پزشکی و سلامت

مواد غذایی که عفونت سینوس ها را کاهش می دهد

موادغذایی سبزیجات و میوه هاسینوس ها کیسه های نسبتاً کوچکی در جمجمه، پیشانی، اطراف چشم و بینی است و عملکرد اصلی آن ترشح مخاط است. این مخاط قسمت داخل بینی را گرم و مرطوب می کند و گرد و خاک هوا را به تله می اندازد.

اگر دچار عفونت سینوس شده اید و این علایم پس از یک هفته ادامه داشت، دچار عفونت باکتریایی شده اید که به درمان نیاز دارد. هر چند برای سینوزیت روش درمان متعددی وجود دارد، اما بسیاری از بیماران ترجیح می دهند که از روش های طبیعی استفاده کنند. غذایی که می خوریم می تواند تأثیر چشمگیری روی وضعیت سینوس ها داشته باشد.

گرفتگی سینوس ها زمانی رخ می دهد که سینوس و حفره بینی دچار التهاب شود و یا بر اثر باکتری یا قارچ مخاط آن غلیظ شود.برخی غذاها به عنوان اکسپکتورانت (خلط آور) عمل می کند و ترشح بینی را رقیق می کند. در این مطلب به مواد غذایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و دارای خاصیت قوی ضدباکتریایی و ضد قارچی است و غذاهایی که خاصیت ضد التهابی دارد و گرفتگی سینوس ها را کاهش می دهد، اشاره شده است.

سیر: خاصیت طبیعی ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد از این رو عفونت را دور نگه می دارد. افزودن سیر به برنامه غذایی به بدن کمک می کند تا با عفونت سینوس ها مقابله کند.

سرکه سیب: حاوی پتاسیم است که تولید مخاط را کاهش می دهد. به علت طعم خاصی که دارد، بهتر است یک قاشق مرباخوری سرکه را در یک لیوان آب مخلوط و مصرف کنید.

ماست: یکی از بهترین موادغذایی برای مقابله با سینوزیت ماست است. ماست حاوی پروبیوتیک است که باکتری مفید محسوب می شود. این باکتری های مفید احتمال بروز حساسیت را که باعث شدت یافتن علایم سینوزیت می شود، کاهش می دهد.

ترب کوهی: طعم تند آن باعث ریزش اشک و افزایش تولید بزاق دهان می شود.

سوپ مرغ: سوپ داغ با رقیق کردن مخاط، سینوس ها را پاک سازی می کند. علاوه بر آن سوپ مرغ به عنوان آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت عمل می کند.

ویتامین C: مواد غذایی غنی از ویتامین C، آنتی هیستامین طبیعی است. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و عفونت بر اثر سینوزیت را کاهش می دهد. میوه ها و سبزی های حاوی ویتامین C که شامل توت فرنگی، پرتقال، کلم بروکلی و گوجه فرنگی است باید به طور منظم مصرف شود.

روغن اکالیپتوس: برای از بین بردن مخاط مجرای تنفسی و کاهش دادن گرفتگی مفید است. این روغن به عنوان اکسپکتورانت قوی عمل می کند تا با سینوزیت مقابله کند.

آب: افرادی که عفونت های سینوسی دارند باید جداره حفره بینی خود را مرطوب نگه دارند.

امگا ۳: اسیدهای چرب امگا۳، دارای تأثیر ضد التهابی است که ورم و گرفتگی را کاهش می دهد. مواد غذایی مفید برای رفع سینوزیت شامل سالمون، ساردین و… است.

آناناس: این میوه حاوی آنزیم هضم کننده پروتئین به نام بروملین است که خاصیت ضد التهابی دارد. مصرف بروملین موثر است زیرا مخاط و التهاب سینوس ها را کاهش می دهد.

منبع:سلامت نیوز

بیشتر: سلامت نیوز (تندرستی): تغذیه:مواد غذایی که عفونت سینوس ها را کاهش می دهد::.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا