فرهنگ و هنر

مناظره جنجالی و پر از توهین درباره تجمع خانه سینما در تلویزیون!

 

untitledمناظره جمعه شب برنامه «هفت» درباره تجمع مقابل خانه سینما در حالی برگزار شد که در طول این مناظره حسین فرح‌بخش و همایون اسعدیان بحثی بسیار پرجنجال داشتند و فرحبخش تا آنجا که توانست به سینماگران بد و بیراه گفت!!

 

 مناظره جمعه شب برنامه «هفت» درباره خانه سینما در حالی برگزار شد که در طول این مناظره حسین فرح‌بخش در سخنانی اقدامات بخشی از سینماگران (از جمله هیات مدیره خانه سینما) را با عملیات مرصاد و منافقان مقایسه، آن‌ها را به «فتنه» متهم و در سخنان دیگری یکی از سینماگران حاضر در تجمع مقابل خانه سینما را با شعبان بی‌مخ قیاس کرد. همایون اسعدیان نیز در سخنان خود اجتماع سینماگران را طبق اصل 27 قانون اساسی بدون مشکل دانست و بارها به سخنان فرح‌بخش اعتراض کرد.

 برنامه هفت جمعه شب (28 تیرماه)، مناظره‌ای را با حضور حسین فرح‌بخش به‌نمایندگی از طیف خانه اصناف سینمای ایران و همایون اسعدیان به نمایندگی از طیف خانه سینما ترتیب داده بود که ماحصل آن بیان سخنانی شد که محمود گبرلو – مجری برنامه – را چندین بار به واکنش وادار کرد و مدیر شبکه 3 هم تذکر داد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، گزیده و جملاتی از دو سوی این مناظره است و سعی شده بعضی از مطالبی که قبلا هم بارها بیان شده است، تا حد ممکن بازنشر نشود:

نسبت‌های تند به چند نفر از سینماگران و اعتراض مجری
بخش ابتدایی سخنان حسین فرح‌بخش:

× در بخش ابتدایی مناظره، فرح‌بخش یاد عملیات مرصاد و رشادت‌های رزمندگان و رذالت‌های منافقان را به‌یاد آورد و تلویحا این عملیات و اقدامات منافقان را با اقدامات جمعی از سینماگران معترض مقایسه و تشبیه کرد.

× او همچنین به تجمع پنج‌شنبه 27 تیرماه روبه‌روی ساختمان خانه سینما اشاره کرد و در سخنانش گفت: پدران ما درباره شعبان بی‌مخ برای‌مان تعریف کرده بودند اما آن را با چشم ندیده بودیم. در این تجمع پنج‌شنبه دیدیم که یک نفر با لگد به در می‌زد (او سپس نام «برزیده» کارگردان سینما به زبان آورد) و این کار شعبان بی‌مخ است!

× این آقایی که الان مدیرعامل است، در تمام نهادهای دولتی بوده است. یعنی پشت خانه سینما 30-40 نفر هستند که از رانت‌های دولتی استفاده می‌کنند و فیلم 300 میلیونی را یک میلیارد می‌گیرند و می‌سازند.

(این سخنان فرح‌بخش با اعتراض گبرلو مواجه شد و به او گفت که این ادبیات، ‌ادبیات مناسبی نیست.)

اسعدیان: انقدر تعداد اعضای صنوف در مجمع 19 تیر کم بود که تعداد اعضای هیات مدیره را کم کردند
بخش ابتدایی سخنان همایون اسعدیان:

× دستور رییس‌جمهور باعث شد که آقای شمقدری بخواهد با روش خودش خانه سینمایی جدید را با کمک آقای سیدضیاء هاشمی باز کند. برگه‌ای که به دوستان صنوف برای قانونی شدن داده‌اند، به نام انجمن فرهنگی عنوان شده است نه صنف. انجمن فرهنگی‌ها می‌توانند 10‌ها تشکل مرتبط تشکیل دهند. برگه‌ها را نگاه کنید و انقدر ادعای صنوف قانونی نکنید.

× آقایان آنقدر (در تشکیل خانه سینمای جدید) عجله داشتند که دقت نکردند تصویب اساسنامه فقط در مجمع عمومی فوق‌العاده امکان‌پذیر است. به همین دلیل در آگهی فراخوان مجمع 19 تیرماه چیزی به عنوان مجمع فوق‌العاده ذکر نشده است. ضمن آنکه در آن آگهی، صنوف آموزش هم مدنظر قرار داده شده که در هیچ یک از اساسنامه‌های خانه سینما دیده نشده است. این صنوف باید ابتدا عضو خانه سینما می‌شدند و سپس در مجمع شرکت می‌کردند.

× تا الان اعلام می‌شد 14 صنف ثبت شده‌اند اما خودشان می‌دانند که این تعداد 10 صنف بوده است. آقای عظیمی (معاون فعالیت‌های سازمان سینمایی) گفته‌اند با 6 نفر می‌توان تشکل تشکیل داد اما آن تبصره برای تاسیس سندیکاست نه تشکلی که 29 صنف دارد.

× متاسفانه در مجمع عمومی 19 تیرماه، هیچ خبرنگاری نبود که ماجرا را گزارش کند. نکته جالب این است که تعداد اعضای هیات مدیره را از هفت نفر به پنج نفر تقلیل دادند که تعداد حاضران به حد نصاب برسد.

× در جلسه‌ای که در پی اختلاف پس از نامه هشت‌بندی برگزار شد، آقای شمقدری گفت و مصاحبه کرد که دیگر دخالتی نداریم و بروید کارتان را بکنید. ما هم فراخوان مجمع عمومی 6 مرداد را منتشر کردیم. نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد که ایشان بعد از چند ساعت حرف‌های‌شان را پس گرفتند.

× مجمع عمومی 19 تیرماه ظاهرا با 9 یا 10 صنف برگزار شد. می‌گویند 50 نفر حضور داشتند و هیات مدیره را معرفی کرده‌اند. بعد هم گفتند که بازرس ارشاد شد رییس هیات مدیره جدید.

× دو صنف چهره‌پردازان و جلوه‌های ویژه می‌گویند که آقایان محتشم و روزبهانی نمایندگان آن‌ها نبوده‌اند اما آقای کاسه‌ساز مصاحبه کرده که هیج‌بندی در اساسنامه نیست که بگویند باید نمایندگان رسما معرفی شوند. آقای محتشم یک استاد مسلم و علاقه‌مند بوده که در هیات مدیره باشد! بازرس رسمی ارشاد چگونه می‌گوید که به معرفی‌نامه رسمی برای نمایندگی یک نفر از سوی یک صنف نیازی نیست؟

فرح‌بخش: یکسری از تجمع‌کنندگان روبه‌روی خانه سینما می‌خواستند گرین‌کارت‌شان حذف نشود!
بخش دوم سخنان حسین فرح‌بخش:

× وقتی می‌گویند «صنف به‌اصطلاح قانونی»، یعنی اینکه آقای اسعدیان وزارت ارشاد را قبول ندارد.

× این «فتنه» در 20 سال گذشته ریشه دارد. ما که بچه نیستیم. من از آقایان اسعدیان و محمدی و… در سینما قدیمی‌تر هستم و این حرف‌ها مغلطه است. من نماینده سازمان سینمایی نیستم، چیزی که می‌گویم این است که در فتنه‌ای که جمع شد، آقایان 30 نفر بودند.

× مگر دوستان به سردار منتظرالمهدی نگفتند 48 ساعت فرصت بدهید مشکل را حل کنیم؟ ما که می‌دانیم یکسری از آن‌هایی که آمدند می‌خواستند تلویزیون نشان‌شان بدهد تا گرین کارت آمریکایشان حذف نشود.

× نظام، تصمیم‌گیری درباره بخش فرهنگ و هنر را به وزارت ارشاد واگذار کرده است. حالا کسی نمی‌تواند بگوید این واگذاری خوب است یا بد. وزارت ارشاد می‌گوید خانه سینما وجود ندارد، چه کسی می‌خواهد حرفی بزند؟

× مگر در حضور رییس‌جمهور توافق نشد که ظرف 48 ساعت صنوف قانونی شوند؟ کاش حداقل به عنوان سمبل یک صنف خودش را برای ثبت به ارشاد معرفی می‌کرد که خانه سینما نشان دهد با نظام و سیستم مشکلی ندارد. (این سخنان و مهلت 48 ساعته‌ی توافق‌شده در حضور رییس‌جمهور از سوی اسعدیان تکذیب شد).

× من یک دوره رییس و یک دوره بازرس خانه سینما بودم. برای بازرسی آقای اسعدیان هم کاندیدا شده بود. خیلی هم برای‌شان لابی کرده بودند اما رای نیاورد و مرا انتخاب کردند. (اسعدیان کاندیدا شدن برای بازرسی هیات مدیره را هم تکذیب کرد).

× دوستان هیات مدیره سابق، اهالی سینما را با اشرافی‌گری دولتی و از بالا نگاه می‌کنند.

× وزارت ارشاد اعلام کرد که خانه سینما منحل شده است. آقای اسعدیان درست می‌گوید، ما با 11 صنف تشکلی را تاسیس کردیم و این هم مشکلی نیست. نماینده همه 11 صنفی که آمد، نامه داشتند و من این نامه را دیده‌ام.

اسعدیان: تجمع سینماگران طبق اصل 27 قانون اساسی مشکلی نداشت
بخش دوم سخنان همایون اسعدیان:

× برای اطلاع بینندگان می‌گویم، دوستانی که آن‌طرف ماجرای خانه سینما هستند، همه‌شان ادبیاتی شبیه آقای فرحبخش ندارند و این ادبیات خاص آقای فرحبخش است. (فرح‌بخش نیز در پاسخ گفت: بله! افرادی که طرف مقابل هستند هم همه‌شان مانند آقای اسعدیان نیستند و افراد محترمی هستند). سخنان دو طرف در این قسمت با اعتراض گبرلو روبه‌رو شد.

× آقای هاشمی اعلام کرد که مجمع عمومی خانه سینما را می‌خواهیم برگزار کنیم، اما بعد مصاحبه کرد و گفت نام دیگری بر آن می‌گذاریم. جالب آن است که ایشان بعدا دوباره مصاحبه کرد که ساختمان خانه سینما را هم می‌گیریم! سناریو این بود که پس از مجمع عمومی 19 تیرماه، وزارت ارشاد به شرکت‌های ثبت نامه بزند و هیات مدیره جدید خانه سینما را معرفی کند. قرار بود این کار انجام شود که سناریوی قشنگی بود و می‌خواستند ادامه راه خانه سینما اینگونه به ثبت سپرده شود، اما نکته‌ای که اتفاق افتاد و بازی رو شد، این بود که در قدم بعدی‌شان که تحویل ساختمان خانه سینما به 8 صنف بود، با مشکل مواجه شدند.

× نکته جالب این است که آقای شمقدری مصاحبه کرد که خانه سینما مدت‌ها قبل پلمپ شده بود در حالی که خانه سینما در تعطیلی بود نه پلمپ. خودمان در خانه را قفل کرده بودیم. پس از آن، رییس جمهور اعلام کرد که نباید پلمپ می‌کردید و بلافاصله آقای شمقدری موضع‌اش را عوض کرد و گفت من هم ناراحتم که پلمپ شد.

× حراست وزارت ارشاد تنها می‌تواند اموال وزارتخانه را پلمپ کند و ما به همین دلیل از آن‌ها شکایت کیفری کرده‌ایم.

× مگر کارگران و معلمان برای استیفای حقوق خودشان تجمع می‌کنند، خلاف قانون است؟ طبق اصل 27 قانون اساسی تجمعاتی که در آن اسلحه حمل نشود و مخالف موازین نظام نباشد، آزاد است. در این میان، برخورد پلیس و سردار ساجدی‌نیا (فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ) در آن گرما به مراتب از برخورد وزارت ارشاد با ما بهتر بود.

× متاسفانه دوستان هر کاری می‌کنند، آن را به زور به قانون می‌چسابنند.

× رییس جمهور گفته است خانه سینما باز شود، مجمع عمومی خانه سینما برگزار شود، نگفته است خانه سینمای جدید تاسیس کنید آقای فرح‌بخش!

فرح‌بخش: سال 87 اساسنامه را تغییر و حکومت خودمختار تشکیل دادند / تجمع جناح مقابل اجتماع 27 تیرماه و مخالفان هیات مدیره خانه سینما، این‌بار روبه‌روی وزارت ارشاد
بخش سوم سخنان حسین فرح‌بخش:

× دولت خانه سینمای سابق را غیرقانونی اعلام کرده است‌. در این زمینه شما می‌توانید بگویید شورای فرهنگ عمومی کشور را قبول نداریم. چرا دیوان عدالت قوه قضاییه رای به بازگشایی نداد؟ این‌ها قانون را از کجا آوردند؟

× این دوستان جمع‌شان در این 30 سال، هر وقت قانون با آن‌هاست خوب بوده است، قبولش داشته‌اند. اساسنامه خانه سینما را سال 87 عوض کردند و حکومت خودمختار تشکیل دادند. ما موافق اساسنامه سال 72 هستیم. مجمع عمومی آن اساسنامه با یک سوم کل اعضا تشکیل می‌شود و باید حدود 800 نفر رای بدهند و امکان لابی‌گری را می‌گرفت.

× قرار است 11 صبح یکشنبه 30 تیرماه جمعی از اهالی سینما (مخالفان هیات مدیره خانه سینما و جناح مقابل اجتماع 27 تیرماه روبه‌روی ساختمان این تشکل صنفی)، جلو ساختمان وزارت ارشاد جمع شوند که چرا خانه‌شان را تحویل نمی‌دهد.

× ما نیازی نداریم که سیاهی لشکر دور خودمان جمع کنیم. حسین فرح‌بخش 30 سال است در این سینماست و به سیاهی لشکر نیازی ندارد. همین‌هایی که در خانه سینما بودند مدام از ارشاد پول می‌گرفتند. آن دنیا دیگر مسئول دولتی نیست، باید جواب فیلم‌هایی را که ساخته‌اند، بدهند.

× پلمپ ساختمان را چه کسی شکسته است؟ این‌کار فقط از شعبان بی‌مخ سر می‌زند.

× سال گذشته همین‌ها که سینما را تعطیل کردند در یک نهاد جمع شدند و فیلم‌های بی‌خاصیت ساختند و به ارشاد فشار آوردند و وزارت ارشادِ بی‌عرضه هم در مقابل‌شان کوتاه آمد. من این سخنان را به خود وزیر هم گفته‌ام. (این سخنان بار دیگر با تذکر گبرلو روبرو شد).

درخواست اسعدیان برای انتشار معرفی‌نامه رسمی نمایندگان دو صنف چهره‌پردازان و جلوه‌های ویژه / من بلد نیستم متلک بگویم
بخش سوم سخنان همایون اسعدیان:

× با سخنان آقای فرح‌بخش و انبوه اتهامات‌شان به سینماگران، دیگر لازم نیست که خیلی حرف‌ها را بزنم و بعضی مسائل را اثبات کنم.

× من از آقای فرح‌بخش خواهش می‌کنم که نامه رسمی معرفی نمایندگی آقایان محتشم و روزبهانی از سوی صنوف‌شان در مجمع عمومی 19 تیرماه را در رسانه‌ها منتشر کنند.

× ما گفتیم اگر پلمپ در ساختمان خانه سینما قانونی است که حرفی نداریم اما این چه پلمپی است که وقتی کار بالا می‌گیرد آقای شمقدری می‌گویند می‌آییم بازش می‌کنیم؟!

× مدام گفته می‌شود که کانون کارگردانان و… غیرقانونی هستند. این‌ها تناقضاتی است که در دوران آقای شمقدری وجود دارد. در دوران ایشان دو بار نامه‌نگاری رسمی با من به عنوان رییس کانون کارگردانان سینمای ایران شده است، یا آقایان با هیات مدیره فعلی خانه سینما نامه‌نگاری رسمی کرده‌اند.

× مجمع عمومی باید طبق قانون، بنا بر اساسنامه قبلی یک تشکل تشکیل شود و سپس مجمع اساسنامه جدید را تصویب کند. مگر می‌شود طبق اساسنامه‌ای که هنوز تصویب نشده، جلسه‌ای تشکیل شود؟ (اشاره به برگزاری مجمع عمومی خانه اصناف سینمای ایران در 19 تیرماه).

× شما مدام می‌گویید قانون، قانون، قانون اما مدام اتهام می‌زنید. شما سخنان‌تان را با عملیات مرصاد و منافقان و تهمت و افترا و شعبان بی‌مخ گفتن شروع کردید و آن‌ها را با سینماگران قیاس کردید. این‌ها اتهام نیست؟ لطف کنید رانت‌خواری را مطرح نکنید، چون خیلی از دوستان‌تان به‌مشکل بر می‌خورند!

× من بلد نیستم متلک بگویم اما شما همان هستید که از شما پرسیدند که لمپن یعنی چه؟ و پاسخ دادید یعنی تو!

× (در برابر پرسش‌های مکرر فرح‌بخش برای تعریف رانت‌خواری) رانت‌خواری یعنی اینکه چند سال اکران عید را با رانت بگیرید. رانت موقعیت است. (فرح‌بخش این تعریف اسعدیان را نپذیرفت).

فرح‌بخش: عسگرپور 20 سال است که از رانت استفاده می‌کند / شمقدری دست در لانه زنبور کرده و آن‌ها بیرون زده‌اند
بخش چهارم سخنان حسین فرح‌بخش:

× دوستان به حلال و حرام اعتقادی ندارند. ببینید این مدیرعامل خانه سینما در 20 سال گذشته چگونه از رانت‌ها استفاده کرده است. این‌هایی که جلو خانه سینما جمع شدند، بعضی‌های‌شان با ما تماس گرفته‌اند که بعضا در رودربایستی به تجمع رفته‌اند.

× امثال توحیدی که کسی نیستند. مصاحبه چند روز قبل‌ ایشان در یکی از این روزنامه‌های زرد دَری وَری منتشر شده بود.

× اساسنامه‌ای که آقای انوار برای ثبت شرکت‌ها فرستاده بود، از ابتدا تخلف داشته است. خیلی‌ مدیران ارشاد در طول این سال‌ها نخواستند به این تخلف کاری داشته باشند اما آقای شمقدری دست در لانه زنبور کرده است و حالا زنبورهای بیرون زده‌اند و … راه انداخته‌اند.

اسعدیان: حسن نیت رییس‌جمهور، به‌وسیله سازمان سینمایی طور دیگری تعبیر شد
بخش پایانی سخنان همایون اسعدیان:

× مجددا خواهش می‌کنم دو معرفی‌نامه رسمی نمایندگان صنوف چهره‌پردازان و جلوه‌های ویژه که گفته شد وجود دارد، فردا در رسانه‌ها منتشر شود.

× دوسال قبل درِ اشتباه بزرگی خانه سینما بسته شده بود. رییس جمهور محترم می‌گوید این کار اشتباه بوده و حتی آن‌هایی که به این جریان خط داده بودند امروز مخالف چنین وضعیتی هستند. آقایان فکر کردند کار با یک هیات ساماندهی صنوف جلو می‌رود و متاسفانه حسن نیتی که توسط رییس‌جمهور برای بازگشایی خانه سینما انجام شد، به نوع دیگری تعبیر شد.

× این‌هایی که آقای فرح‌بخش به آن‌ها توهین کرد، سرمایه‌های سینمای این کشور هستند.

× ما همچنان مصر هستیم که طبق قانون کار را جلو ببریم. می‌گوییم راهی جز برگزاری مجمع عمومی 6 مرداد با حضور همه اصناف عضو نیست و صنف‌های جدید هم باید درخواست خود را ارائه دهند و قطعا این درخواست بررسی می‌شود. در مجمع 6 مرداد، نمایندگان همه اصناف با نامه نمایندگی رسمی می‌آیند و دیگر لازم نیست که تعداد اعضای هیات مدیره را کاهش دهیم.

فرح‌بخش: اسعدیان نگاهی سفسطه‌گرانه‌ای دارد و مثل آمریکا استدلال می‌کند
بخش پایانی سخنان حسین فرح‌بخش:

× (درباره مجمع عمومی 6 مرداد خانه سینما) طبق قانون، صنوفی که قانونی نشده‌اند، نمی‌توانند مجمع عمومی تشکیل دهند.

× دوستان باید بدانند اگر می‌خواهد مشکل حل شود، باید از اشرافی‌گری دست بردارند. آقایی مثل اسعدیان نگاه سفسطه‌گرانه‌ای دارند، مثل آمریکا که درباره حقوق بشر سخن می‌گویند. این قیاس خوبی است! چهار هزار آدم هر دو ما را می‌شناسند.

× معتقدم شما باید از مواضع غیرقانونی و غیر حق‌ خودتان کوتاه بیایید. امیدوارم در ایام ماه رمضان خدا همه را به راه راست هدایت کند.

در نظرسنجی مردمی برنامه هفت که پرسیده شده بود چه عاملی باعث اختلافات اخیر سینماگران شده است، حدود 44 درصد از مردم گزینه «ضعف در تدبیر مدیریتی» و 33 درصد «حفظ منافع شخصی» را انتخاب کردند.

همچنین مدیریت شبکه سوم سیما در پی ایراد برخی سخنان، خواهش کرد که توهین و افترایی نسبت به دیگران انجام نشوند. مجری برنامه نیز بارها از دو طرف خواست که با احترام بحث کارشناسی را پیش بگیرند و در چندین نوبت به سخنان حسین فرح‌بخش که درباره دیگران مطرح می‌شد، اعتراض کرد. او همچنین استفاده فرح‌بخش از کلماتی مانند فتنه و… را برای سینماگران مناسب ندانست.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا