اجتماعی

مواد مخدر شیشه چیست و چگونه ساخته میشود؟شیشه مخدر

مواد مخدر شیشه چیست و چگونه ساخته میشود؟شیشه مخدر

مواد مخدر شیشه چیست و چگونه ساخته میشود؟شیشه مخدر

سوء مصرف شیشه،منجر به تحریک سلول های مغز می شود؛ شخصی که به سوء مصرف شیشه روی می آورد، در ابتدا حالات بسیار خوبی را تجربه می کند، اما در ادامه دچار توهم های شدیدی می شود که او را به ورطه نابودی خواهد کشید. در سیستم اعصاب مرکزی، سلول ها یا رشته های عصبی به صورت مستقیم به هم متصل نیستند. بلکه بین انتهای سلول قبلی با ابتدای سلول بعدی، فضای بسیار کوچکی وجود دارد که به این فضا در اصطلاح پزشکی سیناپس می گویند.

مواد مخدر شیشه چیست و چگونه ساخته میشود؟شیشه مخدر

 برای اینکه یک سلول عصبی بتواند پیامی را به سلول دیگر انتقال دهد، باید از انتهای خود ماده ای به داخل این فضای کوچک ترشح کند.( به این ماده در اصطلاح پزشکی نوروترنسمیتر می گویند) این ماده بر روی گیرنده هایی که در ابتدای سلول بعدی قرار دارند، می نشیند و به این ترتیب پیام منتقل می شود،در سیستم عصبی نوروترنسمیترهای زیادی وجود دارند که ترشح هرکدام منجر به علایم خاصی می‌شود.

مواد مخدر شیشه چیست و چگونه ساخته میشود؟شیشه مخدر

دوپامین و سروتونین، دو نوروترنسمیتری عمده ای هستند که سوء مصرف شیشه یا مواد محرک، باعث افزایش ترشح آنها در مغز می شود و اختلال در نسبت ترشح آنها در ایجاد بیماری هایی مانند افسردگی یا دوقطبی شدن، نقش اساسی بازی می کند.

مواد مخدر شیشه چیست و چگونه ساخته میشود؟شیشه مخدر

و اما داستان شیشه
شیشه ای که در حال حاضر در بازار قاچاق مواد محرک ایران وجود دارد، بیشتر به صورت کریستال های ریز ( مانند شکر) است که در تکه های کوچک یک لوله پلاستیکی (نی نوشابه) جاسازی شده و سر و ته آن بسته می شود، این ماده به شکل های دیگری از جمله بلورهای شفاف و تیز و…. نیز عرضه می شود.
قاچاقچیان مواد با این شعار که “شیشه حاوی مورفین نیست،پس اعتیاد آور نیست” مصرف آن را تبلیغ می کنند و متاسفانه بسیاری از افراد ناآگاه، خواسته یا ناخواسته در دام این ماده محرک گرفتار می شوند.

مواد مخدر شیشه چیست و چگونه ساخته میشود؟شیشه مخدر

واقعیت این است که شیشه یک ماده محرک بسیار اعتیاد آور است؛ به طوری‌که در بسیاری از مقالات پزشکی، قدرت اعتیادزایی آن را بیشتر از مواد محرکی مانند کوکائین می‌دانند. به خاطر داشته باشیم که در حال حاضر درمان اعتیاد به شیشه و مواد محرک، مشکل ترین درمان در زمینه درمان سوءمصرف مواد است. این ماده به چهار صورت کشیدنی، استفاده از طریق بینی، خوردنی یا تزریق ممکن است مورد سوء مصرف قرار گیرد. برای کشیدن آن از پایپی شیشه ای که مخصوص این کار است، لامپ، چراغ خودرو و …. استفاده می کنند.
شیشه از ترکیبات آمفتامین یا مت آمفتامین در آزمایشگاه های غیر قانونی ساخته می‌شود، قرص اکستاسی نیز از ترکیبات همین مواد است، شیشه در حقیقت هیدروکلراید مت آمفتامین است که علاوه بر شیشه به آن آیس یا کریستال هم گفته می شود، البته در استان های شرقی کشور به کراک هم کریستال می گویند.
سوء مصرف شیشه، ترشح دوپامین، سروتونین و نور اپی نفرین را در سیناپس‌های عصبی در مغز به شدت افزاش می دهد و منجر به تحریک سلول های مغز می شود و شخصی که به سوء مصرف شیشه روی می‌آورد ،در ابتدا حالات بسیار خوبی را تجربه می کند.

عوارض مصرف شیشه

در ابتدا سوء مصرف شیشه باعث می شود که تجربه های لذت بخش با شدت بیشتری احساس شوند، فرضا اگر شما از شنیدن یک موسیقی لذت می برید و محو آن می شوید، شخصی که ماده محرک استفاده کرده، بر روی نت های آن موسیقی پا می‌گذارد و همراه با آن به پرواز در می آید!
قدرت تمرکز و اعتماد به نفس در چنین فردی به شدت بالا می رود، خطر را از خود دور می داند. ( به قول معروف دل و جرئتش زیاد می شو د)حال تصور کنید چنین فردی در حال رانندگی چه وضعیتی خواهد داشت! به خاطر جرئت زیاد، فاصله ایمن را در نظر نمی گیرد. با سرعت زیاد از یک وجب جا سبقت گرفته، جاده را تبدیل به محیط خطرناکی برای خود و دیگران می کند. معمولا این افراد توسط پلیس دستگیر می‌شوند، اگر هم تصادف کنند، تصادف های مرگباری خواهند داشت.
بسیار مهربان و صمیمی می شوند، خلاقیتشان زیاد می شود، شخصی که تا دیروز نمی توانست یک خط شعر حفظ کند، شاعر می شود و شعر می گوید. بسیار دست و دلباز می شوند؛ به طوری که به راحتی می‌توان از آنها پول یا چک گرفت! پس احتمال سوء استفاده مالی از این افراد وجود دارد. در ابتدا حتی ممکن است وضعیت اقتصادی این افراد بهتر شود. این درست مانند آن است که بیمار وامی با بهره زیاد به خودش می دهد و احساس می کند ثروتمند شده ولی وقتی این وام را پس می دهد، به شدت فقیر و بی‌چیز می شود. مصرف حتی مقدار کم شیشه، منجر به بی خوابی می شود، شب تا صبح نمی خوابد، دائم در حال عوض کردن کانال تلویزیون یا گوش کردن موسیقی است، بی قرار می شود و یک جا دوام نمی آورد، اشتها به شدت کاهش پیدا می کند.یکی از مواردی که اطرافیان به شخص مشکوک می‌شوند، کاهش وزن شدید و کم خوابی است.
با مصرف زیاد،تنفس و ضربان قلب افزایش یافته، تپش قلب پیدا می کنند، فشار خون و دمای بدنشان بالا می رود و احساس گرما می کنند؛ پس زیاد آب می خورند، ضربان قلب نامنظم می شود، به شدت تحریک پذیر و پرخاشگر می شوند و ممکن است دست به هر خشونتی بزنند. اضطراب، گیجی، لرزش اندام ها، تشنج و در نهایت ایست قلبی و مرگ هم از دیگر عوارض سوء مصرف شیشه است.
سوء مصرف طولانی مدت شیشه، منجر به ایجاد بدبینی شدید، خشونت، کاهش شدید حافظه، توهم های شنوایی و بینایی، سایکوز (جنون آنی ) و بسیاری اختلالات عصبی دیگر و در نهایت مرگ می شود. اینها توهم‌های جالبی هم دارند. ممکن است رنگ ها را بشنوند و صداها را ببینند!

عدم تمایل به درمان

متاسفانه شیشه شخص را در وضعیتی قرار می دهد که تمایل به درمان ندارد و شاید این مصیبت بارترین تاثیر شیشه بر مغز باشد که درمان و پیگیری این افراد را مشکل کرده است.
به علت ترشح زیاد نوروترنسمیتر ها، بعداز اندک زمانی انتهای اعصاب مغز تحلیل رفته و مغز نمی تواند روند طبیعی خود را داشته باشد و بیمار نه اینکه علایم خوبی تجربه نمی‌کند، بلکه فقط به خاطر ترس از عوارض ترک شیشه که مربوط به کارکرد ضعیف مغز است، اقدام به سوء مصرف آن می کند. به خاطر داشته باشیم که اعتیاد به مواد در هر نوع آن که باشد، در ابتدا با تجربه های بسیار لذت بخشی همراه است؛ به صورتی که شخص اعتقاد پیدا می کند که می تواند به صورت کنترل شده، مواد را مورد سوء مصرف قرار داده و از تجربه های لذت بخش آن برخوردار شود، غافل از اینکه ثابت شده که مصرف حتی مقدار کم مواد مخدر یا محرک، ساختمان مغز و کارکرد آن را به طور هم زمان تغییر می‌دهد که صحبت در مورد آن از حوصله این بحث خارج است.
همچنان که گفته شد، در حال حاضر درمان مواد محرک از جمله شیشه، از مشکل ترین درمان های سوء مصرف مواد است که توسط یک تیم مجرب صورت می گیرد. برای درمان، بر اساس مدت، مقدار، نوع و روش مصرف ممکن است فرد نیاز به درمان دارویی یا به صورت بستری و یا به صورت سرپایی داشته باشد. بعد از آن اختلالات روانپزشکی بیمار باید توسط روانپزشک آشنا به درمان سوء مصرف مواد، مورد بررسی و درمان قرار گیرد و به دنبال آن یا هم زمان آموزش خانواده، آموزش مهارت های بهبودی اولیه و پیشگیری از بازگشت و رفتار درمانی انجام شود.
مواد مخدر شیشه چیست و چگونه ساخته میشود؟شیشه مخدر
یلدا توکلی – دفتر روزنامه نسل فردا

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    نمیدونم الان باید بگم شبتون بخیر یا بهتر بگم صبحتون بخیر
    مواد مخدر شیشه اولین چیزی که از آدم میگیره احساسش هست تمام احساسات فرد مورد نظر رو سرکوب میکنه وکسی هم احساس نداشته باشه خدا میدونه……………………………….
    بنده ۳۴ سالمه وتقریبا ۱۵ ساله دقیقا از زمان ظهورش دارم مصرف میکنم وتنها به امید اینکه یه روز یه کی یه اتفاقی یه جرقه ای …….کمکم کنه رها بشووووووووم

  2. مخاطب گرامی با سلام و احترام.
    ضمن تشکر از دقت نظر جنابعالی و حسن نظر به این مجله، خواهشمند است موارد خطایی که در متن می فرمایید وجود دارد را ارسال فرمایید تا پس از بررسی در صورت صحت، نسبت به رفع مشکلات متن اقدام شود.
    با احترام
    تحریریه مجله اینترنتی زندگی سالم

  3. لعنت به همون کسی که اینو درست میکنه و جونارو بدبخت میکنه اقا کسی که درست میکنی خوشت میاد کسی به دادش خودتم همچین چیزی بده یا کسی به پدرت بده بعد بد بخت بشی اقا گدایی کن ولی دزدی یا خلاف نباید کرد عیبی نداره اون دنیا میبینمتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا