پزشکی و سلامت

مکمل‌هایی که کورتون به بدن فرد وارد می‌کنند

باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

 

مکمل‌های نیروزا حاوی مقدار زیادی کورتون هورمون و پروتئین هستند که بدن افراد به آنها نیاز ندارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ جوانان در فصل تابستان به باشگاههای ورزشی روی می‌آورند و این افراد برای رسیدن سریع به نتیجه مطلوب از مکمل‌های انرژی زا استفاده می‌کنند. مکمل‌هایی که مصرف آن آثار ناخوشایندی را بر بدن فرد باقی می‌گذارد.

 

ایرج خسرو نیا رئیس جامعه متخصصین داخلی درباره مضرات مصرف مکمل‌های نیروزا می‌گوید: مکمل‌های نیروزا بر روی بدن افراد تاثیر می‌گذارد و آسیب‌هایی را به کبد و کلیه افراد مصرف کننده این مواد وارد می‌کند. به همین دلیل به جوانان توصیه می‌شود که به هیچ عنوان از این مواد استفاده نکنند.

 

وی افزود: مکمل‌های نیروزا حاوی مقداری کورتون، هورمون و پروتئین هستند که بدن افراد به آنها نیازی ندارد وجود این مواد در مکمل‌های نیروزا سبب آسیب به بدن افراد می‌شود به همین دلیل مصرف مکمل‌های نیروزا ممنوع است.

 

توزیع مکمل‌های نیروزا در باشگاه‌های ورزشی

رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن دارو سازان ایران درباره مکمل‌های نیروزا اظهار می‌کند: مکمل‌های نیروزا به طور معمول در باشگاههای ورزشی برای ورزشکاران تجویز و توزیع می‌شود و پزشک باشگاه ورزشی این تجویز را انجام می‌دهد.

 

مکمل‌هایی متفاوت با مکمل‌های نیروزا در بازار وجود دارد که اثرات منفی بر روی بدن نمی‌گذارد این مکمل‌ها که همان مکمل‌های غذایی هستند که پزشکان در خصوص این مکمل‌ها نیز توصیه‌هایی دارند.

 

ایرج خسرو نیا رئیس جامعه متخصصین داخلی در این باره تصریح می‌کند: مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها نیز باید با تجویز پزشک باشد و فرد نمی‌تواند خود سرانه از این مکمل‌ها استفاده کند.

 

مکمل‌های غذایی تا چه اندازه در داروخانه‌ها وجود دارد

مژدهی آذر در این خصوص می‌گوید: به طور معمول داروهای مکمل در دسته ویتامین‌ها قرار دارند و جز داروهای بدون نسخه داروخانه‌ها محسوب می‌شوند به همین دلیل مردم می‌توانند از این مکمل‌ها استفاده کنند این مسئله در کشورهای خارجی نیز وجود دارد در این کشورها نیز مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها بدون نسخه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 

رئیس انجمن دارو‌سازان تصریح کرد: مکمل‌های غذایی موجود در داروخانه‌ها مانند سایر داروهای خارجی، دارای طرح شبنم و تاییدیه وزارت بهداشت است به همین دلیل نگرانی از بابت مصرف این مکمل‌ها وجود ندارد. با همه موانعی که در سر راه مصرف مکمل‌های تغذیه و ویتامین‌ها وجود ندارد مصرف آن ضرری برای بدن نخواهد داشت اما باز هم پزشکان متخصص مصرف آن را بدون نظر پزشک توصیه نمی‌کنند با این حال چگونه می توان به راحتی به مصرف مکمل‌های نیروزا تن داد. مکمل‌هایی که مشکلات زیادی را برای بدن فرد ایجاد می‌کند.

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا