پزشکی و سلامت

مواد غذایی برای تقویت سلامت مغز و حافظه

 

همواره تغذیه از عوامل مهم برای عملکرد همه‌ی اعضای بدن است.

پیام فرهبخش متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، عنوان کرد: سوخت اصلی مغز گلوکز یا همان قند ساده است. قندی که از تجزیه شکر و قند خوراکی به دست می‌آید به شکل ساکاروز است زمانی که قند تجزیه می‌شود که یک مولکول گلوکز و یک فروکتوز به دست می‌آید.

 

وی افزود: گلوکز مستقیم وارد خون می‌شود و به مغز می‌رسد تا بتواند سوخت اصلی سلول‌های مغز را فراهم می‌آورد. لذا ما برای حفظ سلامتی مغز خود به دریافت کربوهیدرات نیاز داریم تا گلوکز لازم به مغز برسد.اگر فرد با افت قند خون مواجه باشد دچار گیجی، ‌بدخلقی، عدم تمرکز و … می‌شود که به دلیل عدم وجود گلوکز است.بنابراین قدم اول برای سلامتی مغز، رساندن سوخت لازم است و قدم دوم برای تقویت حافظه رساندن ویتامین و املاح به مقدار مورد نیاز می‌باشد که مهم‌ترین آنها آنتی اکسیدان‌ها هستند از آنتی اکسیدان‌های محلول در چربی مثل ویتامین A و E و آنتی اکسیدان‌های محلول در آب مانند ویتامین C، می‌توان نام برد.

 

شایان ذکر است، دریافت روغن ماهی و امگا 3 برای عملکرد بهتر حافظه مؤثر است. همچنین آهن برای حفظ تمرکز و حافظه مفید می‌باشد. روی نیز می‌تواند در کمک به موارد فوق تأثیرگذار باشد.

به طور کلی درست غذا خوردن و استفاده از کلیه ویتامین‌ها و املاح در غذاهای روزانه کمک می‌کند تا ارگان‌های بدن به خصوص مغز به درستی کار کنند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا