پزشکی و سلامت

ممنوعیت بیداری طولانی در ماه مبارک رمضان

 

یک فوق تخصص غدد درون ریز گفت: تغییر شیوه زندگی در ماه رمضان منجر به تغییر موقت چرخه خواب و بیداری می شود.

محسن خوش‌نیت فوق تخصص غدد درون ریز در رابطه با دیر بیدار شدن از خواب پس از صرف وعده سحری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران گفت: بیشتر افراد پس از صرف وعده سحری دوباره می‌خوابند و دیرتر از سایر ایام سال از خواب بیدار می‌شوند و همینطور ساعات کاری ممکن است در برخی کشورها تغییر یابد که این تغییرات می‌تواند الگوی خواب را تحت تاثیر قرار دهد.

 

وی افزود: مهمانی‌های مناسبتی و تماشای تلویزیون از دیگر عواملی هستند که باعث دیر خوابیدن افراد در ماه مبارک رمضان می‌شوند.

 

این فوق تخصص با اشاره مجدد به تغییر الگوی خواب در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: معمولا در کل مدت شبانه روز تفاوت قابل توجهی ایجاد نمی‌شود و در برخی افراد روزه دار مدت زمان خواب شبانه کاهش می‌‌یابد و معمولا فرد با خواب روزانه این کمبود را جبران می‌کند.

 

خوش نیت با اشاره به این که اغلب افراد برای خوردن سحری نیمه شب از خواب بیدار می شوند گفت: معمولا در ماه مبارک رمضان خواب روزه داران خوابی سبک است و میزان خواب عمیق افراد در ماه رمضان کاهش می‌یابد، این نوع اختلال درخواب منجر به کاهش کیفیت خواب و خستگی در طول روز می‌شود.

 

وی ادامه داد: تغییر زمان دریافت غذا در 75 درصد افراد منجر به کاهش کیفیت خواب می‌شود.

 

این فوق تخصص ضمن عنوان این مطلب که عوامل متعددی باعث به تاخیر افتادن خواب شبانه می‌شوند تصریح کرد: به جز غذاهای محرک و نزدیک بودن زمان صرف غذا به زمان خواب مواجهه با نور حتی نور مصنوعی قبل از خواب و ورزش کردن در ساعات پایانی روز به خواب رفتن را به تاخیر می‌اندازد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا