذایی بالا به دلیل داشتن خواص دارویی نهفته، بدن ما را در برابر بیماری‌ها مصون نگه می‌دارند

جام جم سرا:تغذیه هزاران ساله انسان‌ها از میوه‌ها در واقع ساختار ژنتیکی آنها را به گونه‌ای تغییر داده که بدن انسان نیاز همیشگی به تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی از این خوردنی‌های لذتبخش را احساس می‌کند.

در این نوشتار به نقل از پایگاه اینترنتی «گرین مدانیفو» به برخی از میوه‌های مقوی که دارای خواص درمانی شگفت‌انگیز و شفابخش هستند اشاره شده که به قرار زیر است:

گریپ‌فروت، عفونت‌زدا

مصرف پنج تا شش هسته گریپ فروت هر هشت ساعت یک بار و به مدت دو هفته تاثیر شگرفی در رفع عفونت مجاری ادراری دارد.

آناناس، ضد سرطان

اثرات ضدسرطان آنزیم «بروملین» که از آناناس استخراج می‌شود در نمونه‌های حیوانی بیش از داروی شیمی‌درمانی «فلورو راسیل 5» اعلام شده است.

هندوانه، ضد فشارخون

هندوانه حاوی اسیدهای آمینه‌ای نظیر «ال سیترولین» است که به رگ‌های خونی کمک می‌کنند تا به طور طبیعی منبسط شوند و بدین ترتیب فشارخون کاهش یابد.

گیلاس، ضد درد و التهاب

ترکیبات موجود در گیلاس موسوم به «آنتروسیانین»‌ها تاثیری مشابه داروهای ضدالتهابی در کاهش درد و التهاب دارند.

لیمو، سنگ‌شکن کلیه

آبلیمودرمانی به عنوان یک جایگزین درمانی مناسب برای مبتلایان به سنگ کلیه محسوب می‌شود.

پاپایا، درمان جراحات پوستی

از پاپایا در جامائیکا در طب سنتی استفاده می‌شده اما نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که استفاده موضعی از پاپایای نارس روی جراحات مزمن پوستی در 72 درصد از موارد نتایج مثبت و شفابخش به همراه دارد.

انار، منبع هورمونی

انار را می‌توان به عنوان یک «تخمدان میوه‌ای» در نظر گرفت که محتوی استروژن قوی گیاهی است و در عین حال موجب تکثیر نامنظم و بی‌رویه سلول‌ها نمی‌شود. این میوه می‌تواند عملکرد مشابه تخمدان‌ها در حفظ سلامت هورمونی زنان داشته باشد.

کیوی، ضد کلسترول

در یک مطالعه آشکار شد مصرف کیوی به همراه زالزالک اثری به مراتب قوی‌تر از داروی «سیمواستاتین» در کاهش کلسترول موش‌های آزمایشگاهی داشته که تغذیه پرکلسترولی داشتند.

«کرنبری»، ضد تکرر ادرار

ترکیبات حاصل از «کرنبری» در عین حال که اثراتی مشابه داروی «تریمتوپریم» در درمان تکرار ادرار در زنان سالخورده دارند، خطر بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی و یا عفونت‌های شدید و قارچی را نیز افزایش نمی‌دهد.

آقطی سیاه، ضد آنفلوآنزا

از آقطی سیاه از زمان باستان به عنوان درمان طبیعی آنفلوآنزا استفاده می‌شده است. مطالعات جدید نشان می‌دهد که این میوه حاوی ترکیبات فلاونوئیدی است که اثرات درمانی آن مشابه داروی «تامی فلو» در مقابله با آنفلوآنزای H1N1 است.

نارگیل، ضد زخم معده

آب و شیر نارگیل اثر داروهای التهاب‌زا را که سبب تحلیل رفتن مخاط معده می‌شود، کاهش می‌دهد.

پلانتین، ضد اسهال

از دیرباز در طب سنتی از «پلانتین» که میوه‌ای موز مانند و بومی مناطق حاره‌ای جزایر کارائیب است برای درمان اسهال استفاده می‌شده اما مطالعات پزشکی به تازگی ارزش این میوه را در تنظیم رژیم غذایی کودکان مبتلا به اسهال مزمن نشان می‌دهد. این اثرات مرتبط با طول دوره بیماری، جبران کاهش وزن و هزینه هستند.

توت فرنگی،‌ داروی قلب

امروزه مشخص شده که بسیاری از میوه‌های سرخ رنگ و انواع توت برای سلامت قلب مفید هستند اما این میوه از نظر خواصش برای سلامت قلب و عروق در خط مقدم است. عصاره این میوه سبب آرامشِ جداره داخلی رگ‌ها می‌شود که از فشارخون بالا و همینطور خستگی عضلات قلب بر اثر تپش زیاد جلوگیری می‌کند. پودر توت فرنگی همچنین در زنان مبتلا به سندرم متابولیک، میزان فشار اکسیدیته و تصلب شرائین را کاهش می‌دهد.(ایسنا)

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا